3 532 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Hur är det egentligen
Har en krypgrund...
Mång bud om utförande har jag fått!!!
En del säger, Jufler ventiler desto bättre.
Andra säger stäng all ventilation och sätt in avfuktare.
Sen finns bud om att varmgrund är det som gäller...
Vad är det som gäller?????????
Mång bud om utförande har jag fått!!!
En del säger, Jufler ventiler desto bättre.
Andra säger stäng all ventilation och sätt in avfuktare.
Sen finns bud om att varmgrund är det som gäller...
Vad är det som gäller?????????
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag skulle säga att det beror på husets ursprungliga konstruktion.
I ett gammalt torp med kattgluggar och torpargrund är det nog inte så bra att täppa till. Huset är liksom byggt för att stå kallt.
I ett varmgrundshus verkar det inte heller vara så smart att öppna upp...
men jureit är det på spåren...
Vintertid klarar inneluften av att bära mindre fukt, i absoluta tal, än på sommaren. Dessutom är ytorna kallare. Detta gör att risken för att fukten kondenserar är större. Denna fukt torde komma ifrån den fukt vi alstrar invändigt?!
Alltså måste man ut med luften, alternativt värma upp den för att slippa kondensen.
På sommaren är det varmt ute, oftast...
När den varma luften kommer in i den lite kallare källaren kan det bli så att den når ref=100% (dvs när ångan i luften kondenserar till vatten). För att undvika det höjer man temperaturen i källaren, och tar in så lite fuktig luft som möjligt.
Så funkar det!
(Tror jag i alla fall)
I ett gammalt torp med kattgluggar och torpargrund är det nog inte så bra att täppa till. Huset är liksom byggt för att stå kallt.
I ett varmgrundshus verkar det inte heller vara så smart att öppna upp...
men jureit är det på spåren...
Vintertid klarar inneluften av att bära mindre fukt, i absoluta tal, än på sommaren. Dessutom är ytorna kallare. Detta gör att risken för att fukten kondenserar är större. Denna fukt torde komma ifrån den fukt vi alstrar invändigt?!
Alltså måste man ut med luften, alternativt värma upp den för att slippa kondensen.
På sommaren är det varmt ute, oftast...
När den varma luften kommer in i den lite kallare källaren kan det bli så att den når ref=100% (dvs när ångan i luften kondenserar till vatten). För att undvika det höjer man temperaturen i källaren, och tar in så lite fuktig luft som möjligt.
Så funkar det!
(Tror jag i alla fall)
Luftens förmåga att hålla vattenånga styrs av temperaturen. På vintern har UTEluften lägre fuktkapacitet i absoluta tal, inneluften är lika bra (om det är lika varmt) som vanligt 
Luftfuktigheten ute är högre på vinter (90-100%) och lägre på sommaren så det borde vara värre på vintern. Men taket i krypgrunden är på vintern vanligen varmare än uteluften varför ingen kondensation sker, isolerar man för bra kan det däremot bli problem.
När sedan sommaren kommer håller jag helt med Nix ;D
Så dina tre alternativ har rätt på var sitt sätt, men inte samtidigt. Ventilationen dock med en del förbehåll ;D
Luftfuktigheten ute är högre på vinter (90-100%) och lägre på sommaren så det borde vara värre på vintern. Men taket i krypgrunden är på vintern vanligen varmare än uteluften varför ingen kondensation sker, isolerar man för bra kan det däremot bli problem.
När sedan sommaren kommer håller jag helt med Nix ;D
Så dina tre alternativ har rätt på var sitt sätt, men inte samtidigt. Ventilationen dock med en del förbehåll ;D
Finns nog inget facit till din fråga.
En del grunder fungerar med några ventiler, andra kräver att en avfuktare installeras, några fungerar utan både ventiler & avfuktare.
Det viktiga för respektive grund är att det inte blir så fuktigt så att mögel uppstår, sedan hur denna "balans" uppstår finns det inget allround knep för.
En del grunder fungerar med några ventiler, andra kräver att en avfuktare installeras, några fungerar utan både ventiler & avfuktare.
Det viktiga för respektive grund är att det inte blir så fuktigt så att mögel uppstår, sedan hur denna "balans" uppstår finns det inget allround knep för.
Hej kango!
Har du problem i torpargrunden? Finns det något som tyder på att ditt hus far illa? Eller har du fångats av fuktfobier? Som sagt, alla tropargrunder är olika och så länge det inte finns några tydliga täcken så är det en onödig investering, tycker jag som bodde i 10 år på en 20 årig och frisk sådan (uteluftventilerad med plast i botten).
gaia
Har du problem i torpargrunden? Finns det något som tyder på att ditt hus far illa? Eller har du fångats av fuktfobier? Som sagt, alla tropargrunder är olika och så länge det inte finns några tydliga täcken så är det en onödig investering, tycker jag som bodde i 10 år på en 20 årig och frisk sådan (uteluftventilerad med plast i botten).
gaia
Håll med alla som säger att det finns något facit.
Som tex Jureit säger:
- vinter max
-sommar min
det går nog lika bra att vända på det och säga:
- vinter min
- sommar max eller??
Vad man vill undvika är stora skillnader i temperatur på sommaren mellan grundtemp. och inkommande luft.
Detta borde man kunna få genom att inte kyla ner grunden så mycket under vinter/vår utan att ha en liten ventilation och låta värmen från huset samt rör etc i grunden hålla grunden skapligt varm.
Under försommaren kan man dock öppna upp och låta den varmare luften "sakta" strömma in för att ytterligare förvärma grunden. När högsommar och eftersommar (då jag tror det är som värst) så har man en relativ varm grund så temperaturskillnaderna blir inte så stora.
Vad tror ni?
Jag tror att bor man i ett hus (som mitt) som är 35år och som inte har några fuktskador i grunden så tror jag det viktigaste är att inte förändra något. Jag skulle gärna vilja göra en tilläggsisolering av golvet, men vågar inte för jag är rädd att de förhindrar uppvärmingen av grunden.
Som tex Jureit säger:
- vinter max
-sommar min
det går nog lika bra att vända på det och säga:
- vinter min
- sommar max eller??
Vad man vill undvika är stora skillnader i temperatur på sommaren mellan grundtemp. och inkommande luft.
Detta borde man kunna få genom att inte kyla ner grunden så mycket under vinter/vår utan att ha en liten ventilation och låta värmen från huset samt rör etc i grunden hålla grunden skapligt varm.
Under försommaren kan man dock öppna upp och låta den varmare luften "sakta" strömma in för att ytterligare förvärma grunden. När högsommar och eftersommar (då jag tror det är som värst) så har man en relativ varm grund så temperaturskillnaderna blir inte så stora.
Vad tror ni?
Jag tror att bor man i ett hus (som mitt) som är 35år och som inte har några fuktskador i grunden så tror jag det viktigaste är att inte förändra något. Jag skulle gärna vilja göra en tilläggsisolering av golvet, men vågar inte för jag är rädd att de förhindrar uppvärmingen av grunden.
Man skall inte oroa sig i onödan, har det funkat i 35 år lär det fortsätta så. Det är väl bara och kolla någon gång om året ifall man fått mögelangrepp under huset.
Men Que det går inte lika bra att vända på resonemanget, oavsett om man har problem eller ej riskerar man det om man ökar ventilationen under sommaren och hösten. Det är den relativa luftfuktigheten som man skall ha koll på och den beror på mer en bara temperatur.
Men Que det går inte lika bra att vända på resonemanget, oavsett om man har problem eller ej riskerar man det om man ökar ventilationen under sommaren och hösten. Det är den relativa luftfuktigheten som man skall ha koll på och den beror på mer en bara temperatur.
Hej till att börja med så skulle min mening:
Håll med alla som säger att det finns något facit.
ha varit
Håller med alla som säger att det inte finns något facit
det var nog för sent för mig
Varje hus har nog sitt eget bästa förhållande,
fungerar det = rör inget,
fungerar det inte = gör något
Håll med alla som säger att det finns något facit.
ha varit
Håller med alla som säger att det inte finns något facit
det var nog för sent för mig
Varje hus har nog sitt eget bästa förhållande,
fungerar det = rör inget,
fungerar det inte = gör något
Det du säger låter vettigt, egentligen gör jag ingenting (samma ventilation året om).
Det var Anticimex som tyckte att jag skulle minska ventilation på vintern för att få en varmare grund för sommarperioden. Det lät ju också vettigt tyckte jag, särskilt som bjälklaget är dåligt isolerat så är det ju skönare för fötterna att stänga ventilationen på vintern.
Eftersom isoleringen inte är så bra så har jag nog som ett element i grunden av detta.
Så för mig skulle det kanske vara en möjlighet (om jag vill) att isolera bjälklaget och kompensera bortfallet av värmeläckage från huset med ett element, men eftersom det fungerar som det är så kanske ändå = rör inget är det bästa
Det var Anticimex som tyckte att jag skulle minska ventilation på vintern för att få en varmare grund för sommarperioden. Det lät ju också vettigt tyckte jag, särskilt som bjälklaget är dåligt isolerat så är det ju skönare för fötterna att stänga ventilationen på vintern.
Eftersom isoleringen inte är så bra så har jag nog som ett element i grunden av detta.
Så för mig skulle det kanske vara en möjlighet (om jag vill) att isolera bjälklaget och kompensera bortfallet av värmeläckage från huset med ett element, men eftersom det fungerar som det är så kanske ändå = rör inget är det bästa
Jag undrar stillsamt om Anticimex i det fallet säkrar sin egen orderingång...
Alla organismer som skadar hus behöver tre saker: värme, föda och fukt.
Det två första är svåra att ta bort, om man inte vill bo kallt, eller hålla huset helt sterilt. (Tror jag är marigt med barn i huset...) Alltså minimerar man det som går att påverka; fukten.
Som jag minns det när jag en gång på världen fuskade mig igenom ett par kurser i byggfysik så var just oventilerade krypgrunder vintertid en stor anledning till skador. (Ihop med platta på mark med isolering invändigt). Men jag kaxar inte upp mig mer än att jag kan minnas fel. Och litteraturen ligger väl förseglad i ett rörigt lägenhetsförråd så...
Men jureits resonemang känns hållbart, så jag ställer mig bakom den stora gröna figuren och låter honom ta smällarna
Alla organismer som skadar hus behöver tre saker: värme, föda och fukt.
Det två första är svåra att ta bort, om man inte vill bo kallt, eller hålla huset helt sterilt. (Tror jag är marigt med barn i huset...) Alltså minimerar man det som går att påverka; fukten.
Som jag minns det när jag en gång på världen fuskade mig igenom ett par kurser i byggfysik så var just oventilerade krypgrunder vintertid en stor anledning till skador. (Ihop med platta på mark med isolering invändigt). Men jag kaxar inte upp mig mer än att jag kan minnas fel. Och litteraturen ligger väl förseglad i ett rörigt lägenhetsförråd så...
Men jureits resonemang känns hållbart, så jag ställer mig bakom den stora gröna figuren och låter honom ta smällarna
No way, den relativa luftfuktigheten UTE är högst på vintern och lägst på sommaren. Men eftersom vi värme upp den kalla fuktiga luften som vi tar in i husen på vintern blir luften torrare inomhus. På sommaren värmer vi inte luften och därför är den fuktigare inomhus på sommaren.
Typiska värden enligt SMHI:
Vinter & regn: 100%
Vinter & sol: 60-80%
Sommar & regn: 70%
Sommar & sol: 35-55%
Kollar man däremot på den absoluta fuktigheten (ånghalten) i luften så är den högre på sommaren, varm luft kan innehålla betydligt mer vattenånga än kall. Men när man säger luftfuktighet menar man i dagligt tal den realtiva luftfuktigheten som t.ex. avgör om mögel trivs eller inte
Mer kan man läsa på SMHI:s hemsida www.smhi.se , sök på luftfuktighet där.
Typiska värden enligt SMHI:
Vinter & regn: 100%
Vinter & sol: 60-80%
Sommar & regn: 70%
Sommar & sol: 35-55%
Kollar man däremot på den absoluta fuktigheten (ånghalten) i luften så är den högre på sommaren, varm luft kan innehålla betydligt mer vattenånga än kall. Men när man säger luftfuktighet menar man i dagligt tal den realtiva luftfuktigheten som t.ex. avgör om mögel trivs eller inte
Så här förslår byggforskningsrådet i sin "skador på hus":
Fukt orsakad av otillräcklig ventilation i kryprumsgrund
Under augusti till september är det som fuktigast. Fukten sugs upp av isoleringsmaterialet där den ger upphov till mögel och röta. Om ventilationsöppningarna varit för små eller igensatta har uttorkningen fördröjts.
Om ventöppningarna vidgas kan relativa ånghalten minskas, men samtidigt kan det vara risk för att bjälklagets värmeisolering och täthet inte räcker till.
Åtgärder
Sätt igen ventilerna och täta mellan sockel och yttervägg
Avlägsna plast- och trärester i kryprummet. Avjämna med grus
Lägg nytt plastskikt på botten
Isolera sockelväggens insida
Frånluftsventilera kryprummet. Tilluft tas genom hål i bjälklaget (i kanal förstås)
Byt ut skadade delar av bjälklaget, och ta bort isoleringen. (Förutsätter att isoleringen av grunden är utförd)
Dessutom står det att man inte skall ha linoleum eller andra täta skikt som golvmaterial. Det ger röta i bjälklaget.
Men deras lösning är ju baserad på att man har fått problem.
Annars "if it ain't broke, don't fix it" men håll koll på bjälklaget så att det inte bildas röta...
Fukt orsakad av otillräcklig ventilation i kryprumsgrund
Under augusti till september är det som fuktigast. Fukten sugs upp av isoleringsmaterialet där den ger upphov till mögel och röta. Om ventilationsöppningarna varit för små eller igensatta har uttorkningen fördröjts.
Om ventöppningarna vidgas kan relativa ånghalten minskas, men samtidigt kan det vara risk för att bjälklagets värmeisolering och täthet inte räcker till.
Åtgärder
Sätt igen ventilerna och täta mellan sockel och yttervägg
Avlägsna plast- och trärester i kryprummet. Avjämna med grus
Lägg nytt plastskikt på botten
Isolera sockelväggens insida
Frånluftsventilera kryprummet. Tilluft tas genom hål i bjälklaget (i kanal förstås)
Byt ut skadade delar av bjälklaget, och ta bort isoleringen. (Förutsätter att isoleringen av grunden är utförd)
Dessutom står det att man inte skall ha linoleum eller andra täta skikt som golvmaterial. Det ger röta i bjälklaget.
Men deras lösning är ju baserad på att man har fått problem.
Annars "if it ain't broke, don't fix it" men håll koll på bjälklaget så att det inte bildas röta...
Luftfuktighet är ett svårt ämne, luftfuktigheten mäts i allmänhet i sk relativ luftfuktighet och anges i %. Det man mäter är hur mycket fukt luften innehåller gentemot hur mycket luften kan bära. 100% = mättad, luften kan inte bära mera. Hur mycket luften kan bära är starkt temperaturberoende.
Det är stor skillnad mellan 100% relativ luftfuktighet vid olika temperaturer. Vid 25 grader kan luften hålla mer än 5 gånger så mycket vatten som vid 0 grader vid 100% relativ luftfuktighet.
På vintern är det i allmänhet nästan 100% relativ luftfuktighet värmer man upp denna luft till 25 grader blir luftfuktigheten mycket lägre. Svänger man på resonemanget och har 100% relativ luftfuktighet vid 25 grader och kyler ner det kommer kondesation att ske. Altså på sommaren kondeseras det vatten i grunden som håller lägre temperatur (eller på ölflaskan) Ökar du ventilationen kommer kondesationen att öka...
Nu är det ju iof sällan relativa luftfuktigheten är 100% vid 25 grader men ändå...
Det är stor skillnad mellan 100% relativ luftfuktighet vid olika temperaturer. Vid 25 grader kan luften hålla mer än 5 gånger så mycket vatten som vid 0 grader vid 100% relativ luftfuktighet.
På vintern är det i allmänhet nästan 100% relativ luftfuktighet värmer man upp denna luft till 25 grader blir luftfuktigheten mycket lägre. Svänger man på resonemanget och har 100% relativ luftfuktighet vid 25 grader och kyler ner det kommer kondesation att ske. Altså på sommaren kondeseras det vatten i grunden som håller lägre temperatur (eller på ölflaskan) Ökar du ventilationen kommer kondesationen att öka...
Nu är det ju iof sällan relativa luftfuktigheten är 100% vid 25 grader men ändå...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden