Det förvånar mig att så många som har problem med hantverkare, inte skriver avtal. Det verkar till och med som om många beställare gör samma misstag om och om igen utan att lära sig någonting. Vill ni bli lurade?
Det är ju väldigt enkelt att slippa en hel del av problemen genom att använda sig av konsumentverkets avtal ”Hantverkarformuläret -09” som ligger på deras hemsida.
Där finns det mesta med som är viktigt; timkostnad (eller fast pris), materialpåslag, när arbetet skall påbörjas och avslutas, m. m.
Alltså; när du beställer ett jobb så säg att du vill teckna detta avtal innan arbetet påbörjas. Säg också till om att alla tillkommande kostnader som hantverkaren redan från början känner till (t.ex. bilkostnad) skall tas upp i avtalet.
Vill hantverkaren eller företaget inte skriva avtal skall du nog vara glad för att du inte använder honom (eller henne).

Jag är själv hantverkare och jag skriver alltid avtal med mina beställare även om arbetet bara kommer att ta två timmar.

Jättebra!! Jag håller fullständigt med dig. Då skulle mycket av detta forum inte finnas.

Är själv inte hantverkare, och beställer aldrig utan ett avtal.

Hoppas flera kan ta till sig av detta.

Fast mycket av problemen handlar ju om materialpriser. Beställare som blir sura när det visar sig att hantverkaren tar 4- 5 gånger så mycket som man anser sig kunna handla själv för. Jag ser inte riktigt hur avtalet skall förhindra detta.

Jag blev själv lite upprörd häromdagen när jag fick fakturan från elektrikern jag anlitar. Han hade bytt central hos mig. Jag hade handlat allt material själv enl. överenskommelse med elektrikern. Det jag inte hade skaffat var kopplingstrådarna som behövdes inne iu centralen, ca 50cm av resp. färg. Elektrikern debiterar högre timpeng efterssom jag ordnar material (helt OK tycker jag).

Elektrikern debiterade mig för 2m av varje färg, 6 färger (den sjätte fattar jag inte riktigt). Det var MK 10 kvmm. Den tråden kostar 20kr / m inkl. moms på elbutik.se.

Elektrikern tog 72kr/m inkl moms. Så för en trolig åtgång av ca 3m tråd fick jag betala ca. 900kr.

Jag biter ihop. Jag vet att detta är fullt normala påslag i elektrikerbranschen. Vågar knappt tänka på hur mycket hela centralen hade kostat via elektrikern (den kostade mig ca. 7000).

Att han sedan dessutom lade ner ca 12 timmar på att byta en central med totalt 36 säkringar (inget strul, inga jordfel osv) gör ju inte fakturan mer rolig att betala.

hempularen: Du har inte fattat det med att ett avtal skall omfatta både timpeng och påslag för varor/material.
Om du öppnar filen som mycke_nu hänvisar till och går till hantverkaravtalet, kan du se vad ett avtal kan innefatta.

Hoppas att alla som läser i detta forum. kommer att använda sig av någon form av avtal vid kommande arbeten/beställningar med hantverkare.

Om ni beställer jobb av hantverkare, se till att ni har ett avtal. Ni kan själva skriva det. Det är inte nödvändigt att hantverkaren gör det. Han vill ju inte gärna göra det, för då låser han upp sig till ett avtal.
Jag vet att det är väldigt många hantverkare som är duktiga och inte försöker lura er. Men dom hittar ni aldrig, för dom har fullt upp med arbete, och har inte tid att ta åt sig mer. Dom som är lediga, eller kan komma ganska snart, är i regel dom som inte har bra, eller inga referenser.

Om ni inte klarar att fixa ett avtal, eller fattar hur det går till, fråga någon i er bekantskapskrets. Det är säkert någon som kan ge ett tips. Eller varför inte fråga på detta forum. Jag tror att ni kommer att få många goda råd och tips.

Det är bättre att fråga före än efter!!

Jo, nu när man gått på en mina så har man lärt sig, kostade mig ca 8-10.000:- Inte så mycket i det stora hela men ändå för mycket för att det ska kännas bra.
Se min tråd "Saltad räkning"

Men när jobbet inte är så stort så kändes det inte nödvändigt med ett avtal. De hade ju även en butik. Hur skulle man veta att priserna i butik ( inte billigt där heller) inte gällde när man anlitade dem som hantverkare??? Det fanns ju ingen skylt som varnade! "VARNING, NÄR DU ANLITAR OSS SOM HANTVERKARE SÅ TAR VI SKITMYCKET BETALT FÖR MATERIALET"

Men nu är man en erfarenhet rikare så nästa gång blir man väl lurad på något annat sätt.

/ HENRIK

Även om du i avtalet specar pålägg på materialet så får du ändå fel pris. Du kan aldrig få reda på det rätta priset som din elkille faktiskt betalar hos grossisten. De jobbar ofta med ett system där de dels har en rabatt, dels en årsbonus som kan vara minst lika stor som rabatten. Årsbonusen kan inte kopplas till ett speciellt inköp, och den går inte att säga exkat hur stor den är förrän vid årets slut.

Dvs om du avtalar att du skall betala den faktiska kostanden plus 10%. Känns väl rimligt? Då kan du räkna med att det ändå är ett påslag på typ 200% om det ex. gäller elkabel. Du skulle fortfarande kunna handla själv på nätet till halva priset.

Jag har aldrig hört talas om årsbonus på samma belopp som rabatten. Men det skulle vara intressant om någon med egen erfarenhet som hantverkare vet mer.

Det är ändå så att om du skriver ett avtal som har den här formuleringen: ”Material och hjälpmedel debiteras med redovisad självkostnad med tillägg om X %” så måste företaget redovisa självkostnaden inkl. rabatter och bonus. I företagens kalkyler och budgetar gör man en uppskattning av kostnader som bygger på tidigare års bokslut. De får väl göra en uppskattning då, för bonusen, som är rimlig, annars så är det ju ett avtalsbrott.

Redigerat:
Det kommer aldrig att fungera i praktiken. Hantverkaren kommer aldrig någonsin att visa upp den prislista han i verkligheten betalar efter. (I vissa fall ingår det i avtalet med grossisten att priserna ska hållas hemliga.) Det enda du kommer att få se är grossistens nettoprislista, med helt fiktiva priser.
Enda lösningen skulle vara om man kunde hänvisa till någon offentlig prislista med verkliga priser, alltså sådana priser som folk verkligen betalar; till exempel elbutik.se eller Rinkaby Rör.

Ta in offerter från olika firmor
Begär materialspec och be dem dela på priset för arbete och material.
Då är saken löst.

Hemmakatten
Snickaren och grund- ochmarkanlggaren skickade med kopia av deras betalda fakturor på material. Till snickaren betalade jag materialfakturan +10%, till grundkillen materialfakturan +12%, helt okej tycker jag. Detta var vi dessutom överens om innan.

Tack Hemmakatten, just så skall det gå till. Redovisad självkostnad är bl.a. fakturor som tillställts hantverkaren från grossister och inte prislistor.
Vill vi se en förändring måste vi skriva avtal, det är inte så omöjligt att få det att fungera som några tror!

Hemmakatten skrev:
Snickaren och grund- ochmarkanlggaren skickade med kopia av deras betalda fakturor på material. Till snickaren betalade jag materialfakturan +10%, till grundkillen materialfakturan +12%, helt okej tycker jag. Detta var vi dessutom överens om innan.
Du är lurad helt enkelt.. Rätt vanligt (speciellt bland byggare) att göra så här. Dom har en såkallad "bak-rabatt". Dom får ett pris på materialet dom köper på fakturan (som dom sedan kan visa kunden), sen så får dom kanske 20% rabatt på allt dom köpt i efterhand.

b2b2 skrev: Ta in offerter från olika firmor. Begär materialspec och be dem dela på priset för arbete och material. Då är saken löst.

Det fungerar bra om du har ett välgjort anbudsunderlag. Jag har ännu inte träffat på en privatkund som bygger om eller reparerar och som har tagit fram ett underlag som går att räkna på. Hantverkaren får helt enkelt göra underlaget själv vilket innebär att anbudet inte går att jämföra med andra anbud. Det blir ju olika underlag till varje anbud.
Det är viktigt att veta vad som ingår i priset och enda sättet att veta det är att ha ett underlag.
Annars så är risken den, att en del av det beställaren trodde skulle ingå, kommer som ett ”tillkommande arbete” och kostar extra.

Rrrr skrev: Du är lurad helt enkelt.. Rätt vanligt (speciellt bland byggare) att göra så här. Dom har en såkallad "bak-rabatt". Dom får ett pris på materialet dom köper på fakturan (som dom sedan kan visa kunden), sen så får dom kanske 20% rabatt på allt dom köpt i efterhand.

Oj, det har jag aldrig hört talas om. Här har jag tydligen missat något. Jag hoppas att du inte sprider illasinnade rykten. Det här måste jag kolla upp.
Kan du ge mer information.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.