Ett ytterligare "snikalternativ" är att lägga ut jordsand (50/50 blandat där sanden är åtminstone så grov som mursand för att inte täta för mycket) i hjulspåren och alla sänkor (upp till 10 cm är inga problem). Riva fram egna bilen eller ngt annat "mellantungt" och packa ihop den med i hjulspåren och alldeles intill och sen så i det. Året därpå köper man ett rent sandlass och dressar i det sista för att få helt slätt och sen är det kanon. Funkar toppen och går blixtfort istället för att fräsa upp alltihopa (vilket iofs kan behövas om det är väl djupa spår eller dålig mark) och börja från noll.

//Rob
 
Jag tänkte gräva bort 15-20 cm efter vår dränering där jorden är lerig, sen fräsa och sen lägga ny jord uppe på det.
Vad tror ni om det?
 
Tar också och lånar den här tråden lite, har funderingar på vad som är lättast att göra med en gräsmatta som har blivit mestadels bucklig efter nedgrävning av bergvärme samt att en mindre flock med kossor har gått där. Hade planer på att ta dit en stor traktorfräs men då det nästan bara är blålera så känns det meningslöst. körde över idag med åkgräsklipparen och märker att på sina ställen är det ganska mjukt ändå.

Min fundering är om man skulle kunna hyra en ca 70kg padda och köra över för att få jämnat ut dom tuvor och sådant som finns där. Har inget krav på att det ska vara perfekt jämnt utan man ska bara kunna använda gräsmattan och kunna gå där utan att bryta fötterna av sig.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av just att använda padda på gräsmattan?

//Gustaf
 
G *Gustaf skrev:
Tar också och lånar den här tråden lite, har funderingar på vad som är lättast att göra med en gräsmatta som har blivit mestadels bucklig efter nedgrävning av bergvärme samt att en mindre flock med kossor har gått där. Hade planer på att ta dit en stor traktorfräs men då det nästan bara är blålera så känns det meningslöst. körde över idag med åkgräsklipparen och märker att på sina ställen är det ganska mjukt ändå.

Min fundering är om man skulle kunna hyra en ca 70kg padda och köra över för att få jämnat ut dom tuvor och sådant som finns där. Har inget krav på att det ska vara perfekt jämnt utan man ska bara kunna använda gräsmattan och kunna gå där utan att bryta fötterna av sig.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av just att använda padda på gräsmattan?

//Gustaf
Jag lånade en 10tons vält från ett närliggande vägbygge för ändamålet. Det blev bara värre. Men det var tvunget att testa för annars hade jag fortfarande funderat på om det skulle fungera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.