5 076 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Snart ger vi upp....
Är det så att de ambitiösa har dragit västerut och blivit norrmännens polacker? 
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=2999765
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=2999765
Sant.verktygsgurun skrev:
Min polare har entreprenad och mark frima. 3 första åren han hade firman fanns han inte med i telefonkatalogen. Han hade gott om jobb ändå. Nu finns han med men mest bara för att nu har han råd och det är bra att synas.
Stockholm är ju lite speciellt här verkar ju de värsta samlas.Nussen skrev:Jag har bestämt mig för att bara användas hantverkare från Polen från och med nu. Fler och fler av mina bekanta gör lika dant. Svenska hantverkare (med några få undantag) har blivit primadonnor som tycker att kunden skall vara tacksam för att de över huvud taget befattar sig med en. Utlänska hantvekare är
-duktiga
-håller överenskommelser
-är artiga och trevliga
-har yrkesstolthet
-håller mycket bra priser
Varför ta onödiga risker med dryga svenska hantverkare i Stockholm.
En av nackdelen med de utländska kan vara att de inte alltid känner till byggnormer och regler. Tillsammans med en kunnig svensk som leder jobbet kan det nog gå bra.
Är hantverkare själv! Låter sorgset med era "erfarenheter" av hantverkare,själj arbetar jag i ett litet närområde där alla känner alla. Det finns inget utrymme att fuska eller göra dåligt ifrån sig här, ty då är det kört.....Vi lämnar visserligen "mycket" dyrare offerter men får oftast jobbet! Måste betyda att det finns nöjda kunder...
Får ofta ta hand om de som är extra kinkiga...... de andra kallar mig för "petimeter" översättningen får ni fixa själva...
Är i grunden "maskinare" med toleranser på tusendelar av millimeter... kan ligga någon "sjuka" kvar sedan den tiden....bygga med levande material som trä är det en aning större tolerans på...enligt gällande byggnormer
"byggare"
Får ofta ta hand om de som är extra kinkiga...... de andra kallar mig för "petimeter" översättningen får ni fixa själva...
"byggare"
Flera av punkterna ovan utgör skäl för att reklamera tjänsten enligt konsumenttjänstlagen. Om arbetet inte håller den kvalitet som man skall kunna förvänta sig av en hantverkare kan man slippa betala helt. Även att inte kontakta kunden om det dyker upp behov av ändring pga att man stött på problem innebär att man ej behöver betala för det extraarbetet. Finns utförlig info och exempel på konsumentverkets hemsida. Där finns även mallar för hur reklamationsbrevet skall utformas och hur man ska göra med betalningar etc. Rekommenderas!
Tyvärr verkar väldigt få utnyttja denna lagen trots att det t.ex. finns exempel på kunder som helt sluppit betala för t.ex. omålning av hela hem pga att ytfinishen inte kunde anses fackmannamässig.
Tyvärr verkar väldigt få utnyttja denna lagen trots att det t.ex. finns exempel på kunder som helt sluppit betala för t.ex. omålning av hela hem pga att ytfinishen inte kunde anses fackmannamässig.
Klicka här för att svara