Ja, som frågan lyder.....jag undrar ungefär vad det kostar att låta en snickare underlimma diskhon i en laminatbänkskiva. Jag kommer köpa en vask/diskho som är ca 58*50 cm. Kommer även köpa bänkskivan som är i laminat. Är det jätteavancerat? Verkar nästan så med tanke på vad alla köksfirmor tar betalt för att göra det. Jag bor i Malmöområdet.

Hoppas på svar snart.

Hälsningar Therese

Hej Therese.

Ser att ingen av de mer frekventa forumbesökarna gett svar. Då får väl jag (rätt sporadisk besökare) bekväma mej att bidra med ett svar.

Tror knappast Du hittar någon snickare som tar på sig att underlimma en ho. Sådana jobb görs vanligtvis vid fabrik.

Hoar som är gjorda för att montera i laminatskivor brukar vara gjorda så att samma ho kan antingen underlimmas vid fabrik eller monteras uppifrån genom ett hål i skivan som kan sågas på plats.

Monteras den uppifrån så tätas den med en gummilist runt kanten och säkras med beslag underifrån.

Monteringen uppifrån är rätt enkel, varför det inte borde vara något problem att hitta en snickare som kan åta sig det jobbet. Gäller bara att hitta en snickare som har vana och kompetens från köksinredningsjobb. Med en snickare utan denna kompetens, finns vissa risker. Har Du otur kan det bli struligt och kostsamt.

Skillnaden mellan underlimmad och ovanmonterad blir för brukaren främst att den underlimmade hon blir slät med skivans överkant. Det blir därmed lätt att fösa ner vatten som hamnat på skivan utanför hon. Den ovanmonteradefår däremot en upphöjd kant runt om. Inte så hög men iaf några millimeter.

Bör nog även nämnas att risken för läckage mellan ho och bänkskiva är betydligt större vid ovanmontage. Understryker därför vikten av att hitta en homontör med vana.

KOB

Hej Mellanbarn

Skitskönt att Du ÄNTLIGEN plockar fram din sakkunskap så att trådskaparen får veta. Bra även din länk.

Jo jo nog vet jag att det finns rätt många varianter av homontering.
Undrar dock vem som blandat ihop. Din länk talar emot vad du säger. Det är fullt möjligt att göra
som du säger .
Citat ”En laminatskiva måste därmed kantas i hålet efter urfräsning för att inte spånskivan ska bli fuktskadad. ”slut på citat. Men VEM väljer en sådan korkad lösning? Det är en riktigt rejäl risklösning.

Den första och andra bilden i din länk visar vad som är vanligt i laminatskivor.
Underlimmningen innebär då att hon limmas upp direkt under laminatet, utan någon kantning.

Ber Dej trådstartaren om ursäkt för att din tråd kapats av en messersmidtare och en som är lite för glad att käfta emot.

KOB

mellanbarn har rätt, en planlimmad vask ligger jämns med bänkskivan medans en under limmad ligger från strax till helt under bänkskivan, en underlimmad kommer altså aldrig vara plan med bänkskivan.

Trevligt med lite debatt.

Är just det här i ditt ursprungliga inlägg jag vänder mig emot

KOB skrev:
Skillnaden mellan underlimmad och ovanmonterad blir för brukaren främst att den underlimmade hon blir slät med skivans överkant.
KOB
Är den underlimmad blir den INTE slät med skivans överkant. Iallafall inte enligt länken jag skickade.
Däremot har du rätt i att kanten inte blir så stor som jag tänkte från början, det gällde visst sten och gediget trä. Om kanten sedan är endast laminattjockleken på någon millimeter eller tjockare vet jag inte.
Och jag håller fullt med dig att det är en korkad lösning, oavsett skivmaterial.

Till trådskaparen.
Svaren du får ger ju inte mycket information om pris. Men tyvärr är det nog som Vedum skriver på sin sida att underlimmad och planlimmad ställer så höga krav på urfräsningen att det alltid levereras klart från fabrik.

Mellanbarn skrev:
Trevligt med lite debatt.

Är den underlimmad blir den INTE slät med skivans överkant. Iallafall inte enligt länken jag skickade.

Om kanten sedan är endast laminattjockleken på någon millimeter eller tjockare vet jag inte.
Men jag vet!
Bilden i länken är väldigt schematisk. Laminatets tjocklek är rejält överdrien.

Du har alltså inte själv sett någon ho som är underlimmad i en laminatskiva eller hur?

Det har däremot jag. Min ho är limmad upp under laminatet. Det ger ett steg från laminatet ner till plåten på 0,5mm. Därför dristade jag mej att kalla hon slät med skivan.

Och ja, det kommer jag nog att fortsatt med.

KOB.

Redigerat:
KOB skrev:
Men jag vet!

Det har däremot jag. Min ho är limmad upp under laminatet. Det ger ett steg från laminatet ner till plåten på 0,5mm. Därför dristade jag mej att kalla hon slät med skivan.

Och ja, det kommer jag nog att fortsatt med.

KOB.

Men den ligger väll fortfarande under laminaten? Då är den inte slät. Den ligger ju under.
Plan är den när man fräser ovanifrån och sänker ner plåten så att den syns. Under tvärtom och större delen av plåten är inte synlig.

Ang vem som kan göra detta sök efter MM-Design på eniro och ring och fråga där, de har gjort det i laminat ett par gånger och resultatet var väldigt fint.

Hej på er!

Tack för trevlig läsning. Det är en underlimmad ho vi ska ha, inte en planlimmad. Och vi har bestämt oss för att låta Kvik fixa den till oss. SNygga bänkskivor till ganska bra pris tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.