33 461 läst ·
5 svar
33k läst
5 svar
F-skatt, avregistrerad
Jag har kollat några företag jag hade tänkt anlita men ser att ganska ofta förekommer uppgiften "avregistrerad för F-skatt" på t.ex. ratsit eller allabolag.se.
Varför har ett företag blivit avregistrerad för F-skatt? Kan jag lita på uppgifterna på ratsit eller alla.bolag.se?
Varför har ett företag blivit avregistrerad för F-skatt? Kan jag lita på uppgifterna på ratsit eller alla.bolag.se?
Hej,
ofta är det obetalda skatter/skuldförda hos kronofogden som ligger bakom indragen F-skatt. Minns inte vilka ev. andra anledningar som finns.
Vad gäller Ratsit har jag ingen aning om pålitligheten, men som alternativ kan du ringa till Skatteverket, då innehav eller ej av F-skattesedel är offentlig uppgift. På skatteverket kan de säkert också ge dig en generell beskrivning (skulle inte tro relaterat till just det företag du söker på ) av vilka olika anledningar en avregistrering kan ske.
ofta är det obetalda skatter/skuldförda hos kronofogden som ligger bakom indragen F-skatt. Minns inte vilka ev. andra anledningar som finns.
Vad gäller Ratsit har jag ingen aning om pålitligheten, men som alternativ kan du ringa till Skatteverket, då innehav eller ej av F-skattesedel är offentlig uppgift. På skatteverket kan de säkert också ge dig en generell beskrivning (skulle inte tro relaterat till just det företag du söker på ) av vilka olika anledningar en avregistrering kan ske.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Mja det var inte hela sanningen. Du kan inte lägga ner en firma om du har skulder på den. Anledningen till avregistrerade Fskatt är nog i 9/10 fall en enskild företagare (tex hantverkare) som har fått nog av att köra eget och lagt sitt företag i vila eller avregistrerat det helt och hållet. Kolla alltid på www.bolagsverket.se och deras näringslivsregister.
http://www.bolagsverket.se/snr
Där får du alltid en information om företaget du söker gör rätt för sig eller inte Internetsidorna (allt vad dom heter) får oftast inte den mest aktuella informationen, då är det bättre att gå direkt till DERAS källa.
http://www.bolagsverket.se/snr
Där får du alltid en information om företaget du söker gör rätt för sig eller inte Internetsidorna (allt vad dom heter) får oftast inte den mest aktuella informationen, då är det bättre att gå direkt till DERAS källa.
Ser att jag kanske inte läste frågeställningen tillräckligt noga (i of s inte du heller då jag inte påstått mig sitta inne med någon hel sanning
). Avregistrering kan givetvis ske frivilligt, t ex om man lägger ner verksamheten, medan jag utgick från att det var fråga om "indragning".
Jag uppfattade alltså (efts frågeställaren tänkte anlita företagen ifråga) att det gällde aktiva företag som inte längre hade F-skatt, inte vilande eller nedlagda företag. Kanske fel men för att förtydliga vad jag försökte svara på: Om någon s a s fortsätter med sitt företagande, men trots detta inte får lov att behålla F-skatten (fast han vill), så beror detta ofta på obetalda skatteskulder eller att man inte lämnat deklaration.
Jag uppfattade alltså (efts frågeställaren tänkte anlita företagen ifråga) att det gällde aktiva företag som inte längre hade F-skatt, inte vilande eller nedlagda företag. Kanske fel men för att förtydliga vad jag försökte svara på: Om någon s a s fortsätter med sitt företagande, men trots detta inte får lov att behålla F-skatten (fast han vill), så beror detta ofta på obetalda skatteskulder eller att man inte lämnat deklaration.
Det enda du behöver ta reda på är ju om företaget har f-skatt eller inte. Om inte så kan du inte anlita honom utan att anställa honom.håvis skrev:
Hej, ni har alla rätt! Särskilt LUDDET som påminner om att man INTE ska anlita någon som inte har F-skatt. Däremot visade det sig att företaget jag tänkte anlita hade köpts upp av ett annat som hade f-skatt, och det var detta företaget som jag ingick avtal.
Klicka här för att svara