Daniel_N skrev:
Jag tycker att du ser detta från fel håll. En seriös intresserad hantverkare, som aktivt söker ett jobb via tex Bello skall enligt min mening inte göra "snabba läsningar" utan istället noga läsa igenom förfrågan, och hela tiden ha i bakhuvudet att det är en konsument, som inte är verksam i branschen, som han kommunicerar med.

Är något oklart så anser jag att den seriösa hantverkaren använder sig av en teleologisk inställning och försöker förstå vad syftet med konsumentens mail egentligen är. Om detta misslyckas så tycker jag att hantverkaren på ett trevligt sätt bör fråga kunden, be om kompletterande information etc.
Visst önskar jag att alla vore så perfekta som jag själv är. :D Eller hur?

Nu är ju inte fallet så men du kan bidra med att vara tydlig i vad du förväntar dig av din näringsidkare. Dvs kom i tid, meddela om du blir sen, tydlig och specad offert och faktura, om du stöter på något som jag som konsument kan vara intresserad av att veta eller tom åtgärda i samband med avtalat jobb meddela då mig mm. Om du som kund eller potentiell kund inte får gehör på det tycker jag du kan bli riktigt irriterad. Utan krav om ständig förbättring kommer det rulla på i samma hjulspår.

Återigen, jag tycker hantverkaren gjorde rätt utifrån hur h*n tolkade mailet. Jag tycker att ett svar är bättre än inget svar alls.

Daniel_N skrev:
Men den gränsen anser jag går ungefär vid "Tja, behöver några brädor, tjocka, men inte så långa, 5 st. Vad säger du 150 spänn?" - i det fallet hade jag förstått hantverkarens svar. Snigel är naturligtvis väldigt långt ifrån den gränsen.
Hahaha, underbart! :-) Nej, riktigt så oseriös kände jag väl inte att jag var. :-)

JBa skrev:
Återigen, jag tycker hantverkaren gjorde rätt utifrån hur h*n tolkade mailet. Jag tycker att ett svar är bättre än inget svar alls.
Ja, för en hantverkare som inte är intresserad av att åta sig jobb är det ju ett perfekt sätt att agera på. :-)

JBa skrev:
Argumentationstekniken du använder här är inte korrekt, utan en falsk diktomi, enligt min mening.

Du ställer upp det så att antingen kan hantverkaren strunta i att svara (vilket du, och jag för den delen, tycker är dåligt) eller så kan hantverkaren välja att svara så som denne nu faktiskt gjorde (vilket du tycker är rätt, eller bra, i förhållande till det andra alternativtet - dvs att inte svara). Du förbiser här att det finns en hel massa andra saker som hantverkaren kunde ha gjort - tex svara på ett trevligt sätt och efterfrågat mer information avseende det som hantverkaren ansåg var otydligt. Det senare alternativet är som sagt vad jag anser att hantverkaren borde ha gjort.

JBa skrev:
Dvs kom i tid, meddela om du blir sen, tydlig och specad offert och faktura, om du stöter på något som jag som konsument kan vara intresserad av att veta eller tom åtgärda i samband med avtalat jobb meddela då mig mm.
Rätt bra skrivet där! Tyvärr har det ibland känts som att den man pratar med kan ta illa upp om man säger detta rent ut. Men jag är nog för konflikträdd för att våga ta in hantverkare. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.