GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen till forumet.. I alla sådana här lägen så är det ju viktigt att veta vad ni i detalj har kommit överens om (såväl skriftligt som muntligt) och om det exempelvis är avtalat att något branschavtal ska användas. Praxis enlligt ex. Hantverkarformuläret-09 är att 15% är en gräns för hur mycket man kan överskrida en prisuppgift om den är angiven som "Ungefärlig".
1 svar · 1,1k läst
P
Pimme: Tror att Axelzons är inne på helt rätt spår med sina prisuppskattningar, runt 1000 kr/kvm plus arbete och mtrl för ex. räcken och dylikt
6 svar · 8,5k läst
J
jorme: Nån som har erfarenhet av bra och billiga byggfirmor i skellefteå med omnäjd ska nämligen bygga ut
0 svar · 1,6k läst
I
imported_Tessan: Hej på er! Tack för trevlig läsning. Det är en underlimmad ho vi ska ha, inte en planlimmad. Och vi har bestämt oss för att låta Kvik fixa den till oss. SNygga bänkskivor till ganska bra pris tycker jag.
8 svar · 9,5k läst
B
Boingo: Kommunikation är viktigt i alla sammanhang. Nån vecka hit eller dit brukar i de flesta fall inte spela nån roll. Det viktiga är att ha kunden med sig. Är själv anställd hos en mindre firma som ibland glömmer bort att tala om att jag ska komma. Det händer att det inte är klart när jag kommer. Men när man är igång så brukar iallafall jag ha direktkontakten med kunden.Det är bara
10 svar · 3,6k läst
H
håvis: Hej, ni har alla rätt! Särskilt LUDDET som påminner om att man INTE ska anlita någon som inte har F-skatt. Däremot visade det sig att företaget jag tänkte anlita hade köpts upp av ett annat som hade f-skatt, och det var detta företaget som jag ingick avtal.
5 svar · 33,5k läst
S
Snickar-Urban: [quote="Mikael_L, post: 837366"]Finns det någon möjlighet att för mig som privatperson göra ett sådant underlag? Ja vad krävs för att utforma ett välgjort anbudsunderlag? Det bästa sättet är att vända sig till en arkitekt eller byggnadsingenjör som tar på sig små arbeten. Han/hon ställer alla dessa frågor till beställaren som behövs för att få fram vad man vill ha. För en
30 svar · 11,0k läst
M
mr_bygg: Har ingen aning om reglerna men du är rimligtvis alltid ansvarig gentemot kunden som endast har avtal med dig. Så om ett annat bolag anlitat av dig orsakar något elände så borde det vara viktigt vad ni har för avtal eller vad din ansvarsförsäkring säger om skador orsakade av underentreprenörer. I det fallet så är det väl väldigt viktigt att kontrollera att det andra bolaget också
1 svar · 1,3k läst
Manberg
Manberg: Tråden kan låsas eller raderas, problemet är löst!
2 svar · 1,5k läst
R
rhomax: Låter bra att de inte ska slippa undan med något sådant.
2 svar · 1,6k läst
·
gafsan
gafsan: Har kollat att dom har rätt fullt upp även i dessa tider så det får nog bli tips via PM i närområdet....
8 svar · 2,1k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Sant!
61 svar · 11,3k läst
I
idron: Jag tror att grossisternas bruttoprislistor saknar genomlysning, allt handlar om enorma rabattskalor till installtörer.
31 svar · 5,9k läst
pirrepirre
pirrepirre: Tänkte passa på att ge en fång rosor till två hantverkare som jag haft nöjet att samarbeta med i mitt hus. Brukar ju uteslutande stå en massa negativt så här är ett par tips för Er i Östergötland i alla fall:D GOLV: Ö-golv, för läggning av matta i badrummet. Kanon trevliga rakt igenom, extremt bra service och acceptabellt pris, snabb med offert och korrekt utfört arbete vad jag
0 svar · 857 läst
N
niblom: Vad står det i kontraketet att de skall göra? Om de har gjort det som det står i kontraktet att de skall göra, dvs dåligt kontrakt, måste ni betala. Om de har gjort något annat än det som står i kontraktet, skall de får möjlighet att rätta till det, om de inte kan, vill, kan ni hålla inne med pengar.
4 svar · 2,5k läst
D
drakhenke: Det är tur att det finns bluetooth head set numer, då kan man alldeles utmärkt fortsätta med det man höll på med samtidigt som man pratar i luren !! Detta fungerar utmärkt åtminstånde för mig
58 svar · 7,9k läst
C
cem77: EN dag är ju 8 timmars arbete och två personer blir 16 timmar totalt ju? Så vad är problemet?
8 svar · 1,3k läst
I
isak1: Ingen som plockat ner fönstret ännu.. skyller på att taket är i lager.. bla bla.. jo det är gammalt hus men de andra gamla takfönsterna läcker ej som är 50 år 1 glas.. skumt eller hur ;-) KÖKET DEL femtioelva... Noterade när kök äntligen var insatt att flytgolvet gjorts med för tjockt flyt så det är ojämnt syns mest på socklarna...puttade en kula som gick som en loop runt hela
6 svar · 4,6k läst
Manberg
Manberg: Jag känner en timmerman i Skellefteå, skicka Pm om du är intresserad.
2 svar · 3,0k läst
M
Madeleine&Daniel: Hej Vi ska eventuellt inreda en övervåning i sommar/höst och skulle vilja ha lite tips på hanverkare i eller i närheten av Kumla/Örebro. Det som ska göras är isolering, sätta upp väggar, dra el, vvs och badrum. Tacksam för svar.
0 svar · 1,5k läst
V
verktygsgurun: Man skall respektera andras tid ! Jag är själv hantverkare och en kvart kan jag tycka är rimligt att både komma för tidigt och för sent. Det är enkelt att ringa sin kund och säga att man blir lite sen. som sagt respektera andras tid, De flesta har ju tagit ledigt från sitt arbete för att släppa in sin hantverkare.
5 svar · 1,3k läst
R
roru: hejsan..jag har ca:8 meter vägg(+ lite småytor över fönstret)...underlaget är nog fint(tror jag)....så det behövs nog ingen slipning å sånt.. jag ska köpa 5 rullar tapet(enfärgad)+lim.....(kan räcka med 4 rullar)..så du behöver bara ta med dig verktyg jag söker nån som kan sätta upp dem åt mig... vad skulle det kosta? bor i edsberg i sollentuna... rolle03@hotmail.com
0 svar · 896 läst
M
mr_bygg: Missade nog din poäng där fsn. Utgångspunkten för ditt ersättningskrav bör vara att det görs om enligt ritning eller en kompensation motsvarande vad det skulle kosta att ta in någon annan att göra jobbet. Sen är det väl upp till er att värdera vad ni tycker är en acceptabel ersättning för att de ska slippa åtgärda och det eventuella strul som ett åtgärdande också medför. Det
13 svar · 3,0k läst
D
daun: Tack för svaret, självklart kommer jag ringa muraren men det e alltid bra att få lite ca tider från andra med tidigare erfarenheter.
4 svar · 2,4k läst
I
IJA: [citat] Hej! I Birkastan.
2 svar · 1,6k läst
E
el_richard: plåtslagaren eller elektrikern borde ha någon som dom tycker är bra att jobba med.
13 svar · 2,6k läst
shelby67
shelby67: Jag är själv egen företagare, att vara rädd om kunderna har alltid stått högt i kurs vi har aldrig haft bekymmer med jobbrist, rekomendationer har gett oss jobb sista tio åren, men man kan aldrig gardera sig mot gnällspikar som kommer och går även fast man har gjort ett bra jobb, så visst finns det dom som gnäller på det mesta. Det finns alltid två sidor.
5 svar · 1,8k läst
bumpaberra
bumpaberra: 325 plus moms betalde jag i Örebro.
4 svar · 8,4k läst
5.2 racing
5.2 racing: Hehe. Touché!
5 svar · 1,5k läst
J
johu: Jag fick en slipare från en som kände nån som kände nån... :) Han kom när han skulle, gjorde allt snyggt och fint, lackade med nån bra lack tror jag. Den har hållit i 3 år nu och är vid ytterdörren och hallen... Han lagade också lite av fiskbensparketten. Vi hade ökat en öppning mellan två rum, som medförde att det blev hål i golvet. Då åkte han iväg och köpte några bitar,
10 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.