H
Hellenbol: Vattna inför vintern är ett bra tips. Tycker det här ser ut som bruna = vissna kvistar. Sådär har en del av mina tujor också gjort i år. Jag tror absolut det är torkan. Det kommer nog inte att synas då de börjar växa nästa år. Tycker du det ser fult ut kan du rufsa om lite lätt i grenverket, så tror jag det vissna faller ner.
2 svar · 4,6k läst
·
yonna
yonna: Jag är uppvuxen i Ålsten med bergstomt. Där planterades ett flertal äppleträd som frodades i många år men inget träd blev äldre än 20 år. Om TS vill garantera lång livslängd återstår nog bara att höja en rejäl bit av marken till minst 70 cm dvs inte endast en punktvis jordhög.
11 svar · 8,9k läst
K
kalleolle: Ska uppdatera i ämnet att det stämde, det är Häckoxbär tack för hjälpen
5 svar · 4,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är kanske bäst att vi får se ett foto på äppelträdet för att kunna bedöma vad man kan göra. Men äppelträd brukar tåla hård beskärning om man gör det i mars i Gävleborgs län.
4 svar · 999 läst
Anna_H
Anna_H: Jag skulle vilja påstå att det är bäst att göra det till våren när du ser om det kommer några nya skott eller inte. då är det enkelt att se vad som är dött. annars kan du bara kapa ner alltihopa, om den lever kommer det gott om finfina skott till våren. Rhododendron är mycket tålig på det viset.
1 svar · 1,4k läst
·
Keexet
Keexet: Jag kanske missat något fundamentalt nu, men om man är "orolig" för att jordmassorna ska urlakas, varför då inte blanda i jordförbättringen vid planteringen? Verkar onödigt att gödsla om man inte planterat än. Den enda nackdelen med att låta massorna ligga länge, som jag ser det, är att jorden kompakteras och blir tyngre att jobba med.
6 svar · 2,9k läst
T
term: [citat] Japp! Så det räcker och blir över.
4 svar · 826 läst
·
A
AndersS: Ved, går garanterat röta i den. Och skulle undvika en vanlig björk så nära huset.
5 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: Beskär alla grenar 10-20 cm ut räknat från stammen, dock bör formen vara lätt A-formad, dvs. häcken ska vara något bredare nertill än upptill. Om det innebär att beskärningen är innanför de gröna bladen är det bättre att vänta till vårvintern.
1 svar · 5,0k läst
·
kashieda
kashieda: Rejäl schersmin skänkes mot uppgrävning och hämtning. [bild]
0 svar · 2,0k läst
·
A
AndersS: [citat] Du får läsa hela tråden, ts äger inte marken, den som ska säkerställa vad som gäller är markägaren.
53 svar · 12,8k läst
Sthlm1891
Sthlm1891: Tack yonna och TottoGBG för bra svar!
5 svar · 8,0k läst
·
yonna
yonna: [citat] Resultatet av min bokhäck på 220 cm höjd tog 6 år och med full insynsskydd året om. Under husbyggnationen, innan trädgården anlades, krukade jag småplantor det första året och det påskyndade naturligtvis den snabba tillväxten.
10 svar · 6,2k läst
D
Daniel 109: Det är lätt att ta sticklingar på sälg. Jag planterade sticklingar som jag rotstbi vatten durekt i jord. Det funkade bra. Men om de har rötter kan du inte sticka ner dem, då går alla rötter av. Man får gräva ner dem försiktigt.
3 svar · 8,3k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Fungerarade utmärkt ! Gäller bara att höjden räcker för den tänkta häckhöjden.
10 svar · 12,3k läst
P
Pappa1986: [citat] Ja nu är det mycket som ska fixas:D perfekt när alla är så hjälpsamma här på byggahus. Nu va det min fru som fick svar på sin fråga (y):D
8 svar · 8,1k läst
·
Keexet
Keexet: För en gångs skull tycker jag faktiskt inte det ser ut som kräfta, inte den typ av kräfta jag har erfarenhet ifrån av i alla fall. Möjligtvis att bild nr 10 skulle kunna tyda på det. Annars visar ju bilderna på "svullnad" hos grenar och stammar och det skulle kunna vara ett förstadium till de tydligare symptomen på kräfta där barken liksom "krullar upp sig" varvet runt en gren eller
5 svar · 9,1k läst
yonna
yonna: Jag hävdar fortfarande att bok är ypperlig - har dock inte kollat hur den fungerar i din växtzon. Om du kollar på mina bilder ser du skillnaden mellan bok och avenbok under vintern. De passar inte som friväxande och måste klippas en gång årligen och putsas inför vintern.
5 svar · 2,4k läst
·
yonna
yonna: Jag har den totalt 40 cm bred. Utmärkt om du kan dela den med grannen! Skriv gärna ett litet papper på att ni äger den gemensamt. Grannen eller ni kan ju flytta! Klipp in den lite varje år; bara ytskiktet och bara putsa årets tillväxt. Då får ni bägge en vacker, tät vägg. Lägg på någon/några säckar planteringrsjord årligen tills den har etablerat sig. Fördelen med Smaragd är
3 svar · 4,1k läst
Stefan N
Stefan N: När det blir så mycket äpplen som i år måste man gallra för att inte knäcka grenar på träden.
9 svar · 3,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Hade en arborist hemma hos mamma. Han svor nåt vansinnigt över murgröna som klättrade på trädet han skulle såga i. Det snärjde in sig i motorsågen hela tiden.
14 svar · 3,1k läst
·
N
nissenhj: Väcker tråden! Glöm inte när man har ogräs på vissa punkter så är det bara att blanda glyfosat och ta en pensel och pensla på bladen så skonar man gräset runt om. Fungera också bra om man har en avstrykare att gå med den
21 svar · 27,6k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Ja, det är inget vi har planterat iallafall, utan när det började växa så var det rätt litet och behändigt. Får skylla mig själv som släppte iväg det. Det har inte blommat under de 7-8 åren det har växt. Tack för all hjälp so far!
18 svar · 4,7k läst
·
K
Kane: [citat] Check!
6 svar · 2,4k läst
·
S
Shiraz: [citat] Tanken var att ta bort den helt men då man bara skrapade på ytan med grävmaskin så tog den sig igen och nu kanske jag ska låta den växa upp igen...
2 svar · 2,0k läst
S
Shiraz: Jag ska köpa 33m lagerhägg, men var köper jag den ifrån och var e den billigast och bäst? Finns ju massor med leverantörer men rekommenderationer är bäst... Och ska man köpa i kruka eller klump? Klump är ju betydligt billigare...
0 svar · 1,2k läst
K
Keegan: Jag har läst det som finns på kommunens hemsida och broschyrer och dokument som vänder sig till medborgarna. Det finns inget som säger att vi inte. Det bör finnas minst 50 cm mellan växtlighet och väg även där inga gångbanor finns. Det kommer vi ha. Vid korsning eller utfart som går genom gångbana gäller 80 cm maxhöjd. Inget av det är aktuellt för oss. Så kommunen verkar inte ha
6 svar · 4,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Förslaget med platonmatta låter vettigt för att få upp jordvolymen. Vill du använda kärl överväg största möjliga kärl, t ex murarbaljor finns i t ex 90 L: [bild] Du kan lägga dräneringshålen 5-10 cm från botten så att du får en vattenreservoar för att minska vattningsbehovet. Se till att använda en sandig/grusig jord och inte bara en massa påstorvjord. Växtvalet är ju lite
5 svar · 5,0k läst
·
elpaco
elpaco: Kungen av kungsan är ju Eliet. Men smakar det så kostar det ..
20 svar · 59,9k läst
C
crazytok: Ni som 2104-2015 installerade gardena system. Typ popup spridare OS 140 och deras 24v ventiler mm. Funkar det fortfarande? Har ni haft några problem med dessa? Funderar nämligen på att installera precis detta själv så nyfiken på hur grejerna håller! :)
78 svar · 43,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.