Hej!

Vi håller på att köpa ett kedjehus med kryprumsgrund.

Grundmurarna är gjutna direkt på ett ganska kraftigt sluttande berg. Muren närmast gatan är ca 2 meter hög och muren mot själva tomten är ca 4 meter hög. Bjälklaget ovanför (golvet i bottenvåningen alltså) är också gjutet i betong. På fram och baksida har man fyllt på med olika massor så att tomten kommer i nivå med golvet i bottenvåningen (ca 0,5 m under).

När vi under besiktningen kom ned i kryprummet så var där ganska fuktigt. Det hade bildadts kondens på avloppsrören. På ett ställe fanns en liten pöl kanske på grund av kondens som droppat ned från rören. Besiktningsmannen tyckte att murarna mot tomt och gata var fuktiga. Ventilationen var ganska bristfällig, bara tre ventiler på ca 130 m2 yta.

Kan det vara en olycklig tillfällighet att det var så fuktigt eftersom det töat ganska kraftigt för några dagar sedan?

Vad ska man göra? Bättre ventilation verkar ju vara en bra start. Dränera?
Måste man dränera ända ned till berget? Det är ju 4 meter på framsidan!

Är det ett stort problem att det är fuktigt här. Golvbjälklaget är ju trots allt av betong och möglar alltså inte. Hur långt kan fukten i betongen (om den nu är fuktig igenom) sprida sig. Är betong kapilärt?

Slutligen vad kan det kosta att fixa?

Många frågor, alla svar är välkomna!

/kedjehusspekulant

Du skulle kunna prata med dina blivande? grannar, de har väl antagligen samma förhållande.

Det var nog en olycklig dag också, med mycket väta i jorden, själv så klarade mitt hus sig ända fram till för 1-2 veckor sedan då vatten trängde in i grunden, men det är ju klart den ska klara det också, så blir det minst ett par gånger per år.

Det är kanke inte dräneingen som är det stora problemet, det kanske är mer den stora yta av jord som ligger emot källarmuren, skulle nog ha varit tex Isodrän eller liknade emellan som gjorde att inte jorden låg på muren.

Har jag fattat det så är det inte en "krypgrund" utan en bergasal? är det de 2m på ena sidan och 4m på den andra inne i grunden?

Om man skulle åtgärda det så känns det som kostnadskrävande, eftersom det är så stora ytor.

Å andra sidan så är det som du säger gjutet bjälklag, så det borde väl inte ruttna i alla fall.

Kanske går det att sätta in en luftavfuktare, men det är stora ytor, så jag vet inte.

Det var mina tips, men hör du med andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.