Jag har diskuterat anlitandet av en hantverkare med flera bekanta och kollegor och det vi alla gemensamt kom fram till var att det man vill ha är

- Rakt svar om man är intresserad av jobbet
- Vill man lämna offert eller uppskattad prisuppgift.
- När kan man i så fall utföra arbetet.
- Vettig prisuppskattning av vad jobbet kommer att kosta

Det är inte särskilt komplicerade frågor och borde inte vara så svåra att svara på för de flesta men många med mig upplever tydligen att det inte ens går att få svar på frågorna när man kontaktar en hantverkare.Om det beror på att de har för mycket att göra eller att man är en "besvärlig" kund låter jag vara osagt men lyder man rådet från många hantverkare här på forumet att alltid begära en offert eller prisuppgift innan man anlitar någon så är det svårt att hitta någon som är intresserad.

Redigerat:
T
MathiasS skrev:
Härligt.

Fast du får gärna ta dig tid att svara på mina frågor....!
Kan du staka upp dina frågor 1-4 så kanske även andra hantverkare kan svara på dom?

telabtelab skrev:
Kan du staka upp dina frågor 1-4 så kanske även andra hantverkare kan svara på dom?
Näe, då får jag skriva om hela inlägget för att det ska bli begripligt. Men svara gärna ändå!

Roten till mycket ont stavas svartjobb. I en svart sektor kan lycksökare härja fritt eftersom deras kunder knappast lär gå till ARN om de är missnöjda.

Beape skrev:
Roten till mycket ont stavas svartjobb. I en svart sektor kan lycksökare härja fritt eftersom deras kunder knappast lär gå till ARN om de är missnöjda.
Det är jag inte så säker på, flertalet av personerna i min omgivning som är nöjda med så väl arbetet som priset är just dom som använt svartjobbare från andra sidan Östersjön.

Det är svårt att få tag på dom bra hantverkarna, dom är redan uppbokade och svarar att nån gång i mars nästa år kan vi höras :confused: är man då ivrigare än så prövar man nån som lagt reklam i brevlådan eller som rent av ringde på dörren. Punkterna 1-4 som JPL skrev är bra, speciellt när man inte har några kontakter, men annars är det referenser från nån man känner som gäller. Har hantverkarn gjort ett bra jobb åt jobbarkompisen/grannen/släkten etc är chansen hög att man får ett bra jobb gjort själv. De delar i vår renovering som inte gjorts av oss själva (så lite som möjligt) görs när den hantverkaren har tid som jag vet kommer att göra ett bra jobb. En rörmokare känner jag som är kanon, alltså fixar jag hallen med golvvärme när rörmokarn har tid, luft/luft-pumpen + eldragning i garaget görs när den enda elektrikern jag litar på har tid osv. Jag får lägga min semester i mars nästa månad om det krävs, hellre än att ta in nån som jag inte känner.

Sen JPL, förstår din frustration men ta inte åt dej av kritiken av klåparna, jag är själv sjuksköterska i grunden och har kollegor som fälls i ansvarsnämnden för idiotinsatser som min rörmokare utan problem gjort bättre, men jag kan inte ta åt mej av det även om dom faktiskt drar ner betyget för hela yrkeskåren. Skit i klåparna, jag förutsätter att Du har nog med jobb ändå :p

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.