Hantverkare
mr_bygg: [citat] Det enklaste är väl bara att begära en specifíkation av fakturan där målaren får speca sina kostnader. Efter ni fått den så kan ni ta en diskussion om vad som är rimligt. Har målaren någon vettig förklaring varför ni blivit debiterad den dubbla tiden jämfört med vad arbetet tagit så kanske det är OK, men har han dessutom lovat att han haft ett jobb i närheten så borde
Henri: [citat] Du bör hålla inne så stor del av betalningen som motsvarar vad det kostar att få det ågärdat av annat företag. Vid eventuella krav och hot om inkasso bestrider du med hänvisning till bristerna i det utförda arbetet. Företaget kan då inte använda Kronofogden, det återstår för dem endast att stämma i Tingsrätten.
Rrrrr: Man törs ju inte tänka på hur denne "tvättmaskinsinstallatör" gör då det är dax att fast ansluta elen i en dosa med 3fas i roliga färger. :x
mexitegel: Här kanske kan vara lite tips? http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/76591-hydrofor-far-luftas-ofta.html
tallmilan: Inte helt 100 på att du fått rätt information här, du kan välja vem du vill till sotningen, men du får inte det ordinarie låga priset som man får när den tilldelade sotaren kommer, detta är för att man inte får tjäna pengar på den "normala sotningen" men det får man på tilläggstjänster och undersökningar, till för sotningar utanför sitt "område". Så har jag fått det
Marlen Eskilsson: Vi har egentligen bara målat och gjort byggstädning själva, allt annat har vi köpt in. Om man klarar av att göra mycket själv eller inte handlar väl om hur händig man är och hur mycket tid man har. Det gäller kanske att ha ett jobb som tillåter antingen att man köper in alla tjänster, eller att man kan ta ledigt och jobba med huset eller har ork kvar efter arbetet att renovera huset.
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg som var off topic och inte besvarade TS fråga. Stänger tråden.
eluffe: Ett par frågor bara! Hur många svar fick du på den förfrågan? Och hur såg de ut?
LAINE: Tack för länken Bigsnucke! Nu har man någonting att titta på under natten, är det en gammal serie eller?:)
Axelzons: Hus på Arrenderad tomt = problem för hantverkaren om husägaren ej uppger detta, köpekontrakt på huset samt ev arrendeavtal måste finnas med vid ansökan om utbetalning. Har man uppgett felaktiga uppgifter till hantverkaren som medför att utbetalning ej kommer från SKV så kan man räkna med att bli fakturerad för resten också. Mvh
Thomas59: [citat] Lite tidig är du allt, men du kanske ska resa bort. Gött Nytt själv!
frhe: Hacket i golvet skall förstås också innebära att en del dras av från fakturan.
Snurre: Så länge du bara redigerar bort off topic ämnen så har jag inget emot det. Vad som vore värre och jag påstår inte att "DU" gör det, vore om man redigerade bort åsikter som man själv inte delar! Så till ämnet! Även om priset hos utländska arbetare är frestande så tror jag inte att detta är främsta anledningen till varför man väljer så. Generellt, dock inte alla men de flesta
Paul-Staffanstorp: Rena rövarfasonerna tycker jag. Läggningen av de 8kvm borde max ta en förmiddag om du inte skulle ha något avancerat mönster men det förutsätter jag att du inte skulle i ett förråd. Foga hade man gjort på förmiddagen dagen efter. Dock kan han ha resonerat som så att eftersom det blir två halvdagar kvar som han inte kan nyttja till något så har han debiterat dem på dig med. Vet att
TOKE 1: [citat] Verkar konstigt, kanske det var något som inte stämde vid möte hemma hos er, typ kemin?
Eddan74: [citat] Sorry Scarface, gå igen då på BKR för där står det klart och tydligt att "Måste man ha tätskikt i tvättstuga och gästtoalett? Svar: Tvättstuga, gästtolett samt rum med vv-beredare skall förses med tätskikt på golvet. Tätskiktet viks upp ca 50 mm på väggen. På väggen behöver man inte tätskikta" men som sagt detta ämne gällde enbart kostnad, inte vad man får och
RobJen: Hej! Vill börja med att skriva att jag gjort omfattande arbeten på mitt hus från 30-talet. Många hantverkare, alla med fakturor och enligt gällande regler, med blandat resultat, men många riktigt bra killar har passerat genom huset sista året. Är inte bitter på hantverkare generellt, men har ett par olösta problem som jag skulle vilja ventilera. Undrar vad som är en rimlig tid för
MathiasS: Om det inte är en regnskog av mögel så är inte saneringen något märkvärdigt. Man kan göra det själv om man vill. Här finns produkterna du behöver för att behandla allt trä. http://www.jape.se/?gclid=CNWguce2qZ4CFYyD3godlnywkg Det sprutas på med en "blomspruta" eller motsv. En ordentlig andningsmask med rätt filter anbefalles. Engångskläder som skydd gör inget. Prata med Jape
Nieuwe: Materialet ca 6000 kr. Resten arbete. Före ROT alltså. Hus från mitten av 1800-talet så de fick ta hit sin äldste plåtis för att fixa jobbet. Efter en hel del dåliga erfarenheter av hantverkare utan "känsla" för gamla hus bestämde vi oss för att det får helt enkelt vara värt det. Men visst, det är mycket pengar!
DIY_freak: [citat] Jovisst, jag skrev ju också att det var ett bra svar... Men det hjälpte mig ju inte för stunden.
Skier12345: Om kortet fungerar bör du kräva att få det tillbaka. Då kan du ha det som reserv eller sälja det till någon annan som behöver det. Anser att reparatören borde ha mätt på inkommande kablar för att se om de var korrekta.
estwing: tur att detta ej gäller kirurger.... fast å andra sidan har jag gipskniv på mig jämt så jag kanske kan operera me... haha korrekt, anlita aldrig dom som skriver att dom kan allt i alla områden... be dom visa upp vad dom byggt, få nr dit dom byggt å hör me dom. tips bara... jag går bara på rekommendationer iaf! mvh snickar estwing
Daniel_N: [citat] Roligt att det löste sig för dig!
mexitegel: Jag blev så less på rörkrökarna som inte kom när de lovare, inte hörde av sig och var helt odugliga att svara på en tydlig offertförfrågan så att det gick att jämföra anbuden när jag skulle byta uppvärmning att jag lovade mig själv att aldrig gynna den branschen. I ren protest gjorde jag allt jobb själv och var så upprörd ett tag att jag funderade på att skriva ett öppet brev
Daniel_N: Nu tror jag att vi har kommit så långt vi kan i detta ämne, och som vanligt, håller du inte med mig så var vänlig och skicka ett PM. //moderator