Tre förslag inritade. Sedan kommer man säkert att vilja ta mer, men det är bra att utvärdera när man tagit bort de mest uppenbara.
Men jag tycker att du ska vänta tills det är ordentligt grönt. Man brukar rekommendera JAS, dvs Juli-Augusti-September.
Beskär du nu kommer det att blöda, och beskär du för tidigt på säsongen får du fel sorts skott.
Men jag tycker att du ska vänta tills det är ordentligt grönt. Man brukar rekommendera JAS, dvs Juli-Augusti-September.
Beskär du nu kommer det att blöda, och beskär du för tidigt på säsongen får du fel sorts skott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som rena stympningen i mina ögon. Vad är poängen med att beskära så hårt?Anna_H skrev:
Tre förslag inritade. Sedan kommer man säkert att vilja ta mer, men det är bra att utvärdera när man tagit bort de mest uppenbara.
[bild]
Att få ner storleken kanske.
Ett träd som anses vara för stort för platsen det växer på blir sällan ett vackert träd igen om man försöker minska trädets naturliga form. Träd kompenserar bortfallet snabbt genom att bilda vattenskott. Då är det bättre att ta bort trädet och ersätta det med ett träd som vars ursprungsform är mindre. Träden kommer alltid att sträva efter och återgå till det som är en naturlig form för trädet.
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
Att få ner höjden efter att ha missat beskärning under flera år. De linjer jag ritat in är bara förslag på var man ska börja, efter dem får man utvärdera igen och se var man ska ta mer. Skulle behöva foton från andra vinklar också.H Hellenbol skrev:
Om ni inte är intresserade av frukten utan bara vill ha trädet som prydnad/karaktärsträd på tomten så är det desto större anledning till varsam beskärning! Jag skulle inte stympa genom att ta av grova grenar, utan i stället koncentrera mig på att glesa ut i den övre delen av kronan och kanske ta ner höjden lite där. Ta inte allt på samma år utan sprid ut beskärningen, för då minskar risken att trädet reagerar med en ökad skottproduktion. Följ beskärningsbeskrivningen i länken som postades ovan eller ta in en arborist.
Trots att jag älskar fruktträdsbeskärning och tror mig ha begripit hur det ska göras så har jag på senare år anlitat en arborist. Det blir så mycket bättre! Den bästa beskärningen är den som knappt syns när den är avklarad!
Trots att jag älskar fruktträdsbeskärning och tror mig ha begripit hur det ska göras så har jag på senare år anlitat en arborist. Det blir så mycket bättre! Den bästa beskärningen är den som knappt syns när den är avklarad!
Det är s.k. vaktmästarbeskärningpacman42 skrev:
Nu kan jag egentligen ingenting om hur man klipper fruktträd, men jag håller nere mina träd på höjden, samt att jag tar bort alla grenar som sticker inåt mot stammar och grenar. I övrigt så tunnar jag ut så att ungefär var tredje gren får vara kvar. Vill jag bli av med större grenar så tar jag bort dem.
Jag får massor av frukt i mina träd, så jag gör nog inte helt fel.
Klicka här för att svara