Har funderingar på försöka mig på att göra plattan till garaget själv. Lönar det sej? Någon som gjort det och vet hur man ska gå till väga och vad priset blir. Plattan ska vara ca 50m2.
 
Min garageplatta på 82 m2 kostade väl ungefär:
Gräv och grus = ~8000:-
Armering = ~3000:-
Sprängning = 2 flaskor single malt
Betong 16 m3 med transportband = 19.600:-
Hyra vibrobalk, "helikopter", stav.... = 1500:-
Tröskeljärn, armeringsdistanser, ögletråd, rörbanor att dra vibrobalk, golvbrunnar, rör och formvirke tillkommer.....
(isolerade ej under plattan vilket jag kanske borde ha gjort)
 
Hur mycket grus (lass/kubik) ingick i de 8.000:-?
 
Nybyggare skrev:
Hur mycket grus (lass/kubik) ingick i de 8.000:-?
*blädder blädder*

30 m3 bergkross á 55 kr (fr. nedlagd gruva ej bergtäkt)
10 m3 bärlager á 95 kr (krossat naturgrus)
12 m3 singel 8-18 á 60 kr (fr. nedlagt anrikningsverk)

6,5 tim grävning á 350 kr
Lastbil (enkelaxlad) 10 vändor á 300 kr

Totalt 8.595 kr

(egentligen ingick ytterligare två lass bergkross, chauffören tappade nog räkningen) ;D

Utan kvitto (och antagligen inga Stockholmspriser) kan ju tilläggas.....



 
Sprängning = 2 flaskor single malt
Dyra rackare eller? ;)
 
djpa skrev:
Dyra rackare eller?  ;)
Med reservation för stavningen.....

"Glenfiddich" och "Glenmorage" ca 500 kr/st (betalning EFTER slutförd sprängning) ;D

Ca 75 laddningar = ~13:30 kr/hål

Lånad kompressor och borrmaskiner !
 
jureit skrev:
Men de måste du väl ha fått kvitto på eller...?  ;D
Betalade ju alkoholskatt när jag köpte betalningsmedlet för tusan ;D
 
Haagbard skrev:
Betalade ju alkoholskatt när jag köpte betalningsmedlet för tusan  ;D
Tsss. Du blandade ju skogsstjärna med äppeljuice och skrev ut en etikett från Internet, som den "jag kan göra, jag kan själv, ändå skall alla hjälpa"-man du är ;D
 
Nix skrev:
Tsss. Du blandade ju skogsstjärna med äppeljuice och skrev ut en etikett från Internet, som den "jag kan göra, jag kan själv, ändå skall alla hjälpa"-man du är ;D
Ha ha ha, "kan själv" vill jag ju gärna tillämpa men sprängningen lämnade jag gärna över till någon mer kunnig, var inte helt enkelt med fördröjning hit och millisekund dit, dessutom inte helt enkelt att "komma över" tändmedel och Dynamit heller........men klart intressant och roligt var det att vara behjälplig med borrning och laddning !
 
Haagbard skrev:
Ha ha ha, "kan själv" vill jag ju gärna tillämpa men sprängningen lämnade jag gärna över till någon mer kunnig, var inte helt enkelt med fördröjning hit och millisekund dit, dessutom inte helt enkelt att "komma över" tändmedel och Dynamit heller........men klart intressant och roligt var det att vara behjälplig med borrning och laddning !
Jag håller med.
Vi sprängde iofs bara en stenrackare, men testosteronet fick sitt för flera månader.
Och spränga själv...
Nja.
Tror faktiskt att det är något de allra flesta drar sig en smula för att göra...
Själv kan jag tycka att fyra ihopkopplade ettöres är lite läbbiga så...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.