svartöra
svartöra: Strätta kanske, http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/angel/angesyl.html
1 svar · 6,6k läst
·
P
petererlandsson1194: Det kan nog vara kastanjemalen som drabbat trädet. Idag har så gott som alla små kastanjer ramlat av och det läste jag att det är en skyddsåtgärd som stressade träd kan göra för att slippa lägga energi på att sätta frukt.
2 svar · 5,7k läst
·
H
Holmspel: [bild] Kör metallic om du vill ha lite mer ”liv” i häcken ;)
2 svar · 1,3k läst
yonna
yonna: Jag skulle tro att du kan låta den gå upp ca 30 cm eftersom grundstammarna är så kraftiga. Du får prova dig fram!
8 svar · 5,4k läst
·
yonna
yonna: Jag skulle inte trimma just nu - åtminstone inte om du har så soligt, varmt och torrt som det är hos mig just nu. Gärna i mitten av augusti så häcken hinner hämta sig något före vintern.
18 svar · 51,2k läst
·
Kasper i Malmö
Kasper i Malmö: Då kanske jag ska våga mig på ett försök. Tack för svar!
5 svar · 6,5k läst
·
Kalle B
Kalle B: Där ser man tydligt de vitspräckliga löven. Det där är en "Flamingo" som mer eller mindre gått tillbaka till gröna löv.
11 svar · 3,1k läst
·
T
TottoGBG: Hassel är storvuxen och det kan man inte göra något åt. Jag tycker de är tjusigast när man inte bråkar för mycket med dem utan de får utvecklas som de ska.
4 svar · 8,5k läst
·
C
Chentin: [citat] Prefekt!! Tack!
11 svar · 2,8k läst
N
Nicke_S: [citat] Jag har redan röjt undan dom, då dom växte där det ska grävas. Men jag samlade ihop frökapslarna från de plantor som fanns, innan jag la växterna i komposten, just för att kunna återplantera om lusten faller på.
11 svar · 1,8k läst
·
T
tobiasc: Tack för alla tips. Blir nog att skippa täckbarken
6 svar · 2,6k läst
I
ilafudi: Hehe, ja, den här kan ju också gå och markera ibland när vi är ute på promenad, men han ser mest förvirrad ut då och fattar egentligen inte vad han håller på med..
23 svar · 26,2k läst
·
J
jonjoh: Två bra svar, ska kolla vidare på dessa.
3 svar · 4,0k läst
yonna
yonna: Normalt ser man ju varken blomklasar eller bär eftersom det är liguster som klipps hårt. Du kan forma den som ett klot eller kub om du bara har ett ex.
3 svar · 1,6k läst
·
T
term: [citat] Nej (jag har för mig att de är mörkröda), men det finns andra hagtornssorter som ger gula bär!
8 svar · 6,1k läst
·
H
Hellenbol: Ja, är trädet löst så är väl saken klar, då måste det väl vara vattensork? Har själv ett ungt äppelträd som råkat ut för detta i vinter (glömde ju sätta nät runt när jag planterade det...) Kan det växa ut rötter igen tro? Man får i alla fall förankra det ordentligt så det inte välter.
15 svar · 12,8k läst
·
Satsuki
Satsuki: [citat] Murgröna är vintergrön och växer sig bara större för varje år. Spaljén såg jag hos Flyinge plantshop, finns säkert på andra ställen också.
7 svar · 3,6k läst
B
Bob-TheBuilder: Jag har själv hittat svaret (y) Japansk dvärgpil Eller Salix Integra Eller Eukalyptusvide :)
1 svar · 2,3k läst
·
L
Lilllen: Jag har precis samma problem som frågeställaren. Jag har hittat flera som haft grov torv men inte längre har det. Vissa som samköpt, men inte i år osv. Har hittat en leverantör, men därifrån behöver man köpa minst en helpall med 21st 300l säckar (300 är dock inte så stort som det låter då det är packat och sväller till 300l) Själv vill jag hitta i Stockholm med omnejd.
7 svar · 3,1k läst
D
DeesL: Kanske lite sent, men här är svaret på din fråga... https://www.amazon.com/gp/aw/reviews/B00PP5AJME/ref=cm_cr_arp_mb_paging_btm_2?ie=UTF8&pageNumber=2
1 svar · 8,1k läst
·
N
nauleem: [citat] [citat] Kanon! Tack.
3 svar · 2,7k läst
·
Kalle B
Kalle B: Ja, nog är det körsbär. Dessutom en hel del Vintergröna.
4 svar · 1,6k läst
·
Kalle B
Kalle B: Skalbaggen på bilden ser ut som någon långhorning, även om den har relativt korta "horn". Jag vet inte vad de vuxna äter men larverna brukar leva av underbarken på nyligen döda träd. Myror i ett träd brukar vara ett tecken på att där också finns bladlus, då dessa avger ett sött sekret som myrorna äter. Ingen av dina "kryp" gör egentligen någon nytta för ditt träd, som
1 svar · 2,6k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Får se hur det blir! Tack för input
7 svar · 5,2k läst
·
A
Abies koreana: Gissar att det är vinbärsbladlusen som är vanlig på vinbärsbuskar. Ingen fara med buskarna, bäst att bara knipsa bort angripna blad. Sprutar du med såpa tar du även död på de goda medarbetarna såsom nyckelpigor och deras larver som älskar att käka bladlöss. Se till att busken har det bra, håll rent från ogräs och gödsla gärna med gräsklipp under busken
3 svar · 10,8k läst
·
Larsan53
Larsan53: [citat] Tack för ditt svar. Trevlig sommar!
4 svar · 2,4k läst
B
Bigfoot: Det låter ju bra, då får det bli så. (Och i mitt fall så har jag ju som påpekats ingen anledning att kapa ursprungsgrenen.)
7 svar · 1,9k läst
yonna
yonna: [citat] Jäpp - du har så rätt! Men alla vi andra som ännu inte är så moderniserade ...;)
5 svar · 15,7k läst
A
Abies koreana: En utmärkt idé, det kommer genast att se mycket trevligare ut när de döda grenarna är borta.
3 svar · 6,8k läst
·
R
rebeccaanilssson: [citat] Ja, precis. Känns som att det blir bra när det är klart. Men... när man inte bytt en häck förr är det svårt att beräkna materialåtgång osv.
7 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.