Magnus E K
Magnus E K: Är inte "elsystemet" bara en felaktig autocorrect av "rotsystemet"? (I och för sig kan man ju nu skoja om ROT-avdrag istället...) Men det saknas en bild.
7 svar · 933 läst
C
crotob: [citat] Ok, tack för svar. Då känns det som att det får bli fällning. Går ju inte att bara spara den nedre delen.
3 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är nog en Magnolia. Det är väldigt många som uppskattar den, dels för att den blommar så tidigt och dels för att blommorna är så underbara och unika. Det är inte överallt som den trivs så jag skulle verkligen uppskatta om jag hade haft en så rikblommande magnolia.
1 svar · 518 läst
·
yonna
yonna: Har du inte funderat på att lyfta trädet? Jag flyttade ett tioårigt äppleträd och det gick utmärkt. Om man nu i vår skär rötterna snyggt runt om i lämplig cirkel ett rejält spadtag djupt och därefter lyfter trädet (med försiktighet och med jämnt snitt undertill) och flyttar upp det sent i höst borde det kunna gå. Plocka i så fall bort alla fruktkart denna säsong. Vid
6 svar · 7,0k läst
·
arneri68
arneri68: [citat] Risken är stor att grenarna redan är döda, men att det kalla vädret bromsar intorkningen. Ofta dör inte hela busken, men om bara en liten del av busken överlever lär den inte göra dig glad. Jag tror att bästa vägen är att byta ut de bruna buskarna. Thujor har ett ganska grunt rotsystem och behöver både vatten och näring för att trivas. Inte helt ovanligt att
10 svar · 3,1k läst
·
Magnussons2019
Magnussons2019: Folk använder gärna grenarna till pyssel så en annan idé är ju att sälja den i bitar för några kronor styck.
8 svar · 1,5k läst
·
prototypen
prototypen: Vinbär förökar vi genom att lägga en grästorva på en gren på våren, på hösten finns det rötter. Protte
8 svar · 7,8k läst
Oldboy
Oldboy: I princip går det bra när som helst här i Skåne. Bara det går att gräva. Ingen tjäle nu.
8 svar · 8,0k läst
·
AXS
AXS: Okej, kanske inte fälla då. Får försöka hitta någon medel som tar död på dom. Tydligen detta som gäller: https://en.wikipedia.org/wiki/Fenoxycarb
5 svar · 3,0k läst
A
andersda: Bränn upp skiten? Kostar bara lite tändstickor.
30 svar · 14,4k läst
·
R
RoBo: Jag gillar rubriken :crysmile:
8 svar · 3,6k läst
·
A
AndersS: I häckform så nära huset och uteplats, nja det är jag tveksam till
18 svar · 14,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ta ett skarpt foto med mobilen där man ser detaljerna på grenarna så går det nog att svara på.
3 svar · 2,5k läst
·
H
heimlaga: Tallar är tåliga så jag tror att det går bra.
4 svar · 1,8k läst
·
yonna
yonna: Jag har köpt online flera gånger och har blivit mycket nöjd.
6 svar · 2,0k läst
A
Abies koreana: Omöjligt att svara på. En länk där du kan läsa mera om liguster och kanske själv bedöma vilken sort du har. Uteslutningsmetoden? http://www.liguster.se/
1 svar · 1,5k läst
·
A
Abies koreana: Här kan du läsa om stympade träd och hur de reagerar för att överleva. http://www.juniper.se/tradvard/exempel.htm
5 svar · 991 läst
R
RapidSledge: [citat] Hur hög är häcken?
4 svar · 1,6k läst
K
kockaluring: Hej och tack för svar. Bor i Kungälvs kommun norr om Göteborg.
4 svar · 4,0k läst
·
Pasjostrom
Pasjostrom: I detta fall är det bara en nockplåt och en kort regel som måste bytas, så inga höga kostnader. Men vi dokumenterade skadorna och ska kolla med försäkringsbolaget, har massa mat i frysarna som vi fått kasta också...
21 svar · 6,1k läst
·
K
knipo: [citat] Det där med kopparspik är jag tveksam till. Jag har testat att slå i kopparspik i träd som jag vill ska dö, men de dog definitivt inte. En ring med kopparspik runt hela stammen. Två år senare märktes ingen som helst skillnad på trädets livsglädje.
10 svar · 35,3k läst
H
Hagelykke: Rönn är alltid trevligt och klarar sig en bit uppåt landet oxå. Bland de mindre träden är prydnadsaplar bland mina favoriter. Finns i en mängd olika varianter med olika färg på blommning, blad och frukt. Vissa kan användas till marmelad, men det är mest fåglarna som äter.Endel behåller sina frkter långt in i vintern och pryder därmed när mycket annat är visset och tråkigt.
7 svar · 5,7k läst
·
G-83
G-83: Vattna lite grann så jorden och plantan får bra kontakt. Men isolera med bark behöver du inte göra om du inte tänkt göra det ändå.
4 svar · 3,9k läst
Keexet
Keexet: Ett klassiskt knep är att "jordslå" krukan, dvs att gräva ner den i marken. Är det en perenn växt som normalt skulle klara växtzonen om den växte på friland, så ska den klara en vinter i en jordslagen kruka. Jag har flera vintrar övervintrat små sticklingar i kruka utomhus, jag brukar nöja mig med att räfsa ihop en hög med löv på senhösten och begrava dem i, det brukar räcka men
6 svar · 9,9k läst
A
AnnaCharlotta: [citat] Det låter lovande. Priset är samma men de barrotade plantorna är 3 gånger större än de brukade - man får så att säga mer buxbom för pengarna så jag förutsätter att det fortare kommer att likna en häck.
2 svar · 4,3k läst
Fadai
Fadai: Rhododendron, Rhododendron, Rhododendron, Rhododendron, Rhododendron.......ett vackert namn som det vore synd att förvanska till "dagis-svenska". Fast det räcker att se dem i parker, i min trädgård kommer de aldrig in!
26 svar · 4,9k läst
S
Shiraz: Fick rådet av vellingeblomman att sätta 2 rader med varje planta förskjuten mot den andra så att det blev mer oegenomträngligt
8 svar · 7,2k läst
C
cpalm: [citat] Är de? Flyttade en rosenbuske i höst och gav upp och högg av den när jag grävt ca. 60 cm ner, och på det djupet var det fortfarande rejäla rötter. Men den har klarat sig bra än så länge.
3 svar · 2,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jodå, de är inte svåra att så: 1. Plocka ut de röda bären ur fröställningen. 2. Skala bäret (det luktar parfym, jag får kväljningar) så att det svarta föret kommer fram. En liten kniv kan vara bra att arbeta med. Skrubba bort de sista resterna av det vita fruktköttet med en skursvamp. 3. Placera de svarta fröerna i en liten zipplastpåse med fuktad torv eller vitmossa (ej renlav).
1 svar · 5,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: På småländska höglandet borde det vara försent, men det går kanske vid kusten. Meningen är att skottet ska hinna rota sig (bilda nya rötter) på det nya stället innan kylan kommer på allvar. Det underlättar om skottet planteras på en väl skyddad plats, dvs. utan kraftig vind och skuggad så att det inte blir lika kallt på natten. Om du är osäker vänta tills tjälen går ur jorden
10 svar · 22,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.