Hantverkare
Björn_Nilsson: 30.000:- för 10m rostfri slang i skorstenen, installation samt kasetten i sig (8.500)
Mikael_L: [citat] Förstår nog precis vad du menar, och tror att du till stor del har rätt. Den övriga problem-delen är nog sen mest det som bra-byggare drar upp: "allt mygel med antalet timmar, priser för hantlangare/medhjälpare utan kompetens, smitningar på arbetstid, materiel som "försvinner", konstigheter med milersättningar, oskäliga materialpålägg, nedskitning, snatterier i kundernas
danieldanieldaniel: en dags arbete för murare plus hantlangare om han har med en eller om du själv bistår muraren.
Mecalac: [citat] Det är ganska vanligt att kunden, iaf bostadsrättsföreningar får ställa en bankgaranti före ett arbete startas, sedan så brukar man även använda en lyftplan för betalning där 10-15% hålls inne tills efter slutbesiktning. Jag brukar även göra kreditupplysning vid större jobb alt. kolla med bank att byggkreditiv finns när det gäller villagrunder osv.
diseelturbo: En 1200 skiva väger ju inte så farligt om den är under 3m. Jag blir stänigt förvånade hur mjöliga ni är där i väster.
Lasse.hj: det tog 1 dag att mura skorsten hemma hos mig övertak börja kl 08 och var fädig kl 15 och 104 tegel + först rivning av gamla skortsenen samt lunch
Ida Caroline: Min mormor tänker riva sitt gamla staket och sätta upp ett nytt. Hon har fått en offert på ca 25 000 för 23 meter staket. Då är arbetet, materialet och momsen inkluderad. Det kommer bli ett ganska tätt staket på ca 1,60m höjd. Är det någon som vet om det är ett rimligt pris. Tror att de tänker använda sig av tryckt trä. Hur ska man behandla det? När får man måla det? Går det
MangeK: Har googlat och även varit i kontakt med arbtesförmedlingen i Österrike, dom var dock inte till mkt hjälp :( . Framförallt inte om man inte var boende på aktuell ort i Österrike. Känns som det behövs kontakter fö en sån här sak... ///M
Eqliza: Kan någon tipsa om firmor som plockar ner, lagar, flyttar och plockar upp timmerstommar. I Värmland och angränsande län.
JanMattias: Nu är hantverkarna klara med vårt badrum. Det var en fuktskada som delvis täcktes av försäkringen så vi har haft en auktoriserad firma som samarbetar med försäkringsbolaget som har skött om och koordinerat alla hantverkare som underleverantörer. Allt har gått bra och smidigt, även om vi ännu inte fått slutfakturan. Jag kanske ångrar mig när vi får den. =) I vilket fall, vår
Anonymiserad 48587: [citat] Cynisk fråga: stämde antalet timmar? :rolleyes:
Algen: Vem vill de att du ska betala till? Det bolag som ska sättas i konkurs eller något nystartat dit de ska lyfta över verksamheten? Som sagt betala absolut inte till det som ska gå i konkurs med mindre än att du redan har fått materialet/arbetet. Om avtalet skall lyftas över till ett nytt bolag och du betalar dit bör du ju upprätta ett nytt avtal med det bolaget och där är det ju läge
Anonymiserad 48587: [citat] Dessutom kan du också sätta ett högre pris den dagen folk slutar utbilda sig inom IT ,så kan vi andra ondgöra oss över er IT-konsulter.För ni kommer väl inte att ta ut elektrikerpriser den dagen bara för att vara snälla.Nej då kommer vi få se fakturaposter som "Bredbansslitage"-"slitage av laptop" [/QUOTE] Folk har redan slutat utbilda sig inom IT så det har redan hänt. Det
Wendigo: Ville bara skriva en rad att det har löst sig. Fick punga upp till allmännyttan och se det som en dyrköpt läxa att alltid kolla innan man flyttar ut. Runt 2700:- gick det på att få dit ett nytt 60-skåp med dörr (enklaste modellen). Klart billigare att lämna diskmaskinen vid flytten alltså och köpa en ny själv, kanske ett tips till någon annan.
mycke_nu: Skärpning! Inte skulle väl tex SAS anställa en pilot som inte hade en egen Airbus 340-313X?? Komma och klaga över en tumstock!!
Robert_Maria: Hej I blanketten ABS05 har du allt du behöver. Du kan välja att utlämna vissa fält i men jag skulle nog ändå rekommendera att använda ABS05:an. Skulle det 'skita' sig så får du mindre problem vid en eventuell konflikt mellan dig och hantverkaren. Förutom det överrenskomna priset så anger du till exempel start och slut för arbetet, vad det omfattar och eventuellt vad det inte
robsarve: Det gäller oavsett nationalitet som alltid att skaffa sig hantverkare som har referenser och som man kan ha förtroende för. Mina erfarenheter av just polacker är att mura och putsa kan de, men håll dem så långt ifrån trä som möjligt.
Villbygganu: Tack för snabbt och bra svar! Hur hittar man kunder som företaget inte själva rekommenderar då??? :)
BAS: Det brukar bli dyrare med fönster och dörrar p.g.a. allt merarbete det medför.
Mistersson: Tack för svaren. Då vet jag ungefär vad det kan hamna på.
Wendigo: Jodå, jag ringde till företaget i fråga och pratade med dom. De sa att de skulle återkomma med en förklaring. Efter någon veckka så tänkte jag att det var lika bra att ligga på till jag fick ett svar på varför det var sån stor skillnad i pris. Till slut (många telefonsamtal senare) så får jag tag på någon som inte har någon aning varför fakturan ser ut som den gör, han säger
OlovOst: Företaget Hyr_Polsk_Arbetskraft i sörmländska Björnlunda försvann eftersom den polska arbetskraften, speciellt de kvinnor som engagerats för hushållsnära tjänster, inte accepterade nära nog samma usla lön som hemma i Polen.
JBa: Om det bara är KA enligt PBL ni ska ha spelar det nog ingen större roll. Jag skulle hursomhelst fråga om referenser som man frågar hur de upplevt deras arbete. Kom ihåg att fråga om hur samarbetet funkat mot BH och entreprenörer. Eftersom avståndet verkar oroa dig kolla även var referenserna byggt i förhållande till var KAn är baserad.
Fjällstuga: Hej Någon som vet bra snickare i Tärnaby/hemavanområdet som har rimliga priser. Skulle även behöva tips om betongfirmor i området
Sleven: Det hänger jag med,vad tror du att du får för 80 kr ,Jag betalar dig 80 kr per timme men du ska bara stå inte jobba ,murare är tungsta yrket som finss ,fy på dig.
Returnee: Mycket bra argumenterat då det kan vara svårt att förklara i enkla ord varför man vill ha denna trygghet utan att rikta misstankar mot företagaren som man precis träffat och inte har en yrkesmässig relation med. Jag vet att det finns många seriösa hantverkare som också vill ha en trygghet efter utförda arbeten. Jag har hört talas om personer som systematiskt använder*de förenklade
hempularen: Om han visar rabatter på 50-60% så är han troligen relativt ärlig. Man skall nog aldrig räkna med att få ett pris i Rinkabyklass när man köper av en rörmokare, men det finns ju också ett värde i att slippa eget ansvar för att rätt material är framme på rätt tid osv. Så lite dyrare än Rinkaby tycker jag är helt OK. Problemet är väl mer när rörmokaren tar 300kr för en
Returnee: Jag tycker du ska hävda hantverkarens garantiåtagande då du betalt det ni kommit överens om. Och vill han ha mer betalt så får han väl specificera vad som blivit dyrare och driva det ärendet. Men eftersom han inte gjort något aktivt på ett helt år så kan man misstänka att det var en rövare. - Är det antal arbetstimmar, material eller inköpta varor som installerats som inte stämde
Helene66: Hej! Har sett flera snygga öppna spisar som är gjorda av stenar, eller dekorerade med stenar, runda typ kullersten. Är det någon som har nån aning om hur man gör dem och ev. om någon som gör dem?