Hej! Planterade ett äppelträd för ca 6 år sedan. Tänkte då lite galet o planterade 'jordklumpen'/rotsystemet något under marknivå. Fyllde upp med täckbark o sen har tiden gått utan något speciellt underhåll mer än att jag emellanåt (en gång per år typ) försökt hålla efter gräset som växt in. Resultatet är nu att trädet står i en grop som är knappt en decimeter djup och består till största delen av gräs. Nu på våren tittar även några tulpaner upp!

Ska nu installera robotgräsklippare och är överlag pigg på att justera läget! Trädet är väl etablerat och har inga problem med att gräs växer inpå stammen som jag upplever det.

Tror ni det funkar att bara fylla upp med jord o så gräs? Det vore bästa lösningen för mig.

Alternativet vore att rensa ur gropen från ogräs/gräs o plantera lite marktäckare/blommor. Idéer och förslag i så fall? Skyddat läge med växlade sol i Mälardalen (snudd på zon 2).

//Anders

Ett äppelträd i en gräsbeklädd grop med synliga tulpaner och täckbark vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett annat alternativ är att gräva ur i en cirkel som även råkar motsvara gräsklipparens svängradie, lägga markduk i botten och upp på kanterna (även på trädet!), lägga en kant runt hålets ytterkant av t ex sten eller cortenstål eller vad som nu kan passa, och sen fylla upp med täckbark eller prydnadsgrus. Då slipper du ogräset.
Att plantera något i närheten av trädet är aldrig bra, för då blir de konkurrenter om vatten och näring.

• Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A aekeberg skrev:
Tror ni det funkar att bara fylla upp med jord o så gräs?
Nej, träd brukar inte må bra av att det ligger jord mot stammen för den är inte gjord för det.

Hade jordgubbar under en rönn och det gick bra i alla fall. Jordgubbar ska ju gödslas en hel del för att få många bär så det märktes inte om rönnen tog hand om en del av näringen. Så länge som plantorna får ljus och ett bra jordlager ska det nog fungera och under ett äppelträd ska det ju inte bli så mörkt.

• Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Ta ett cement/tegelrör och dela på mitten, sätt detta runt stammen och fyll upp med jod till önskad nivå.

• Gilla
ByggarLasse och 1 till
  • Laddar…
Två olika saker bör tas i beaktande om man överväger att fylla upp jorden runt ett träd. Det ena är att barken skadas, det får samma effekt som vid ringbarkning dvs att näringstransporten mellan krona och rot bryts.

Det andra är att trädets rötter hamnar för djupt. Trädens rötter har sin aktiva del 3 - 5 dm under jord. Trädet har placerat sina rötter där rötterna kan andas maximalt och där livsviktiga funktioner som syreupptagning och att avge koldioxid fungerar optimalt. Växter placerar alltid sina rötter där näringsupptaget är mest funktionellt för växterna.
Där sker också den viktiga samverkan mellan trädets rötter och svamparna i jorden.

Fyller man upp för mycket jord på trädens rötter blir det syrebrist, inga växter klarar det utan skador. Kanske överlever de men med skadad krona.
En dm jord på trädens rötter går säkert bra, de hinner anpassa sig men med mer än 2- 3 dm är risken för skador stor.
Jag tycker gropen ser större ut än 1dm men det är svårt att avgöra från bilden. Ogräset runt stammen bör tas bort, det tar mycket mera näring från jorden än man kan föreställa sig. Det bästa för trädet är om man gör en trädspegel under trädet, håller det ogräsfritt och inte planterar något där. Gräset vill invadera men man kan skydda mot ogräs genom ett rotstopp runt trädet, t.ex en ring av metall som är ca 20 cm djup. Det räcker för att förhindra gräset att växa in igen. Metallband finns att köpa på byggvaruhus.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Man ska väl se till att ympningsstället aldrig kommer under jorden har jag fått lära mig.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Har du inte funderat på att lyfta trädet? Jag flyttade ett tioårigt äppleträd och det gick utmärkt. Om man nu i vår skär rötterna snyggt runt om i lämplig cirkel ett rejält spadtag djupt och därefter lyfter trädet (med försiktighet och med jämnt snitt undertill) och flyttar upp det sent i höst borde det kunna gå. Plocka i så fall bort alla fruktkart denna säsong. Vid flyttningen fyller du upp gropen till lämplig höjd. Under denna säsong, före flyttningen, har rötterna hunnit med att föryngra skärskadorna.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.