4 097 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Insynsskyddande häck/buskar i Jämtland
Hej!
Vi letar efter en häck eller buskar som dels hjälper till mot insyn & även skyddar lite mot hård västanvind på en gård i Jämtland. Vi vill sätta någon form av nät/staket några dm upp i samband med detta som helt enkelt får växa in för att lösa att inte valpar & småbarn smiter
Vi har även mycket rådjur på gården så tänker detta kan hjälpa till att hålla dessa borta.
Någon som har något tips?
Vi letar efter en häck eller buskar som dels hjälper till mot insyn & även skyddar lite mot hård västanvind på en gård i Jämtland. Vi vill sätta någon form av nät/staket några dm upp i samband med detta som helt enkelt får växa in för att lösa att inte valpar & småbarn smiter
Någon som har något tips?
Spontant kom jag att tänka på Taxus idegran men den är troligen inte härdig i Jämtland. Gissar att din zon kan vara 6 eller 7 och det gör urvalet begränsat. Om det finns rådjur så är det också ett bekymmer eftersom de söker allt ätbart som finns i naturen vintertid. De ger sig också på idegran trots att den är giftig.
Jag har dålig kunskap om växters härdighet så långt norrut men skickar dig en länk som du själv kan botanisera i och kanske få uppslag om vad som kan passa.
https://www.odla.nu/fragor-svar/sok?questions_fulltext=&page=1&f[0]=field_tags:376
Jag har dålig kunskap om växters härdighet så långt norrut men skickar dig en länk som du själv kan botanisera i och kanske få uppslag om vad som kan passa.
https://www.odla.nu/fragor-svar/sok?questions_fulltext=&page=1&f[0]=field_tags:376
Jag har varit landsförvisad till Norrbotten under 7 långa år och har även anlagt trädgård där uppe. Det finns böcker om norrlandsodling som du kan låna på biblioteket. Ideer på häckväxter (där det finns arter inom grupperna som är härdiga):
oxbär syren hassel häggmispel kornell oxel spirea hagtorn try aronia karagan ribes och många fler. En hel del att välja på alltså. Vill du ha skyddad sommaruteplats är det höga, maffiga perenner som gäller - de blir aldrig lika fina här nere i södern som uppe i Norrland.
Du ska vara extra noga med att välja E-planta när det gäller buskar och träd.
Det är viktigt att du läser på var någonstans på gården du vill plantera avseende snömängd/snötyngd och ev närhet till väg, gångar, infart och plogning/skottning.
oxbär syren hassel häggmispel kornell oxel spirea hagtorn try aronia karagan ribes och många fler. En hel del att välja på alltså. Vill du ha skyddad sommaruteplats är det höga, maffiga perenner som gäller - de blir aldrig lika fina här nere i södern som uppe i Norrland.
Du ska vara extra noga med att välja E-planta när det gäller buskar och träd.
Det är viktigt att du läser på var någonstans på gården du vill plantera avseende snömängd/snötyngd och ev närhet till väg, gångar, infart och plogning/skottning.
Klicka här för att svara