Ska kika på ett hus som är från 1909 men ombyggt 1957. Vet ej vad som är gjort under ombyggnationen än. Men vad tror ni om möjliga problem med huset på bilden? Verkar som det är berggrund runt om och under huset.

1_5280_5280-597097255_597291878.jpg

Hejsan..

Kan vara fukt i källaren = dräneringen är slut, jag har läst att man får räkna med att dränera om var 40 år..!

Hur e taket? (oxo där ca 40 år) mitt hus är i från 1937 tillbyggt på 50 talet.. mitt tak e slut o det är lite fuktigt om fötterna. Fixar taket först..
Min Grund är betong/lecka sten och den är det noll sprickor i efter all denna tid. Så om det inte är fukt o sprickor e det nog ingen fara med grunden..

kolla
avlopp när byttes det? (troligen har aldrig gjorts = snart dax)
EL systemet! (när byttes det? inte kul med gammla kablar, om det inte är bytt, = dax o byta)
Färgen på fasaden,! (är det plast färg eller ej? om plast skrapa bort o måla om..!)
Fönster, är det vatten/fukt i dom?

där har du lite o kolla upp..! sen e det vanliga enkla, golv o väggar, vitavaror, uppvärming osv..

/Lycka till

Tack för ett bra svar :) Taket är från 1970-talet så det borde hålla några år till. Mycket är gammalt och det vet vi redan att det ska bytas förr eller senare = finns med i renoveringsbudgeten. Jag kan tänka mig att det mesta i huset är från 1957 förutom tak och kanske lite andra småsaker. Ska bli intressant vid visningen då man kan komma nära och kålla, känna och klämma på trä osv. Min sambos pappa ska vara med för han har gedigna kunskaper om det mesta rörande hus :)

Hej Muppfarmor :)

Bor själv i ett sutterräng hus från -28 sedan 2år.
Man skall nog inte räkna med att det finns någon dränering i överhuvudtaget förutom tjärstrukna väggar och möjligtvis sprängsten som dränering!
Det man kan se som fördel med gamla hus är att virkeskvaliteten var avsevärt bättre än idag, virket tål oftast angrepp bättre.
Om man är händig och gillar att jobba så är det kul med gamla hus, lycka till.
PS! Glöm inte att ta en ordentlig koll på vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.