A
Abies koreana: Nej, inga bekämpningsmedel dödar selektivt.
1 svar · 1,8k läst
Kasper i Malmö
Kasper i Malmö: Tack för era kloka svar! Ska gräva ner och känna efter hur fuktigt det är nästa gång som jag vattnar☺️
4 svar · 6,3k läst
·
A
Abies koreana: Klasespirea - kanske.. det finns många olika spirea men bildgoogla så kanske du hittar rätt. Svårt att se bladen på bilden.
1 svar · 4,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Bladen ser också rätt lika ut dessa som är småcitrus (mandarin): [bild] https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Citrus_reticulata_Dancy_2zz.jpg Citron https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lemon_April_2015-1.jpg [bild] Apelsin https://commons.wikimedia.org/wiki/File:OrangeBloss_wb.jpg [bild]
5 svar · 1,5k läst
·
CalleCalle
CalleCalle: Uppdatering Nu har inte bara två träd fällts, utan hela sex stycken. De två björkarna som kan ses i trådens inledande inlägg plus tre granar och en tall. Ganska höga var de allihop, och tallen stod nära huvudbyggnaden och lutade dessutom mot denna. För nedtag av dessa sex träd inklusive bortforsling av tall- och granris (inte björkriset), samt uppkapning av stammarna till hanterbara
31 svar · 60,0k läst
·
S
Sinologen: Den där har jag också problem med men har tyvärr ingen aning om vad den heter.
11 svar · 22,5k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Tack! Då låtet vi de vara tills vidare :)
4 svar · 1,8k läst
Satsuki
Satsuki: Största problemet med Bergsbambu är att den inte blir så hög strax över en meter, vilket är trist om man vill ha något som blir 2m högt... Invasiv är den inte ens här nere, växer väldigt lungt och långsamt (y)
5 svar · 5,2k läst
A
Alinski: [citat] Tack för ditt svar! Vi har plockat bort alla blad som är angripna och försökt se hur många plantor som behövs reklameras. Förmodligen allihopa! Så tråkigt när man verkligen ser till att alla som jobbar på ett ställe inte kan sin sak :/
2 svar · 2,3k läst
·
Kalle B
Kalle B: I brist på hagtorn kan den även gå på en del andra arter ur rosfamiljen, så som rönn.
4 svar · 1,5k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: [citat] 2 meter och en klematis på det så (y) Hade en klematis som jag var tvungen att flytta på, den hade då nått hängrännorna.. På andra våningen :surprised:
4 svar · 4,1k läst
L
Lagerström: [citat] Bor i Mälardalen. Plåt kan vara det absolut enklaste men såg också att man kan använda byggtimmer som man borrar och fäster med armering. Tänkte köpa färdig häck då det handlar om totalt 10m bara.
2 svar · 1,8k läst
·
yonna
yonna: [citat] Synd! För här blommar den in i december - sparsamt men ändå.
12 svar · 2,4k läst
K
kurt: [citat] Det är s.k. vaktmästarbeskärning
22 svar · 3,7k läst
·
S
Svedis: [citat] Efter ett sjuhelvetes åskväder med mycket regn i fredags så har det börjat växa :D (fast vi vattnat VARJE kväll..) Tänkte låta det växa till sig i sommar och sen i höst slänga på ett fint lager dressjord på hela tomten, jämna ut och stödså med en ”finare” gräsblandning än den vi sådde med nu. Med förhoppning att den ska blandas och ”ta över” det som ligger i
10 svar · 7,9k läst
C
Cjskoog: [citat] Tror inte att det är det! Bor i Oslo och har inte hört nåt om det. Så ger dom en rejäl dusch!
13 svar · 3,3k läst
·
Zenon
Zenon: Blir av med de som sticker upp är väl inga problem, batteri / bensin driven häcksax och sen låta skiten ligga , bor vid skogs kanten. Trött på att såga det 2 gånger om året, därför en permanent lösning efterfrågades.
16 svar · 15,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är väl kanske inte helt optimalt att riva i björken så pass tidigt på våren när saven fortfarande stiger, men den klarar sig säkert. Det finns många exempel på träd som klarat sig bra genom åren trots massor av inväxt tråd. Det är alla sågverk smärtsamt medvetna om :)
3 svar · 5,9k läst
·
R
Robot2.0: [citat] Jag lånade en 10tons vält från ett närliggande vägbygge för ändamålet. Det blev bara värre. Men det var tvunget att testa för annars hade jag fortfarande funderat på om det skulle fungera.
18 svar · 70,1k läst
·
C
civilingenjören: [citat] Då måste röken från elden komma ur en annan kanal än den som björken växer i. Men det löser sig när du får skorstenshuven på plats. Då får björken inte längre tillräckligt mycket regnvatten och dör.
9 svar · 7,5k läst
·
J
jesper33: Ett snöre och en pinne i marken, bara så dom ligger kvar, det går även att dra ner dom till 10 cm över mark men då kanske det behövs 2 snören att ankra med då dom gärna vill bli som en båge upp, det kommer att fungera bra, har gjort det med jasmin utmed en spalje hos grannen, den blev 50 cm bred ut och 3 meter hög samt blev heltäckande
9 svar · 1,5k läst
M
mlkjhr: Ditt timmer har ett värde helt klart. Ta in offert från tex Södra skogsägarna, SCA, ja alla skogsbolag som har representanter i området. Sälj till de som betalar bäst.
33 svar · 15,5k läst
T
Teddielee: Byt ut de glesare från början!
4 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Eftersom Partille inte är vid kusten gissar jag att det skulle vara handvattna dem och visst går det men man bör ha en mycket stor vattenkanna (en sån som är avsedd för utomhusbruk) och räkna med att varje planta behöver många liter. Kan ju vara idé att kolla upp om det går att fixa en anslutning av trädgårdsslang på blandaren i köket eller badrummet.
6 svar · 1,4k läst
A
Andreasa2: Hej! Vill minnas att det är svarta bär och att den blir röd-orange på hösten. Är förmodligen en Oxbär, tack för hjälpen!
5 svar · 2,8k läst
·
D
dibb: Tack för svar. Som sagt så är jag novis på rosor. Nu har jag lite mer att gå på. :)
2 svar · 3,1k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag växte upp med det och det jag minns är att gräset så småningom växte in över stenarna och där var det enstaka stenar lagda med mellanrum så att det skulle stämma med vuxnas steglängd, varpå vi barn hela tiden trampade emellan stegen och nötte ned gräset rejält.
3 svar · 2,3k läst
S
skewby: [citat] Det är definitivt ett alternativ. Tycker den är fin som den är, det är bara positioneringen som är dum. Jag kan säkert hitta ett hem åt den någon annanstans i trädgården då det är synd att slänga.
6 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ni får helt enkelt göra upp om en lösning. Men det hade ju varit smart att säga OK till att grannen fick såga ned granarna med förbehållet att de städar bort alla grenar och ved från träden.
1 svar · 1,1k läst
J
jonaslatt: Okej tack. Då kanske jag helt enkelt får ta upp de.
2 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.