Hejsan!

Jag har anlitat en hantverkare till ett fast pris för att bygga om min dusch. Det fasta priset skulle vara ungefär 40 000 kronor. I avtalet så finns det dock en massa saker som inte ingick. Saker som jag inte trodde skulle bli så dyra, men som vart det. Typ en del material, resor för inköp osv. Detta har nu istället slutat på det dubbla, alltså ca 80 000. P.g.a. alla inköp, för att de ska köra dit saker med mera.

Jag läser att fast pris är fast pris, men i fall där det i avtalet finns saker som inte ingår, då kanske man inte kan räkna med att det blir fast eller?
Finns det någon gräns?

Tacksam för svar!

Hej, och välkommen till forumet..

I alla sådana här lägen så är det ju viktigt att veta vad ni i detalj har kommit överens om (såväl skriftligt som muntligt) och om det exempelvis är avtalat att något branschavtal ska användas.

Praxis enlligt ex. Hantverkarformuläret-09 är att 15% är en gräns för hur mycket man kan överskrida en prisuppgift om den är angiven som "Ungefärlig". Det samma gäller tilläggsarbeten, om "beställaren inte kan anträffas eller inte lämnar anvisningar inom rimlig tid". Men normalt så ska säljaren/utföraren självklart ha en dialog med kunden/köparen.

Vad har ni kommit överens om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.