12 391 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Grus/singelgång/väg
Hej
Nu när våren närmar sig med stormsteg så är det dags att göra något åt tomten efter år av husbygge.
Tänkte anlägga gångar av grus, då ekonomin inte tillåter plattor för tillfället.
Men man hör både gott och ont om det, vad det gäller snöskottning och barfota gåeende.
Vad har ni som har grusgångar/singelgångar för lösningar??
Hur ska man gå till väga för att få till en snygg grusgång, utan alltför stora stenar som flyttar upp på den kommande gräsmattan??
Tänkte även ha det på parkeringsplatsen för bilen....där det nu bara är gräs och gyttja.
MVH
//Viktor
Nu när våren närmar sig med stormsteg så är det dags att göra något åt tomten efter år av husbygge.
Tänkte anlägga gångar av grus, då ekonomin inte tillåter plattor för tillfället.
Men man hör både gott och ont om det, vad det gäller snöskottning och barfota gåeende.
Vad har ni som har grusgångar/singelgångar för lösningar??
Hur ska man gå till väga för att få till en snygg grusgång, utan alltför stora stenar som flyttar upp på den kommande gräsmattan??
Tänkte även ha det på parkeringsplatsen för bilen....där det nu bara är gräs och gyttja.
MVH
//Viktor
Vet inte hur din familjesituation ser ut men om ni har barn så finns det ingen lösning i världen som hindrar stenar och grus att hamna på gräsmattan.
Tror jag fick slipa om och i vissa fall byta knivar på min gräsklippare minst ett par gånger per sommar...
Ett tips är dock att lägga en fiberduk eller liknande under gruset för att hindra ogräset.
Tror jag fick slipa om och i vissa fall byta knivar på min gräsklippare minst ett par gånger per sommar...
Ett tips är dock att lägga en fiberduk eller liknande under gruset för att hindra ogräset.
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
OK!
Barn finns inte.....än..
Verkar inte vara någon som är eld och lågor vad det gäller grus.
Men som sagt plattor kostar pengar, mycket pengar.
Men om man lägger fiberduk i botten och på det sten i storlek 8 - 12 (ungefär), sedan på det 0 - 8, och sedan vattnar(packar man det. Hur skulle det bli? Är det någon som har något liknande?
/Viktor
Barn finns inte.....än..
Verkar inte vara någon som är eld och lågor vad det gäller grus.
Men som sagt plattor kostar pengar, mycket pengar.
Men om man lägger fiberduk i botten och på det sten i storlek 8 - 12 (ungefär), sedan på det 0 - 8, och sedan vattnar(packar man det. Hur skulle det bli? Är det någon som har något liknande?
/Viktor
Fungerar alldeles utmärkt, vi körde med duk, 30 cm 0-32 kross och sedan 5 cm 0-16 ovanpå det. Vibbrat eller vattnat blir det fast och fint, även lättskottat.Viktor skrev:
Vi har precis som ni planerat stenplattor framöver och nu är det bara att lägga på sättsand eller motsvarande och sedan plattor, allt är redan förberett.
Okej, Nybyggarn
Vad ínnebär kross?? Jag kan ju gissa vad det innebär, och hur ligger det i pris gentemot singel.
Vad kallar du det som ligger på toppen? Grus eller?
Du har möjligen inte något foto på en sådan grusgång?
Såg ingen på din hemsida......fast jag kan ha missat åxå iofs.
//Viktor
Vad ínnebär kross?? Jag kan ju gissa vad det innebär, och hur ligger det i pris gentemot singel.
Vad kallar du det som ligger på toppen? Grus eller?
Du har möjligen inte något foto på en sådan grusgång?
Såg ingen på din hemsida......fast jag kan ha missat åxå iofs.
//Viktor
Vet faktiskt inte prismässigt hur krossen ligger i jämförelse med singel men den borde vara billigare. Vad det gäller namnet finns det säkerligen olika benämningar, vår grävmaskinist använder bara benämningar på materialstorleken, d.v.s. 0-16 innehåller material i kornstorlek från 0 till 16 mm. Bergskross är förmodligen en benämning som håller både på 0-32 och 0-16 materialet.Viktor skrev:
Fördelen med att ha noll med i materialet är ju att det bli mycket behagligare att gå på samt att det fogar samman materialet. Resultat efter att det är vibbrat blir ju lite som en packad grusväg men färgen är ju densamma som singel.
Har tyvärr ingen bild tillgänglig för tillfället.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Kan bara svara för min nuvarande lösning. Huset som vi köpte 1999 hade grusgångar både runt huset och på garageuppfarten. Efter 1 år hade vi tröttnat. Trots att vi mot gräset hade en förhöjning kom gruset på gräsmattan. Där bilen kördes uppstod hela tiden spår då gruset flyttade sig åt sidan. Det går att köpa trädgårdssten billigt och anlägga annan lösning till grus. Att ha grus om ett tillfälligt alternativ är ingen bra lösning. Skotta snö är värdelöst och som sagt gräsklipparen grinar illa. Om jag vorde dig skulle jag som en budgetvariant lägga två stycken rader med plattor där bilen skall köra och sedan smala plattgångar. Runt allt detta sår du gräs. Vi har i dag stensatt garageuppfart och runt huset, det är kanon!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden