Häckar, Buskar & Träd
snowjim: När vi satte häcken förra året så grävde vi ett rejält hål, hålet fylldes igen med koskit och jord, och såklart häcken. De har vuxit väldigt bra sen dess. 1 planta av 60 har dött och då byttes den ut. Då rötterna bör inte ha några problem. Troligen är den överbevattnad, taget stryk av solen eller underbevattnad. Något annat har jag svårt att tänka mig. Blir till att ut och
Tingis: Tack för tipsen! Huvudplantan har rätt blottade rötter då en höststorm drog iväg med jorden runtomkring för några år sedan så det är nog bäst att börja där! Jag hade aldrig kunnat gissa att vresrosen var så aggressiv :surprised:
Kallebo: Viktigast är att direkt avlägsna frukt som börjar visa tecken på att bli dålig.
Johan Gunverth: De torkade bort vid missad vattning och sedan kom andra odlingsprojekt.
Martin_355: Hej tack för alla svar. Jag sprutade på mee mintarom och getingarna försvann efter två dagar. Det är inte lika kladd på den. KansKa blir bättre när det har regnat lite mer. Tack för hjälpen.
Tjompa: Tack för alla kommentarer och råd. Fint att höra att det ev. går att rädda trädet trots allt. Får nog bli att ta hit en Aborist då varken min trädkunskap eller tid räcker för att fixa detta själv. Med vänlig hälsning, Thomas
Abies koreana: Ser ut som barrlöss, ingen större fara för trädet.. http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN62-4/VSN62-4A.HTM
Claes Sörmland: [citat] Du får helt enkelt titta på plantan och fråga säljaren. Zetas har personal med kunskap så de lär kunna svara på frågan.
Abies koreana: Det är ballongblomma Nicandra physalodes. Växten är giftig.
Qwerty952: hej tog ned min vintergröna liguster till 20cm i våras, vissa plantor ser lite annorlunda ut är det en annan sort? Har inte sett häcken uppvuxen någon gång då jag flyttade in på vintern och såg den aldrig på sommaren. Första bilden som ser annorlunda ut, har nog tre st sådana . Resten är som andra.
BirgitS: Det kan det ju vara förstås. Man brukar se det på att det är en stam som plötsligt grenar sig väldigt mycket. Vi hade en sån rosenmandel, och efter 5-10 år så föll en av de två ympen av så trädet såg väldigt underligt ut under några år tills den kvarvarande hade skjutit mer skott åt det håll där det plötsligt blev ljust.
BirgitS: För att avgöra när det är dags att vattna kan man göra ett litet hål i jorden 10-15 djupt med en liten planteringsspade och känna efter med fingret om det är torrt, fuktigt eller blött längst ner. Är det torrt vattnar man till det blir rejält fuktigt. Om möjligt kan man skugga de plantor som ser mest ledsna ut genom att lägga något över dem, badlakan, lakan, presenning eller vad
Claes Sörmland: Ingen gödsling så här sent på säsongen, särskilt inte i Västerbotten. Gödsla i slutet av maj nästa år. Bark kan ge akut näringsbrist första eller andra säsongen när mikroberna växer till. Men näringen är inte försvunnen, bara uppbunden, så den blir tillgänglig efter någon eller ett par säsonger. Sen vet vi ju inte om det föreligger någon näringsobalans alls. Krukade
RapidSledge: [citat] Nu har han väl knappast en modern granåker på tomten. Sådana kan kräva dikning när man har tagit bort skogen. Vilket beror på att man har planterat gran på det sura där det borde ha varit löv.
Keexet: [citat] En kompis till mig tog detta knep till nästa nivå. Skivorna i hårddiskar åldras inte! De kan hänga ute året runt i ur och skur och de är lika blanka och fina som när du tog ur dem ur hårddisken. Han har dem främst för att skrämma rådjur har jag för mig.
heimlaga: I ett hörn av vårat skogsskifte finns ett vattensjukt område där det tidigare har varit äng men där det nu växer björkdjungel som vi skall gallra så fort vi har eldat undan litet ved. Där har jag sett samma typ av skada. Björkar som ser friska ut tills de är avruttnade vid markytan. Medan andra björkar är friska och mår bara. Antagligen hade du bara otur och fick en svag planta.
BirgitS: Ser ju ut att vara mycket likt frukterna på Wikipedia-sidan om häggmispel som Gammelnörden länkade till.
Annananna: Om det ser ut att finnas hopp kanske du kan gräva en djup grop precis intill och fylla den med dränerande material. Om det gör att du drar ur proppen ur det dödliga badkaret - och den börjar kvickna till, kan du sedan efterhand byta ut och förbättra jorden runtomkring din ursprungliga planteringsgrop. Mindre halt lera skulle då vara valet...
TorstenA: Hej, Jag har en ryobi 36 v häcksax och en gräsklippare, ibland är det svårt att få ur batterierna. Kan man smörja med något eller slipa lite Undrar TorstenA
Claes Sörmland: En schersmin av något slag. Japp du kan såga den nära marken på vintern. Efterföljande vår skjuter den långa skott men ger ingen blomning. Dessa skott blommar sommaren efter. Efter 10-15 år se den lika dan ut igen.
Guson: Tack, då låter jag nog plantorna vara i fred hela sommaren och ansar dem när de töar fram nästa vår.
BirgitS: Det finns en del om beskärning av avenbok i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/beskaera-bokhaeck-tips.300499/
Konstruktören_: okej härligt! ja man ska ha lite tålamod, dom växer snabbt men långsamt ;) såg fina ut. jag har testat i både vanlig jord och surjord. tycker att dom växer lite bättre i surjorden. Nu är det dags att plantera om mina igen och jag behöver större krukor, alternativt påsar. 60st 30 cm krukor tyckte jag blev för dyrt.. Fann inga odlingspåsar att köpa någonstans heller, typ såna som
TottoGBG: Bladen krullade sig nog av vattenbrist men det är inte alltid lätt att veta vad som orsakar den. Det kan vara att rotsystemet är skadat eller andra faktorer som gör att den inte suger vatten. Tänk på att vattna med neutralt eller svagt surt vatten.
pelleprognos: Det som jag tror mig ha lärt om roddisar då jag de två senaste åren planterat flertalet olika sorter i ganska svåra förhållanden är att rotsystemet behöver ett stort område. Det behöver inte vara särskilt djupt men vidden är viktigare med väldigt lucker, sur och fuktighetshållande jord. Det ska helst inte finnas konkurrerande växtlighet som t.ex gräs i närheten eller
patfred: Ja thujorna står ju på hans tomt, du får väl ändå inte gräva för din mur på hans tomt så du har 10cm till godo om du gräver från tomtgränsen och in på din egna tomt? Förstår inte problemet riktigt Edit: ok läste igen, centrum 10cm in. Alltså hänger thujorna över din tomt. Du har rätt att ge grannen en chans att klippa ner det som hänger över på din sida, annars har du
Klabbarparn: "Det är lätt att vara efterklok", tyvärr. Att det diffar från "nån meter" till 10 cm torde du ha sett redan då, utan hjälp av snöre? Det bästa du kan göra är nog att hålla efter din sida av häcken, alternativt få grannen att göra det åt dig...
BirgitS: Hade mjöldagg på våra krusbärsbuskar nästan varenda år. Det som hjälpte var att hålla koll och så fort som man såg svampangreppen fick man börja spruta med såplösning med lite T-sprit i (upprepas vid behov efter regn). Det kväver svampen och tillväxten upphör och det vita blir brunt. Om det bara var en liten fläck så kände jag ingen smakförändring utan det gick bra att bara