2 395 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fukt i plattan
Skall lägga golv snart, (parkett på betongplatta), bör man göra en fuktmätning av plattan först? Det har gått 4.5 månader från gjutningen samt jag har haft golvvärmen på i 3 månader. Hur går en fuktmätning till? Kan man hyra grejor för det?
Betongen behöver ha en RF under 90 eller 85 % beroende på vilket golvmtrl du skall använda.
Testet med plastbiten är helt förkastligt och ger absolut inga garantier för att plattan torkat ut tillräckligt.
Tycker iofs att tiden talar för att den borde hunnit torka ut om du har normal tjocklek 10-12 cm.
Testet med plastbiten är helt förkastligt och ger absolut inga garantier för att plattan torkat ut tillräckligt.
Tycker iofs att tiden talar för att den borde hunnit torka ut om du har normal tjocklek 10-12 cm.
Lägga golv på icke uttorkade plattor...
Det finns rätt många bevis för att man skall låta bli.
Astrid Lindgrens sjukhus och Moderna museet är bara två.
Även om det var mattlim som förtvålades i de fallen, så kan man lätt inse vad som händer med ett nedtorkat trägolv som kan suga ur fukten ur en dyblöt platta.
Det lär resa sig upp...
Sedan kan man ta till åtgärder som att försegla för uttorkning nedåt etc men det är ändå inte riktigt rätt i min värld.
Men i ditt fall känns det rätt tryggt att lägga golvet...
Det finns rätt många bevis för att man skall låta bli.
Astrid Lindgrens sjukhus och Moderna museet är bara två.
Även om det var mattlim som förtvålades i de fallen, så kan man lätt inse vad som händer med ett nedtorkat trägolv som kan suga ur fukten ur en dyblöt platta.
Det lär resa sig upp...
Sedan kan man ta till åtgärder som att försegla för uttorkning nedåt etc men det är ändå inte riktigt rätt i min värld.
Men i ditt fall känns det rätt tryggt att lägga golvet...
Vad jag har förstått så kan man aldrig pressa ur all fukt ur en platta genom att börja köra golvvärme i ett tidigt skede. Fukten som ligger under golvvärmerören i plattan kommer att tryckas neråt mot cellplasten och stanna där så länge värmen är påslagen i systemet. Under den varma delen av året när golvvärmen i princip är avslagen så kommer denna fukt att börja krypa uppåt igen och vill ut nånstans...
Klicka här för att svara