C
carlbanan: Hej igen Jobbet som vi kommit överens om att han ska göra är att snickra ihop stommen, sätta på takstolar, spika spont på taket och rulla ut takpapp samt klä stommen med plast ellet papp. Alltså, inga väggar och inga golv, bara en "tät" stomme. Jag har väl inga större synpunkter på tid eller kostnad, men man måste ju få höra sig för lite? :) Startdatumet är satt till 4:e juni,
6 svar · 5,4k läst
M
Malin Maria: Ja du Ajaxx jag lider verkligen med dig och dina erfarenheter du haft, dock ändå positivt att du ialla fall haft ett par positiva träffar!! Men som sagt kunden har alltid rätt, vilket som!! Hantverkare är en mansdominerat yrke som i bland kanske visar sig på sätt som fläckar på bästa mattan och i trappan. Hade det varit en grupp hantverkande kvinnor hade detta aldrig hänt, men hur som
75 svar · 17,3k läst
M
Marzipilami: [citat] Hej "klaskarlsson" och alla andra! Klart att du har rätt på ditt sätt och avtal och krav är ju individuella. Jag tycker att dina inlägg också är OK och våra inlägg kommer förhoppningsvis att hjälpa någon hitta svaret på varför det är så svårt att engagera folk idag. Man får ge och ta lite här och där så kommer man sanningen närmast efter ens eget behov för några
2 svar · 3,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Och då bor han 50 mil bort så eller så restiden blir 10 h av den tiden ? :) En 30 kvm fasad utan speciella underarbtene skulle jag personligen tippa på tar ca en dag - men visst skall man tvätta och låta den torka så kanske det blir 0.5 + 0.5 dagar dvs med restid kanske 10 h ? /K
7 svar · 7,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Som volvo säger är ju en fast prislista i princip omöjlig att ha. Men säg att en hantverkare "bör" (?) ligga på 250-450 kr/h (ev + moms). Sen får du beräkna vad ett visst job tar- och det är ju inte alltid så lätt - vilkeet ju också är ett av skälen till att många hantverkare inte vill jobba på fast pris, och om dom åtar sig det så brukar man "försäkra" sig, dvs ta i
7 svar · 5,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Men halåå: Om ngn tar betalt för en offert så väljer man antingen det eller någon annan. Finns det ingen annan, då är ju marknanden vinklad så att alla kan ta betalt för detta = då får man bita i det sura äpplet. Kunden har ju valfrihet. Om en hantverkare är ärlig och säger att "offert kan jag ge mot ett arvode på xxx kr/h" då är det ju bara att tacka ja eller nej. Om
52 svar · 17,0k läst
C
co: Du menar förmodligen ROT avdraget. Det är borttaget !
1 svar · 2,9k läst
H
hempularen: vet vet jag inte, Men det är en oerhört stor skillnad på badrum och andra utrymmen, I badrum får man räkna på priser i storleksordningen 500-900 kr/kvm (inte inräknat plattorna själv). I övriga utrymmen är det också en stor fråga hur mycket flytspackling som krävs.
1 svar · 4,2k läst
O
OlaF: Själva videon är egentligen ointressant men googla på "bump key" eller "lock pick gun" så märker du snart att du egentligen kan ha din "taggnyckel" (cylinderlåsnyckel) kvar i låset när du går hemifrån. Tillhållarlås är klart bättre och vi gör så att vi lämnar tillhållarlåset olåst och lämnar taggnyckeln till ev. hantverkare. Då kan vi i alla fall låsa det "riktiga" låset
23 svar · 6,1k läst
bigsnucke
bigsnucke: Jag har en rörmokare som har hållit på och installerat min fjärrvärme varje vecka sedan jul. D.v.s. han har inte varit här än, men han ringer varje torsdagskväll och tänker komma nästa vecka när "ett stort jobb i Dalarna" eller liknande är klart. Imitt fall är det ingen större brådis (det vet inte han...) utan jag kan nästan längta efter veckans bortförklaring. Min granne hade
1 svar · 3,8k läst
Z
zankan: [citat] Jag är så låst i mitt stor produktions tänk:-)
6 svar · 3,5k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Bytte du 5 fönster själv, på 16 timmar? 3,2 timmar/fönster....ut med det gamla, in med dett nya, foder, bleck, smygar, lister.... Jag vill ju inte påstå att du ljuger, du kanske bara kommer ihåg fel.... Angående dina uträkningar, hur går det ihop att byggfirman får en timlön på 2000 sek/gubbe?? 2 gubbar, 8 timmar/dag, 1 dag = 16 timmar, 16x2000=32000 sek, och 2 dagar = 32 timmar.
8 svar · 5,0k läst
H_L
H_L: Hej! Håller på att boka in A Borgström Golvslipning för att slipa två av mina gamla trägolv. Någon som haft med dem att göra tidigare? Hur blir resultatet? /Henrik
0 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Utan att veta säkert så tror jag att det är så fort du behöver göra bygganmälan. Det är i samband med bygganmälan som KA godkänns.
3 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Missade raden om att det var ett kök. Iofs så kan det ändå vara problem att få fram toa avlopp om man har otur.
13 svar · 5,2k läst
Totte_S
Totte_S: Jag skulle vilja tillägga att något som alla "kunder" inte alltid tänker på är att deras eget beteende till stor del påverkar hur de bemöts av "säljaren/hantverkaren". Det funkar inte att bara gå runt och förvänta sig exemplariskt beteende och perfekt utfört arbete om man skickar "fel" signaler. Lösningen på detta om man inte besitter förmågan att på ett bra sätt läsa andra
8 svar · 4,8k läst
R
RobZombie: "(just betalningstid var annars intressant... T.ex. vår husleverantör försökte med 10 dagars betalning...)." Efter att allt var färdigt? Vad är det i så fall som är konstigt med det? Har aldrig haft att göra med någon privatperson som tyckt det var konstigt att man vill ha betalt inom 10 dagar efter att arbetet är slutfört. Företag däremot har ofta några led där fakturan ska
12 svar · 4,9k läst
cian
cian: Tack för synpunkter Den person som är KA på detta arkitektkontor är civilingenjör och inte arkitekt. De har alla möjliga yrkesgrupper representerade för att kunna ta hand om hela byggprocessen utom just hantverket då. Får se om jag gillar det arkitekterna gör. För 5-10 år sedan gjorde de väldigt fina skisser.
5 svar · 6,9k läst
K
karmajoyst: [citat] Kollar man syftet med att arbeta med förbättringsarbeten (däri räknar jag företag som är ISO certifierade och har en förbättringsplan) så skulle kunden snarare betala mindre - eller åtminstone inte mer. För det finns inga företag och företagare med sunt ekonomiskt sinne som investerar pengar för att nå en certifieringsgrad utan att räkna att den betalar sig. De riktiga
14 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.