2 939 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Pris på uppfyllnad?
Vi betalade 1875kr per lastbilslass med grus.
På varje lass har jag för mig att det gick knappt 10 kubik.
Antal kubikmeter * 1,5 = antal ton
På varje lass har jag för mig att det gick knappt 10 kubik.
Antal kubikmeter * 1,5 = antal ton
Ring runt till lite byggfirmor och erbjud dom att få tippa fyllnadsmassor gratis på din tomt. Kanske finns en och annan som nappar på erbjudandet? Funkar förstås bäst om man inte har så bråttom att komma igång med sitt bygge. Den metoden tänkte vi köra med. Dessutom har vi en snäll bonde som granne som hade lite högar "över".
Alla bäckar små...
Alla bäckar små...
1000 kubik - vad? Vilken enhet: kubikmeter? Kubikdecimeter? Kubikcentimeter? 1000 kubikmeter är väldigt mycket.Merlin skrev:
Inte för att det angår mig, men jag försöker visualisera det för mig: en standardiserad villatomt är ca 1000 kvadratmeter. Det skulle då betyda att Du kanske har sprängt av hela den översta metern jäms över hela tomten (varför inte ställa huset en meter högre istället?)? Eller så kanske Du skall bygga någon sorts källare: även om jag räknar på en stor källare om 200 kvadratmeter och 3,5 meter djup, blir det ändå bara 700 kubikmeter. Fast 700 kubikmeter berg blir förstås 1050 kubikmeter sprängsten... Stackare.
Hej. Vi skall bygga till vårat hus (ca 40 m2) och behöver fylla ut under den nya grunden. Det blir ca 1.5 m vi behöver fylla ut, innan sedvanlig sand och sedan makadam under/i plattan.
Vad behöver man använda för material?
Skall man använda likadan sand hela vägen eller finns det ett billigare alternativ att använda under sanden?
Gärna lite prisuppgifter på resp. material om ni har
Mats
Vad behöver man använda för material?
Skall man använda likadan sand hela vägen eller finns det ett billigare alternativ att använda under sanden?
Gärna lite prisuppgifter på resp. material om ni har
Mats
Lilla Vargen, Enheten är (tyvärr) Kubik meter 
har en litet lätt kuperad tomt .... plattan är 144 kvadrat
och den skall ner ca 4 meter från nuvarande marknivå
(enligt nuvarande plan ), Man kan ju tänka om.
sen är det lite mark runt om kring som skall flyttas om så det blir en del...........
Merlin
har en litet lätt kuperad tomt .... plattan är 144 kvadrat
och den skall ner ca 4 meter från nuvarande marknivå
(enligt nuvarande plan ), Man kan ju tänka om.
sen är det lite mark runt om kring som skall flyttas om så det blir en del...........
Merlin
Klicka här för att svara