38 645 läst ·
288 svar
39k läst
288 svar
Varför kommer inte hantverkaren??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad jobbar du med eller vad hur du för erfarenheter som gör att dina uppskattningar skulle vara bättre än uppskattningar från en som är och befunnit sig i själva branchen i flera år?ml99 skrev:??? Baserat på dina upplevelser i din lilla bubbla? Absurda procentsiffror som endast baseras på din fanstasi.ACME skrev:Jag har jobbat i byggbranschen i drygt 19 år som anställd snickare, arbetsledare och egen företagare. Jag har därmed stött på många arbetskamrater, branschkollegor, konkurrenter och underentreprenörer och sett hur dom sköter sitt jobb. Gissningsvis gör ca 70-80% helt ok ifrån sig, 10-15% sköter sig exemplariskt och resten lämnar en del övrigt att önska. Bland dom sistnämnda finns några procent som definitivt borde göra något annat.
Moral och etik verkar helt lysa med sin frånvaro i branschen och hade man, redan under utbildningtiden, försökt införa detta så kanske man kunde minimera antalet som svinar sig mot kunder. Jag minns vilka det var som gick bygglinjen så det förvånar mig inte alls att de missköter sig även i yrkeslivet!
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Men vad tjänar det till att vara generell och föraktfull? Jag kan förstå det som en egenterapi men det leder ju inte framåt annat än för dig personligen.ml99 skrev:Ok då, det kanske stämmer i viss utsträckning förutom osanningen, men vad är fel med det! Hade du förstått hur många kunder blir bemötta så hade du insett att det inte är så konstigt att man i viss utsträckning blir generaliserande och föraktfull och förbannad och förvånad och häpen och ledsen osv osv.
Jag angriper ju inte dig personligen utan den bransch som du jobbar inom, varför skulle jag inte få göra det?!
Att du och andra med dig vill ge en hel bransch en negativ (och viss mån ond) stämpel förbättrar väl inte för kunderna eller förändrar väl inte de ojusta hantverkarena till några änglar, eller?
När du kräkts färdigt kanske du kunde komma med konkreta idéer om hur man skulle kunna undvika en del av de problem som finns. Det vore intressantare. Det är min åsikt.
Redigerat:
Får man fråga vad som hänt dig?ml99 skrev:
Jag antar att du köpt ett hus där allt har skitit sig, och i sådana fall är du en av dom som råkat riktigt illa ut. Men det finns väl bra regelsystem som gör att det ska lösa sig för dig. Har du anlitat en advokat?
Hur som helst så kan du inte kasta skit på oss småföretagare om du nu blivit rökt av ett husföretag. Och det finns nog ingen här som försvarar företag som blåser folk.
Så, nu behöver den här tråden vila sig lite. Den fungerade rätt bra för ett par sidor sen där det förekom sansad debatt från båda sidor, men nu verkar det har gått överstyr igen. Argumentationen är på många håll (men inte alla) och på båda sidor på en alldeles för låg nivå, och många verkar ha gett upp angående att komma någonstans.
Ni som är intresserade av att fortsätta debattera i denna tråd, var vänliga och gör följande:
1) Läs noga igenom hela tråden.
2) Fundera ut vad du vill ha sagt, vilka åsikter du vill föra fram, vad det finns för argument som stöder din syn på frågan. När du gör 1 så kommer du att stöta på många tänkvärda och meningsfulla inlägg, där författaren tydligt redogör för vad denne tycker, och varför man tycker så.
3) Fundera över om ditt inlägg för tråden framåt. Det kan inlägget tex göra om du genom det stöder någon annans inlägg, alternativt om du kommer med en helt ny tes, eller slutligen om du konstruktivt argumenterar emot någon annans tes. Ren pajkastning av den typ vi har sett alltför ofta i denna tråd är inte OK - oavsett vad du har för åsikter i sakfrågan så antar jag att du håller med om detta.
4) Skriv ner ditt inlägg i tex Word. Ta tid på dig, fundera över om dina argument är relevant och underbyggda.
5) Nästa vecka eller så kommer jag att öppna tråden igen, och du är välkommen att klistra in ditt inlägg från Word. Och sen hoppas jag att en mer sansad debatt kan äga rum.
//Moderator
Ni som är intresserade av att fortsätta debattera i denna tråd, var vänliga och gör följande:
1) Läs noga igenom hela tråden.
2) Fundera ut vad du vill ha sagt, vilka åsikter du vill föra fram, vad det finns för argument som stöder din syn på frågan. När du gör 1 så kommer du att stöta på många tänkvärda och meningsfulla inlägg, där författaren tydligt redogör för vad denne tycker, och varför man tycker så.
3) Fundera över om ditt inlägg för tråden framåt. Det kan inlägget tex göra om du genom det stöder någon annans inlägg, alternativt om du kommer med en helt ny tes, eller slutligen om du konstruktivt argumenterar emot någon annans tes. Ren pajkastning av den typ vi har sett alltför ofta i denna tråd är inte OK - oavsett vad du har för åsikter i sakfrågan så antar jag att du håller med om detta.
4) Skriv ner ditt inlägg i tex Word. Ta tid på dig, fundera över om dina argument är relevant och underbyggda.
5) Nästa vecka eller så kommer jag att öppna tråden igen, och du är välkommen att klistra in ditt inlägg från Word. Och sen hoppas jag att en mer sansad debatt kan äga rum.
//Moderator
Redigerat:
