Finns det några riktlinjer för olika hantverkares timtaxa?

-Snickar
-Rörmockare
-Murare
-Elektriker
 
3-500:- kostar de flesta. Kolla också vilket pris du får på material inte hur stor rabatt utan verkligt pris.
 
Dyrast är nog rörpularen. Dom är verkligen duktiga på att ta betalt. Dom räknar tiden från när dom åker från firman tills dom kommer tillbaks. Normalt kommer dom framåt 08.00 på morgonen. Sen vid 9-tiden åker dom till Ahlsells och hämtar material. Tllbaka efter 1 1/2 timme. Sen skruvar dom dit delarna som dom hämtade. Tar ca 1 timme. Sen åker dom hem. Debiterar tid till klockan 14.00.
Timkostnad ca 400:-/tim ex moms. Servicebilersättning ca 150:-/dag. Material enl Ahlsells prislista.
Vid uppgörelse med rörpularen se till att få avtalat att material deb enl deras självkostnad, med ett påslag med 15-20%. (rörmokarn har en rabatt hos Ahlsell på 55-85 %, beroende på material. Där tjänar dom stora pengar!
 
Till rörmokarns försvar, så vill snickarn också ha betalt för hela arbetsdagen, även när han handlar mtrl, 300-500 beroende på region..
55% på Ahlsell, då är man nästan nere i Woodys priser,, (Ahlsellmotståndare..)
Dahls eller nätbutikerna gäller om jag får välja
 
Varför skulle man inte ta betalt för tiden man är och hämtar material?
Däremot om jag missat något så är det en sak men givetvis så är sådant ren arbetstid. Om någon inte tycker det så säg till, jag anställer gärna någon som bara åker och hämtar saker utan lön och utan bilersättning.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Varför skulle man inte ta betalt för tiden man är och hämtar material?
För att ex en VVS:are tjänar ca 40% på prylarna han säljer till mig under arbetet. Då borde väl rimligen frakten av prylarna ingå....
Ska man betala honom för att hämta material kan han hämta billigt material på Rinkabyrör.
 
Mäster skrev:
Till rörmokarns försvar, så vill snickarn också ha betalt för hela arbetsdagen, även när han handlar mtrl, 300-500 beroende på region..
Sant, men han fakturerar vad gipsskivan kostar för mig som privatperson, inte enligt en bluffprislista som man har 40% rabatt på. Visst har snickare rabatter, men inte de sjuka rabattsatser som rörmokare och elektriker har.

Dessutom smäller inte snickarn upp material för 100 000 på tre arbetsdagar. Det gör VVS:arn och elsmurfen utan problem.
 
Att man ska ta betalt för tiden dom jobbar tycker jag är självklart och då såklart innefattar det tiden för inköp av material inom alla yrkesgrupper. Sedan diskuteras ju prispåslager som rörmockare har i flera andra trådar och en helt egen tråd finns ju för det så det borde väl inte behövas avhandlas i ytterligare en tråd, dessutom resulterar det ju ofta i pajkastning.

Att en snickare inte kan slå upp material för 100000:- på tre dagar låter märkligt. Dom slår ju upp en villa på den tiden och då till en materialkostnad på miljonbelopp.

Tyvärr var jag lika OT och kan inte bidra med något vettigt svar på frågeställarens egentliga fråga.
 
somelvis skrev:
Sant, men han fakturerar vad gipsskivan kostar för mig som privatperson, inte enligt en bluffprislista som man har 40% rabatt på. Visst har snickare rabatter, men inte de sjuka rabattsatser som rörmokare och elektriker har.

Dessutom smäller inte snickarn upp material för 100 000 på tre arbetsdagar. Det gör VVS:arn och elsmurfen utan problem.
Jodå, jag kan nog göra slut på 100.000 i mtrl på 3 dar, lite dyr parkett t.ex,
Fast visst är dom ena skojare, rörkrökarn å elektrikarn,,;)
 
Jag vet inte vad ni jobbar med ni som alltid klagar på hantverkarnas taxor?

Sätter man arbetsinsaten över en längre period dvs. åratal, kontra vad man verkligen får kvar netto efter de obligatoriska avgifter och utgifter så är det inte något att skryta över precis.
Väger man dessutom in förslitningsskador och olycksrisker som iofs. kanske vägs upp av friheten och charmen med att cirkulera mellan nya platser och människor så tycker jag att det borde göra slut på diskussionen.

Jag tackar min lyckliga stjärna för den dagen för 18 år sedan då jag konverterade från privatister till industrikunder.
Det är så skönt att slippa detta konstanta tjafs och dividerande om tid och pengar!

Det hände mer än en gång att kunder kom in på firman efter att dom fått fakturan och började ifrågasätta kostnaderna.

Personligen så tog jag det som en kränkning då jag alltid jobbat med 100% som mål då det gäller ärlighet , kvalitet och
effektivitet både pris och utförandemässigt.

Visst kan det bli fel i bland, det är oundvikligt ,och då är det befogat med kritik och reklamationer, men för det mesta så var det snålheten som triggade klagomålen.

På den tiden hade inte "gör det själv "trenden vaknat än och många anlitade en elfirma tom för att felsöka på och byta lysrör och säkringar. Eller så kom dom in med armaturen/brödrosten och ville ha en ny kabel på den.

Men att det "lilla felet" skulle kosta pengar..och för en hel timme.. -ska det verkligen vara så det kan du väl bjuda på!?
 
TorpAnders skrev:
Jag vet inte vad ni jobbar med ni som alltid klagar på hantverkarnas taxor?
Jag tror inte så många stör sig på fler stör sig på det debiterade timpriset, huruvida det är 450kr eller 550kr.
Det går att överblicka, beräkna och förstå.
Jag tror många fler stör sig på de yrkesgrupper som fakturer ockerpriser på material.
Ockerpriser har dessutom ofta framställts som att man får bra rabatt på grossistens pris. Schysst hantverkare som lämnar rabatt på grossistpriset, det måste ju vara superbilligt.....
 
somelvis skrev:
Jag tror inte så många stör sig på fler stör sig på det debiterade timpriset, huruvida det är 450kr eller 550kr.
Det går att överblicka, beräkna och förstå.
Jag tror många fler stör sig på de yrkesgrupper som fakturer ockerpriser på material.
Ockerpriser har dessutom ofta framställts som att man får bra rabatt på grossistens pris. Schysst hantverkare som lämnar rabatt på grossistpriset, det måste ju vara superbilligt.....

När blir det ett ockerpris då?


Ta ett vanligt ELJO Trend vägguttag inköpspris ca 90:- ( listpris 180:- )
Vad ska det kosta?
Pålägg på material ska täcka all hantering kring lager, lokaler, beställningar, osv, samt ha en liten vinstmarginal.

Och en gubbe med 25000:-/mån, vad ska han kosta?

Hans kostnad är mer komplex då variablerna på förutsättningarna är stora mellan olika firmor
Timtaxan ska hålla för lön inkl. sociala avgifter, försäkringar, fastighet, verktyg, bil, maskinpark, osv. plus en vinst marginal.

Totalen för kunden blir den samma, oavsett om pengarna ligger på gubben eller materialet.

Sedan är ju prissättning variabel i oändlighet beroende på art av jobb/offert.
Mycket tid och lite material eller tvärtom, standardmaterial eller udda, osv, osv..
 
TorpAnders skrev:
När blir det ett ockerpris då?


Ta ett vanligt ELJO Trend vägguttag inköpspris ca 90:- ( listpris 180:- )
Vad ska det kosta?
Pålägg på material ska täcka all hantering kring lager, lokaler, beställningar, osv, samt ha en liten vinstmarginal.

Och en gubbe med 25000:-/mån, vad ska han kosta?

Hans kostnad är mer komplex då variablerna på förutsättningarna är stora mellan olika firmor
Timtaxan ska hålla för lön inkl. sociala avgifter, försäkringar, fastighet, verktyg, bil, maskinpark, osv. plus en vinst marginal.

Totalen för kunden blir den samma, oavsett om pengarna ligger på gubben eller materialet.

Sedan är ju prissättning variabel i oändlighet beroende på art av jobb/offert.
Mycket tid och lite material eller tvärtom, standardmaterial eller udda, osv, osv..
Att denna diskusionen inte kan hållas till en tråd är uppenbart så jag fortsätter väl också.


Om ni skulle följa Bygg AMA så kan du läsa i ABK-delen att man endast får lägga på 10% så ditt exempel på trend vägguttag skulle hamna på 99:-.
Att det alltid skulle bli samma sak för kunden stämmer ju inte heller, det kan ju vara väldigt lite timjobb men med en massa inköp och tvärtom. Då får ju den ena kunden betala för den andra och såklart tvärtom.

Om ni inte nu klarar er på dom timtaxorna ni har så vore det ju mycket mer rättvist att höja priserna/timme och sedan följa dom regler som finns på prispåslag enligt bygg AMA. Då skulle ju dessutom kunderna bli nöjda, nu blir ju mer eller mindre alla förbannad när man konstaterar vilka påslag ni har. Skulle ni ha lägre pålägg och högre timkostnad så tror jag att nästan all kritik mot rörmockare skulle lägga sig,

Appropå lager, så alla rörmockare jag känner har i princip inget lager förutom lite kopplingar i bilen, resten köper dom efter behov. Självklart är det vettigt men då kan man inte skylla på höga lagerkostnader.
 
Redigerat:
TorpAnders skrev:
När blir det ett ockerpris då?


Och en gubbe med 25000:-/mån, vad ska han kosta?

..
Vad jag förstått på detta forum debiterar dom flesta rörmockare minst 8tim/dag men vid en kostnadsberäkning lär debiteringsgraden sjunka.

Men säg att du debiterar 5tim/dag, resten är administration mm. Då behöver du ta en timkostnad på 460:-/tim+moms för att plocka ut 25000:-/månaden samt betalat avskrivning på bil med 5000:-/mån, telefon 2000:-/mån, verktyg 4000:-/månad samt div utgifter 1000:-/mån och en pensionsförsäkring på 5000:-/månad. Självklart inklusive 5 veckors semester och med 10% vinst. En vinst på 10% tycker jag man bör göra för att det ska vara värt att driva företag.

Påslaget på trend vägguttag blir sedan bara en bonus i din ficka ;)

EDIT
Mina kostnader är enbart uppskattningar och du får gärna rätta till dom verkliga kostnaderna så räknar jag om. Jag kan mycket väl missat något och likaväl lagt aldeles för höga kostnade på vissa saker. Så det är ingen sanning utan en uppskattning från min sida
 
Redigerat:
Tjacko skrev:
Vad jag förstått på detta forum debiterar dom flesta rörmockare minst 8tim/dag men vid en kostnadsberäkning lär debiteringsgraden sjunka.

Men säg att du debiterar 5tim/dag, resten är administration mm. Då behöver du ta en timkostnad på 460:-/tim+moms för att plocka ut 25000:-/månaden samt betalat avskrivning på bil med 5000:-/mån, telefon 2000:-/mån, verktyg 4000:-/månad samt div utgifter 1000:-/mån och en pensionsförsäkring på 5000:-/månad. Självklart inklusive 5 veckors semester och med 10% vinst. En vinst på 10% tycker jag man bör göra för att det ska vara värt att driva företag.

Påslaget på trend vägguttag blir sedan bara en bonus i din ficka ;)

EDIT
Mina kostnader är enbart uppskattningar och du får gärna rätta till dom verkliga kostnaderna så räknar jag om. Jag kan mycket väl missat något och likaväl lagt aldeles för höga kostnade på vissa saker. Så det är ingen sanning utan en uppskattning från min sida
Och skatten och de sociala avgifterna då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.