1 291 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Nästan Iso/Por-dränmetoden
Tittar på ett hus med Isodränskivor runt källaren.
Det första man ser är att det inte finns några täckskivor på skivorna, det andra man ser är att det finns ingen silduk direkt an mot skivorna, det tredje är att skivorna slutar i nivå med markytan.
Hela schaktet är fyllt med singel/makadam.
En silduk ligger emellan schaktgravens vägg, dvs. separerar återfyllnadsmaterialet mot jorden.
Dräneringen har sedan rör i botten och inspektionsbrunnar.
Har läst både isodrän och pordrän bygganvisningen så vissa skillnader finns uppenbarligen.
1) Vad kan man göra för riskbedömning på en sådan dränering?.
2) Vad kan man göra för att komplettera dräneringen utan att "göra om hela jobbet" ?
Det första man ser är att det inte finns några täckskivor på skivorna, det andra man ser är att det finns ingen silduk direkt an mot skivorna, det tredje är att skivorna slutar i nivå med markytan.
Hela schaktet är fyllt med singel/makadam.
En silduk ligger emellan schaktgravens vägg, dvs. separerar återfyllnadsmaterialet mot jorden.
Dräneringen har sedan rör i botten och inspektionsbrunnar.
Har läst både isodrän och pordrän bygganvisningen så vissa skillnader finns uppenbarligen.
1) Vad kan man göra för riskbedömning på en sådan dränering?.
2) Vad kan man göra för att komplettera dräneringen utan att "göra om hela jobbet" ?
Min personliga bedömning är att det nog är ganska OK. Jag tror att det fungerar bra att flytta ut duken, borde inte vara så negativt. Att skivorna sticker upp och att de inte har någon täckskiva kan man åtgärda. Jag tror att soljus etc bryter ner skivorna. Ta och skär av skivan en 10 under markytan och sätt dit en täcklist (det borde gå bra att ordna nu i efterhand). Täck sedan över de 10-15 upp med singel.
Att ha singel direkt mot skivan verkar OK,
Täckplåten ska dit, så blir det OK.
Schaktet där singel ligger är ca. 40cm brett vilket gör att viss mängd ytvatten dräneras ner i grunden/dränröret.
Man får alltså både dränering av källarfukt genom isodränskivorna och bortledning av vatten runt huset genom schaktet med singel.
Täckplåten ska dit, så blir det OK.
Schaktet där singel ligger är ca. 40cm brett vilket gör att viss mängd ytvatten dräneras ner i grunden/dränröret.
Man får alltså både dränering av källarfukt genom isodränskivorna och bortledning av vatten runt huset genom schaktet med singel.
Yep, så skulle jag summera det. Jag har själv lagt Isodrän. Jag var tveksam med att fylla med gamla fyllnadsmassor så jag fyllde med singel närmast skivan, dock har jag duken mellan skivan och singel, jag tror inte att det spelar så stor roll viket. Jag tror dock att det är bra att ha singel närmast skivan för att snabbare leda ner ytvattnet mot dräneringen
Klicka här för att svara