Jag är ny här och är osäker på om den här frågan hör hemma här eller under juridik men jag gör ett försök här först.
Min frånluftsvärmepump gick sönder i somras. Jag anlitade en firma för installation av en ny.
Jag tog först in 2 st. offerter. Båda rekommenderade en Nibe.
(Båda firmorna var här på kundbesök innan för att kunna mäta mm.)
Den firman jag valde gjorde installationen 20/8.
Tyvärr så gjorde de hål i taket vid rören när de skulle kapa dem vilket jag har klagat på.
Jag fick först förslag på att sätta upp ett överskåp så "skulle det inte synas" vilket jag inte godkände. De har istället lovat att spackla med latex.
Är det här en godtagbar åtgärd?
Jag tar gärna emot synpunkter från Er andra som har erfarenhet.
Jag bifogar en bild på taket.
Grovstädningen var också i princip obefintlig. Inget upplockat samt att de hade spolat under vatten och stora mängder smuts under all utrustning i grovköket.
Jag får montera ner en garderob, flytta bort torkskåp mm för att kunna göra rent.
Detta har jag också klagat på och de har lovade att fixa städning.
Har någon annan råkat ut för att man spolar ut vattnet ur den gamla VP rakt ut utan att de tar hand om det på något sätt?
(Lägga stoppande barriärer, vattensug ell. dyl.)
Nu har det gått 2 mån. efter installation och inget är åtgärdat.
Städat har jag ju fått göra själv förståss.
Jag kan ju inte vänta hur länge som helst.
Tyvärr var jag dum nog att betala faktura på den tid som de begärde.
Har man rätt att hålla inne med betalning tills de reklamationer man har är åtgärdade?
Det kan vara bra att veta hur man ska göra vid ett annat tillfälle om det skulle bli aktuellt.
Tack på förhand!
Enelie
Min frånluftsvärmepump gick sönder i somras. Jag anlitade en firma för installation av en ny.
Jag tog först in 2 st. offerter. Båda rekommenderade en Nibe.
(Båda firmorna var här på kundbesök innan för att kunna mäta mm.)
Den firman jag valde gjorde installationen 20/8.
Tyvärr så gjorde de hål i taket vid rören när de skulle kapa dem vilket jag har klagat på.
Jag fick först förslag på att sätta upp ett överskåp så "skulle det inte synas" vilket jag inte godkände. De har istället lovat att spackla med latex.
Är det här en godtagbar åtgärd?
Jag tar gärna emot synpunkter från Er andra som har erfarenhet.
Jag bifogar en bild på taket.
Grovstädningen var också i princip obefintlig. Inget upplockat samt att de hade spolat under vatten och stora mängder smuts under all utrustning i grovköket.
Jag får montera ner en garderob, flytta bort torkskåp mm för att kunna göra rent.
Detta har jag också klagat på och de har lovade att fixa städning.
Har någon annan råkat ut för att man spolar ut vattnet ur den gamla VP rakt ut utan att de tar hand om det på något sätt?
(Lägga stoppande barriärer, vattensug ell. dyl.)
Nu har det gått 2 mån. efter installation och inget är åtgärdat.
Städat har jag ju fått göra själv förståss.
Tyvärr var jag dum nog att betala faktura på den tid som de begärde.
Har man rätt att hålla inne med betalning tills de reklamationer man har är åtgärdade?
Det kan vara bra att veta hur man ska göra vid ett annat tillfälle om det skulle bli aktuellt.
Tack på förhand!
Enelie
En fråga. Varför vill du inte att de bygger in rören i ett "överskåp"? Personligen tycker jag det är snyggare och mer praktiskt.
Sedan skulle du självklart hållit inne pengar tills alla tjänster var utförda. Hur mycket du har rätt beror på eventuell betalningsplan i kontrakt eller konsumenttjänstlagen. Som det är nu förlitar du dig mest på deras samvete. Hoppas för din skull att de har något sådant kvar.
Lycka till!
Sedan skulle du självklart hållit inne pengar tills alla tjänster var utförda. Hur mycket du har rätt beror på eventuell betalningsplan i kontrakt eller konsumenttjänstlagen. Som det är nu förlitar du dig mest på deras samvete. Hoppas för din skull att de har något sådant kvar.
Lycka till!
Klicka här för att svara
