F
Hej! Vi har snöat in lite på ett etagehus då vi har en sluttningstomt. Gissningsvis är det dyrare att gjuta en sådan platta jämfört med en vanlig, men hur mycket dyrare kan det bli egentligen?

Är det någon som har erfarenheter av detta?

 
Den lilla prisökningen är försumbar, jämfört med att huset kommer att passa på tomten (genius loci = platsens själ). Dessutom slipper ni köpa X lastbilslass schaktmassor för att fylla upp tomten (om ni skulle haft en grund i ett plan) och Y pallar Keystone för att bygga stödmurar kring den där gigantiska uppfyllnaden!

Dessutom blir det ett intressantare hus, som kommer att vara mer värt den dag ni säljer det.

Låt er inte luras av några tusenlappar hit eller dit på grundläggningspriset. Just grunden är en sak som ni aldrig kan ändra på i efterhand. Etagegrunden är inte många tusenlappar dyrare, men en stödmur kan snabbt kosta 100.000 kronor!
 
F
Lilla_vargen skrev:
Den lilla prisökningen är försumbar, jämfört med att huset kommer att passa på tomten (genius loci = platsens själ). Dessutom slipper ni köpa X lastbilslass schaktmassor för att fylla upp tomten (om ni skulle haft en grund i ett plan) och Y pallar Keystone för att bygga stödmurar kring den där gigantiska uppfyllnaden!

Dessutom blir det ett intressantare hus, som kommer att vara mer värt den dag ni säljer det.

Låt er inte luras av några tusenlappar hit eller dit på grundläggningspriset. Just grunden är en sak som ni aldrig kan ändra på i efterhand. Etagegrunden är inte många tusenlappar dyrare, men en stödmur kan snabbt kosta 100.000 kronor!

Tack för ett tänkvärt svar! I allt kalkylerande är det lätt att stirra sig blind på kronorna och glömma vad man faktiskt får för värde för sina investerande slantar.

Blir det några problem med dragning för golvvärmeslingor m.m. i och med att man har grunden i fler plan? Eller det kanske bara är en teknikalitet.

Funderingarna fortsätter...

/Fredrik
 
Jag uppfattade inte att det skulle varit några problem. Ritningar från husleverantör och/eller golvvärmeleverantör (Roth), röris och grundgubben fixade det rent praktiskt och golvet är varmt när vi flyttat in. På etagebrytningen står en bärande vägg så grunden är förstärkt på undersidan där, precis som vid ytterkanterna. Cellplastisolering även mot den lodräta etagebrytningen, precis som under resten av grunden.
 
Hur stort hus talar vi om, har du någon planritning?
 
vi ska bygga ett etagehus från th. downhill 401. Vår platta kommer att gå lös på 380 000 , usch. väldigt mkt tycker jag. Plattan är på 150 kvm, så den är jju gansk stor. Men vi kommer inte att behöva fylla upp speciellt mkt eller spränga ( förhoppningsvis inte)
 
Hej!
Jag har precis fått offert på plan platta på 174 kvadratmeter (utan slingor i plattan), 141000 tusen och shackten 133000. Bara det nærmar sig ju 300.000 och det var inte det vi tænkte att grunden skulle kosta.

Nu har jag bestæmt mig før att gjøra grunden sjælv, æven om det kanske tar længre tid. matrialet før grunden går på ca: 60-70000 kr och då har jag ræknat med betongbilen också. Sedan tillkommer værmeslingorna, men det vet jag inte riktigt vad det kommer att gå på, sækerligen inte mer æn 30000.

Shakten kommer en annan shacktkille att gjøra, på løpande. Han kommer dock att kunna ge en pris indikation mellan tumme och pekfinger nær han ser tomten.
Jag tror inte att det kommer att komma upp till 133000 iaf.
/ Olof
 
F
kalleanka70 skrev:
Hur stort hus talar vi om, har du någon planritning?
Planritningen är just på ritningsstadiet ;D Men gissningsvis landar vi på 150-160kvm bo-yta.

/Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.