Jag och min familj har råkat ut för ett i mina ögon rent bedrägeri.
Vi har köpt en tomt där det i annonsen stått följande: ”Villatomt med högt och fritt läge! Alla avgifter betalda”.
Tomten är sprängd, uppfylld och singlad för betongplatta."

Vi har varit och tittat på tomten vid ett flertal tillfällen och känt mer och mer för den ju längre tiden gått.
Alla avgifter betalda när det gäller V/A är av stor vikt.
Det sticker upp avloppsrör ur den singlade delen av tomten där det är tänkt att huset ska stå och allt verkar jättebra.
Vi har även diskuterat detta vid förhandlingar med våran säljare att vi tycker det är så bra att inga avgifter tillkommer rörande detta.
Nu, när vi ska förbereda för platta upptäcker vår grundkille att det bara sitter ett rör nerstoppat 3-4m i marken för att det ska se ut som om allt är anslutet.
Detta innebär kostnader för oss på runt 70 000:- då vi måste spränga en bit.
Det känns förfärligt att vi ska behöva ta denna kostnaden då vi diskuterat med vår säljare att allt var klart och förberett.
Kan man tolka annonsen som vilseledande?
Finns det något man kan gå vidare med gällande det att de faktiskt tryckt ner rör i marken för att få det att se ut som om allt är anslutet och klart? Det finns något som heter "dolda fel" Kan man klassa detta som ett sådant?
Vi är jättetacksamma ifall det finns någon som har tips hur man kan hantera detta?

clrknt skrev:
Vi har köpt en tomt där det i annonsen stått följande: ”Villatomt med högt och fritt läge! Alla avgifter betalda”.
Det finns inget in den texten som säger att VA skulle vara inkopplat från tomtgräns fram till huset.

Du får nog bjuda på lite mer information. Köpte ni tomten av ett husföretag? Var det på förväg bestämt vilken husmodell det skulle vara på tomten och var i så fall planlösningen på huset bestämd från början?

Sedan låter det som ganska mycket pengar för att gräva/spränga ner lite rör. Hur lång sträcka rör det sig om?

Jag hade kopplat in en jurist för detta!

Håller med lastkaj, har nyligen upptäckt att en hel del jurister tittar på ärendet gratis (ca en timme för att gå igenom fakta) och bara börjar debitera om och när dem tar sig an fallet.

C.

Japp.....jag hade stämt skiten ur säljaren.... I värsta fall skulle jag nog ha hävt köpet. 70000 låter dyrt. Var ligger tomten ?

Om ni köpt av privatperson så är det mycket svårare att få rätt, att gå till tings tar extremt lång tid (för oss tog det nästan två år (en båtaffär)). MEN om ni köpt den av ett företag så kan ni be konsumentvägledaren i er kommun om hjälp. Att stämma någon är dyrt och osäkert. Självrisken i försäkringen otillräcklig och räcker bara till tingsrätten. Domarnas arbetsbelastning är hård och det är lätt hänt att det blir fel. CARPE DIEM - ta den ekonomiska smällen om ni kan, bygg ert hus och njut!
Med vänliga hälsningar F

oops, bad luck!!!

Hur har det gått??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.