6 086 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bygga ut garage
Hallå igen,
Funderar på att bygga ut befintligt fristående garage, förlänga det och bredda det med 1-2 meter, dvs:
Går det att få den gamla och nya plattan att sitta ihop så att säga? Vill ju inte råka ut för sättningar i den nya plattan så att det blir sprickor mellan plattorna och i väggarna osv.
Alternativet är ju givetvis att riva hela gamla garaget och bygga helt nytt men det känns lite överdrivet, eller?
Håkan
Funderar på att bygga ut befintligt fristående garage, förlänga det och bredda det med 1-2 meter, dvs:
- riva två väggar (block av någon variant)
- förstora den gjutna plattan
- mura upp väggarna igen
- lägga nytt tak
Går det att få den gamla och nya plattan att sitta ihop så att säga? Vill ju inte råka ut för sättningar i den nya plattan så att det blir sprickor mellan plattorna och i väggarna osv.
Alternativet är ju givetvis att riva hela gamla garaget och bygga helt nytt men det känns lite överdrivet, eller?
Håkan
Jag är inte något gjutproffs men för att hålla ihop de båda plattorna kan man kanske bila upp en bit (säg en halvmeter in på plattan) av befintliga plattans halva tjocklek, lägga armeringsmatta och sedan gjuta ihop plattorna?
Sedan bör man säkert stryka häftkladd på befintlig platta som säkerställer att den nya betongen häftar ordentligt i gamla.
Dock kan nog en betongare ge rakare besked.
Jag kom på att jag har en kompis som är byggingenjör och ritar vattendammar på Sweco (betong)... hör av dej så kan vi diskutera
Sedan bör man säkert stryka häftkladd på befintlig platta som säkerställer att den nya betongen häftar ordentligt i gamla.
Dock kan nog en betongare ge rakare besked.
Jag kom på att jag har en kompis som är byggingenjör och ritar vattendammar på Sweco (betong)... hör av dej så kan vi diskutera
Jaha, då fick jag svar från min kompis - citerar honom:
Till att börja med måste du ha en ordentlig undergrund så att du inte får några sättningar i den nya betongplattan.
Vad gäller skarvningen så ska du nog borra hål för skarvjärnen en bit in i den gamla plattan. Desto mer skarvjärn du har desto bättre, helst ett skarvjärn för motsvarande järn i gamla plattan både överkant och underkant.
Nu vet jag inte hur mycket armering du ska ha i betongen, med ungefär cc200mm. Det skulle ge 10 hål per meter... mycket att borra!
Hålen bör vara några dm djupa och fyllas med bruk inna järnen sätts dit.
Innan du gjuter den nya betongen ska du bila upp anslutningsytan på den gamla plattan så att du får bra vidhäftning av den nya betongen.
Du kan ju också göra som du hade tänkt... men det blir mycket bilande!
En sak till!
Det kan vara så att jag tar till i överkant. Det beror nog på att vi inte jobbar med minder betongtjocklekar än 300mmm. Små garageplattor är inte våran påse.
Till att börja med måste du ha en ordentlig undergrund så att du inte får några sättningar i den nya betongplattan.
Vad gäller skarvningen så ska du nog borra hål för skarvjärnen en bit in i den gamla plattan. Desto mer skarvjärn du har desto bättre, helst ett skarvjärn för motsvarande järn i gamla plattan både överkant och underkant.
Nu vet jag inte hur mycket armering du ska ha i betongen, med ungefär cc200mm. Det skulle ge 10 hål per meter... mycket att borra!
Hålen bör vara några dm djupa och fyllas med bruk inna järnen sätts dit.
Innan du gjuter den nya betongen ska du bila upp anslutningsytan på den gamla plattan så att du får bra vidhäftning av den nya betongen.
Du kan ju också göra som du hade tänkt... men det blir mycket bilande!
En sak till!
Det kan vara så att jag tar till i överkant. Det beror nog på att vi inte jobbar med minder betongtjocklekar än 300mmm. Små garageplattor är inte våran påse.
10 hål per meter... Var hos Jula idag och letade efter betongspårfräsen
(kommer kring den 25e), där hade de en rejäl hammarborr av okänd, men billig, kvalitet. Kanske skulle behöva en sådan.
Hmmm, det här tål ju att tänkas på, känns som om man skulle riva och börja om från början. Undrar bara hur det går med byggnadslovet i så fall. Nuvarande garaget står ju 70cm från grannen, och det är bra för vår del...
Stort tack för informationen herr Fasting65, kommer du på mer är det bara att hojta till! Ska läsa på lite mer i böckerna Gjuta grund och Mura resp Bygga garage 8)
Hmmm, det här tål ju att tänkas på, känns som om man skulle riva och börja om från början. Undrar bara hur det går med byggnadslovet i så fall. Nuvarande garaget står ju 70cm från grannen, och det är bra för vår del...
Stort tack för informationen herr Fasting65, kommer du på mer är det bara att hojta till! Ska läsa på lite mer i böckerna Gjuta grund och Mura resp Bygga garage 8)
Klicka här för att svara