2 475 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Källarmur på stengrund - stabilitet?
Har ett 30-talshus med källare. Källarväggen står på en stengrund (stenknalingar). Detta upptäckte jag efter att jag börjat knacka bort källargolvet (utan armering). Det påbörjade arbetet gäller att gräva ur för att isolera golvet vid inläggning av golvvärme och förbättra takhöjden.
Vad händer med stabiliteten i stengrunden om jag gräver ur 20--30cm? Måste jag stablisera stengrunden? Själv misstänker jag att jag måste lägga en betongkil (syll) på insidan av stengrunden.
Dräneringen behöver grävas om. Är det risk att grävmaskinisten skadar stengrunden? Jag antar att dräneringen ska ligga i underkant av stengrunden. Hur går det med stabiliteten i stengrunden om man gräver ur till underkant av stengrunden? Måste man stabilisera stengrunden utifrån? Både det inre och yttre jobbet kring stenmuren gör väl att risken för att underminera stengrunden ökar. Tacksam för tips.
Vad händer med stabiliteten i stengrunden om jag gräver ur 20--30cm? Måste jag stablisera stengrunden? Själv misstänker jag att jag måste lägga en betongkil (syll) på insidan av stengrunden.
Dräneringen behöver grävas om. Är det risk att grävmaskinisten skadar stengrunden? Jag antar att dräneringen ska ligga i underkant av stengrunden. Hur går det med stabiliteten i stengrunden om man gräver ur till underkant av stengrunden? Måste man stabilisera stengrunden utifrån? Både det inre och yttre jobbet kring stenmuren gör väl att risken för att underminera stengrunden ökar. Tacksam för tips.
Efter att ha kollat på andra inlägg inser jag att jag måste gräva ur åtminstone 40-50cm (10 cm singel, 20 cm isolering, 10 cm betonggolv, 2 cm klinkers, plus förbättring av takhöjd). Det gör ju inte saken ett dugg bättre. Har någon genomfört ett motsvarande projekt? Erfarenhet?
Knackade ur golvet i ett rum i källaren på vårt förra hus, tyvärr hade vi berg under halva rummet så jag fick borra och köra med snigeldynamit, men det är en annan lång historia.
När vi gjöt upp det nya golvet använde vi EPSCement, http://www.epscement.com, som består EPS-kulor och cement. Självuttorkande och kapilärbrytande, jag provade bla att hälla ut ett glas vatten på det och det bara rann rakt igenom! Det verkar finnas mycket mer information om produkten på deras hemsida nu än när vi gjöt, så börja med att läsa där.
Mvh
Fredrik
När vi gjöt upp det nya golvet använde vi EPSCement, http://www.epscement.com, som består EPS-kulor och cement. Självuttorkande och kapilärbrytande, jag provade bla att hälla ut ett glas vatten på det och det bara rann rakt igenom! Det verkar finnas mycket mer information om produkten på deras hemsida nu än när vi gjöt, så börja med att läsa där.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara