Min kommun vill att jag leder tomtvattnet (regnvattnet) till en stenkista. Visst är det bara en hög med singel som man gräver ner och sedan leder dräneringsrör dit? Eller måste man köpa någon anlägging ?....
Tacksam för svar !
 
Såhär svarade Bengt Bengtsson:
Stenkistan är en grop i marken om ca 1,5 m3, som till ca 1 m3 är fylld med makadam 16-32 mm eller 8-16 mm. För att omgivande jord inte ska tränga in i makadamlagret, ska den vara helt omgiven av geotextil. Stenkistan täcks över med jord och kan gärna ligga under t ex gräsmattan. Stenkistan ska ligga minst 10 m från husgrunden.
Bengt är en av experterna här på byggahus. Kolla in denna länk: http://www.byggahus.se/varme/svar_avlopp.htm
 
Tack Immobil!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.