M
maxis: Hej. Undrar om de lönar sig att köpa ett hus i byggsats och låta hantverkare bygga allt. Vad kan de kosta? hur mkt kan man tjäna jämmfört med att ta nyckelfärdigt hus??
0 svar · 1,3k läst
Ericc
Ericc: [citat] Nej det är inte lätt, men nästa gång så får vara lite mer kritisk och kolla upp hantverkarna innan. Hoppas det går bra för dig Moanne.
4 svar · 885 läst
J
JBa: En fråga. Varför vill du inte att de bygger in rören i ett "överskåp"? Personligen tycker jag det är snyggare och mer praktiskt. Sedan skulle du självklart hållit inne pengar tills alla tjänster var utförda. Hur mycket du har rätt beror på eventuell betalningsplan i kontrakt eller konsumenttjänstlagen. Som det är nu förlitar du dig mest på deras samvete. Hoppas för din skull att
1 svar · 1,2k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Jag tror faktiskt att allt som fanns att säga i denna fråga har blivit sagt, och vi har hamnat i en loop som inte leder vidare. Har du en annan uppfattning så skicka mig ett PM och förklara varför så skall jag öppna tråden igen. //Moderator
105 svar · 12,4k läst
·
J
Jan-Å: Alla sotare som klättrat runt på våra tre hus har varit väldigt sjyssta, aldrig krävt nåt egentligen men vänligt visat på vilka förbättringar som kan göras och ffa varför det skulle vara bra. En del saker som varit viktiga för deras säkerhet uppe på taket har känts naturligt att fixa till direkt annat har fått vänta tills renoveringen kommit fram till den punkten. Jag skulle
3 svar · 4,2k läst
M
Flyttad
M
Flyttad
Thomas59
Thomas59: [citat] Sorry! :o
14 svar · 2,8k läst
M
-MH-: [citat] Rätt bra skrivet där! Tyvärr har det ibland känts som att den man pratar med kan ta illa upp om man säger detta rent ut. Men jag är nog för konflikträdd för att våga ta in hantverkare. :)
34 svar · 2,6k läst
Daniel_N
Daniel_N: Så, nu behöver den här tråden vila sig lite. Den fungerade rätt bra för ett par sidor sen där det förekom sansad debatt från båda sidor, men nu verkar det har gått överstyr igen. Argumentationen är på många håll (men inte alla) och på båda sidor på en alldeles för låg nivå, och många verkar ha gett upp angående att komma någonstans. Ni som är intresserade av att
288 svar · 38,6k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Men det var ju kanon då... :) Annars har jag hört många exempel där kunder varit väldigt väldigt väldigt missnöjda med ett arbete för tiotusentals kronor, men sedan blivit väldigt nöjda när hantverkarna köpt loss sig för en spotstyver... :rolleyes::rolleyes: Då börjar man ju undra hur dåligt utfört arbetet egentligen varit... ;)
9 svar · 1,4k läst
B
BobbyEwing: [citat] En ännu mer intressant fråga är ju varför någon som inte tycker en diskussion är intressant samt vidare att individers åsikt är meningslös (vilket per definition måste betyda att denna någons egen åsikt inte heller är "värd ett skit") inte bara läser diskussionen han eller hon är ointresserad av, utan dessutom bemödar sig med att skriva ett inlägg som definitivt inte
123 svar · 12,3k läst
J
Jan-Å: [citat] Det är jag inte så säker på, flertalet av personerna i min omgivning som är nöjda med så väl arbetet som priset är just dom som använt svartjobbare från andra sidan Östersjön. Det är svårt att få tag på dom bra hantverkarna, dom är redan uppbokade och svarar att nån gång i mars nästa år kan vi höras :confused: är man då ivrigare än så prövar man nån som lagt
19 svar · 1,9k läst
R
Rena: Någon som har tips på en bra och billig rivningsfirma i Malmöområdet. Gärna någon som jobbar med lite mindre maskiner eftersom det kan vara trångt att komma in med en fullstor grävmaskin. TACK!
0 svar · 2,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Har idag en ny artikel med en lathund för hantverkare - hur man går tillväga för att ge kunden ROT-avdrag på fakturan.
0 svar · 3,3k läst
F
frhe: Flera av punkterna ovan utgör skäl för att reklamera tjänsten enligt konsumenttjänstlagen. Om arbetet inte håller den kvalitet som man skall kunna förvänta sig av en hantverkare kan man slippa betala helt. Även att inte kontakta kunden om det dyker upp behov av ändring pga att man stött på problem innebär att man ej behöver betala för det extraarbetet. Finns utförlig info och
20 svar · 5,1k läst
M
mr_bygg: Kolla i alla fall vad det kommer att kosta. Vem vet, ni kanske har tur och hantverkarna ger er ett riktigt bra pris så slipper ni strula med tillvalen i efterhand. Bara ni har bra koll på vad det ni vill ha borde kosta så kan ni ju lätt bedömma om det är lönt att låta husleverantörernas hantverkarna fixa det direkt.
9 svar · 2,1k läst
v-g
v-g: Billy:Du är ett bra program på spåret ;) :D Undrar vem i riksdagen som är bästa rörkrökaren? Nu tänkte jag iofs mer på diverse andra löften (ej om VVS ;) ) som ej hållts. Sorry för OT.
17 svar · 2,5k läst
F
foo792: Misstänkte det..hur länge? Ingen chans att få avdrag på priset heller?? Jag ska ringa konsumentrådgivningen i morgon och höra vad de säger.
3 svar · 1,7k läst
J
JanneL: Ett pris mellan tummen och pekfingret borde han ha kunnat lämna. Gäller inte arbetet byte av avloppsrör från huset till en trekammarbrunn på en sträcka av 18 m? Dessutom ligger röret under en grusplan? I grova drag: 3 st 6 m pipor 110 avloppsrör lite muffar etc, en liten grävmaskin och 2 dagars jobb, ja inte för rörkrökarn men för att gräva upp, lägga ner rören och koppla ihop
12 svar · 3,0k läst
snickarboden
snickarboden: Jan-Å>Tack, och ursäkta jag fortsätter men detta är ett litet aber ibland... Kruxet är bara att en del kan man inte förutse, hade jag ens kunnat gissa att det ovan med kilen skulle hänt så hade jag givetvis undvikit det. Och inom parantes så har jag fatiskt råkat ut för just den otrevliga saken att en kund fått uppsöka sjukhus, inget jag vill göra om kan jag säga. Från min sida
16 svar · 2,4k läst
S
Snickar-Urban: [citat] Nej det är inte i första hand byggfirman som behöver underlaget utan det är du som behöver det för att vara säker på att anbuden du får ger samma slutresultat. Att inte ha med ett genomarbetat anbudsunderlag vid anbudsförfrågan är lite av ett lotteri. Det går ju oftast bra men det är inte ovanligt att husägare är missnöjda med resultatet. Då först kan det vara så att
6 svar · 1,3k läst
M
Marypytting: [citat] Så bra! Då behöver jag inte fundera över det mera!
6 svar · 4,5k läst
GoForIt
GoForIt: Fattas det ett takuttag som är överenskommet, så kan du ju självfallet begära att det monteras ett sådant. Att ett uttag inte sitter helt centrerat kan ju finnas fysiska orsaker till. Det kanske sitter en kortling där t.ex. Det samma kan ju gälla röret till elementet.
2 svar · 1,8k läst
N
nyttanvändarnamn_111: Det finns inga krav på att företaget man anlitar ska vara medlem i en intresseförening typ Byggkeramikrådet för att de ska få utföra arbete i våtrum, vilket många fått för sig. Du får som vanlig Svensson lov att renovera ditt badrum själv än om jag verkligen avråder folk från att göra detta om man inte är mycket händig. En viktig sak är att man fotodokumenterar alla momenten
8 svar · 8,9k läst
N
nyttanvändarnamn_111: Var trevlig och öppen... Var öppen med pris/kostnader för kunden... Erbjud en totalentreprenad så kunden har EN att hålla kontakt med... Bjud på dig själv så bjuder kunden på sig... Nämn alternativa lösningar för kunden... Kom när du lovat att komma... Gör allt för att hålla tidsplaneringen... Regelbunden kontakt med kunden om vad som händer... Städa regelbundet undan innan du
10 svar · 4,0k läst
N
nyttanvändarnamn_111: Köksfabriken i Staffanstorp är kanon att ha och göra med också. www.koksfabriken.se Mvh Köksmontören
2 svar · 1,5k läst
N
nyttanvändarnamn_111: [citat] Svårt att säga så här på rak arm då många faktorer spelar in, men på ett ungefär kan man väl säga som så att om underlaget är färdigt för att kakelsättas hade jag för ungefär 3kvm tagit ca: 3500:- inkl. körersättning, fix och fog samt silicon. Vad gäller golvet så är frågan om det är betong under eller träbjälklag...? Är det träbjälklag så är det ganska så
2 svar · 12,9k läst
N
nyttanvändarnamn_111: Jag har råkat ut för att rätta till efter bl.a polacker flertalet gånger och många gånger har det varit mer jobb med detta än att utföra hela arbetet från början till slut. Flertalet gånger har det varit för sent för att man ska kunna rätta till så det blir ett snyggt slutresultat där de skruvat sönder skåpstommar m.m. Det finns många duktiga hantverkare från utlandet, men
23 svar · 13,8k läst
snickarboden
snickarboden: Ett tips för de som undrar är att gå på Skatterverkets informationsträffar, var på en sån ikväl och samtliga frågor blev besvarade på ett lättförståeligt sätt. Foldern "Skattereduktion för husarbete" är bra. /Kent
17 svar · 3,4k läst
1
123456789: Hej vi har köpt ett litet hus. Jag undrar vad det skulle kosta att få ett nytt tak. Vi Har tänkt oss en betongpanna som heter jönåkrapannan. taket är ca 23 gradigt och ca 105 kvm. vi vill ha råspontbräda istället för boardskive tak. med ny papp givetvis. inget "märkvärdigt "tak . enligt grannen. nån som vet vad det skulle kunna kosta???? Tack för svar!!
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.