1 369 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Tujahäck
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 4 inlägg
Hej!
Funderar på att plantera tujahäck.
Vi har tagit bort en gammal häck från en rabatt/dike och ska nu plantera en tujahöck. Funderar på att köpa 100-120 cm höga plantor. När man går in på hemsidor för tuja så rekommenderas olika bevattningssystem, vi har dock inga möjligeheter till trädgårdsslang (bor i bostadsrätt på markplan) men klarar man vattna med enbart en vattenkanna?
Tack för bra forum!
Med vänlig hälsning,
Sofia
Funderar på att plantera tujahäck.
Vi har tagit bort en gammal häck från en rabatt/dike och ska nu plantera en tujahöck. Funderar på att köpa 100-120 cm höga plantor. När man går in på hemsidor för tuja så rekommenderas olika bevattningssystem, vi har dock inga möjligeheter till trädgårdsslang (bor i bostadsrätt på markplan) men klarar man vattna med enbart en vattenkanna?
Tack för bra forum!
Med vänlig hälsning,
Sofia
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Det framgår inte i din profil var i landet du bor. Detta kan ha betydelse eftersom vissa delar av landet kanske får bevattningsförbud även i år. Thuja kräver en hel del vattning det första året och att handvattna med kanna kan bli mycket besvärligt.
Ett hundratal vårplanterade bokplantor dog för mig förra säsongen just pga bevattningsförbudet (och att jag inte lagt ner bevattningsslang).
Ett hundratal vårplanterade bokplantor dog för mig förra säsongen just pga bevattningsförbudet (och att jag inte lagt ner bevattningsslang).
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 4 inlägg
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 4 inlägg
yonna skrev:
Det framgår inte i din profil var i landet du bor. Detta kan ha betydelse eftersom vissa delar av landet kanske får bevattningsförbud även i år. Thuja kräver en hel del vattning det första året och att handvattna med kanna kan bli mycket besvärligt.
Hej!
Jag bor i Partille (Göteborg)
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 4 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Eftersom Partille inte är vid kusten gissar jag att det skulle vara handvattna dem och visst går det men man bör ha en mycket stor vattenkanna (en sån som är avsedd för utomhusbruk) och räkna med att varje planta behöver många liter. Kan ju vara idé att kolla upp om det går att fixa en anslutning av trädgårdsslang på blandaren i köket eller badrummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden