F
Hej!

Jag har kommit över en minigrävare modell pluttig. Går det att plocka bort stubbar med en dylik eller krävs det grövre doningar? Om det tar en timme längre eller två med den lillgrävarn gör ingenting. Frågan är bara om den rår på stubbarna? Stubbarna är från 20-30meters tallar.

/Fredrik

Jag tror att det blir svårt. Jag har sett stora grävare med problem att dra bort stubbar.

Fast om du gräver duktigt runt om och därefter går loss duktigt med motorsågen - gräver igen o sågar igen så kommer de nog att ge med sig till slut. Fast det kommer att ta tid.

F
Jag får göra ett försök och se hur bra det går. Tack för tipset!

Du kommer dessutom att få bra träning på att fila sågkedjan ;). Rotsågning sliter fruktansvärt på kedjan.

F
Där har du en poäng! Hm. Ska höra med grannbonden om han kan ta storskopan.

fredrik_o_sara skrev:
Ska höra med grannbonden om han kan ta storskopan.
Eller låt han såga rötterna så lånar du storskopan ;D!

F
Charlie skrev:
Ta dit storgrävaren innan tjälen går ur backen. Då slipper du större skador (tillskillnad mot när det är blött och lerigt i marken).
Det var tanken att göra så mkt som möjligt före tjällossningen. När brukar tjälen gå ur i mälardalsområdet? Slutet på April? Det här påverkar tidplaneringen lite :D

Det skulle dräneras runt en kompis hus med en "minigrävare modell pluttig" det såg ungefär ut som ett litet dass som vickade av och an, tillslut fick han tag i roten till en rosbuske och nästan stjälpte, blev inget mer grävt den dagen ;D

Förra hösten grävdes en björkstubbe bort här, trädet avverkades 95-96 ungefär, maskinen var modellen större minigrävare (3,5t Hanix) 10-15 minuter bök med grävskopa och tjälkrok krävdes för att betvinga den stubben !

Absolut krävs det en rejäl grävare till dina stubbar !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.