Grund & Markarbeten
joco2: Jag har sådana som just nu mäter i mitt hus. Dessa beställda jag via villaägarnas riksförbund, ca 400 pix. http://www.villariks.se /Jonathan
joen1: Tack för svaren Jag tycker för min del att det viktigaste måste väl vara att allt vatten rinner ifrån huset! Jörgen
KarlXII: Absolut, visst är det så. Jag tog det för självklart. Men jag skulle nog ha passat på att trycka i minst 300mm iallafall. Drar energipriserna iväg en bit till har investeringen plötsligt lönat sig - och man vet inte vad framtidens rön kommer att visa.. Redan idag använder man ju 350mm utan golvvärme i vissa hus - kika på detta t.ex: http://www.stem.se/lb_hus.html
koffan: Vi handlade också vårt hus av LB-hus med totalentreprenad. Det blev väldigt stora merkostnader pga av att det inte ingick mer än 150 tons mtrl i deras Totalentreprenad. Dels fick vi betala gärvmaskinisten ca 20 000 extra för den extra schakten sen fick vi köpa stenmtrl för 35 000kr. Att planera massorna som bleb vid schakten ingick inte heller utan dem lade grävmaskinisten bara i en enda
Pillan: Det som en del hus har problem med är syllarna som ofta står direkt på betongen=fuktrisk. Gör en ordentlig besiktning! Se till att de kollar just syllarna. Har ett exempel på just detta, en besiktningsman "tittade" på syllarna i ett hus såg plast framför syllen och antog att plasten låg mellan syll och betong. Nästa gång huset skulle säljas gjorde en annan besiktningsmanen mer
isoler: I ett uteluftsventilerat kryprum bestäms fuktinnehållet bland annat av ventilationen av uteluft. Om ingen annan fuktkälla finns i kryprummet kommer fuktigheten helt att bestämmas av uteluftens fuktighet. Det betyder att kryprummet är torrt på vintern och fuktigt på sommaren. Skälet är att varm och fuktig luft sommartid kommer in i grunden som är kylig sedan vintern. När temperaturen
General_Failure: [citat] Kvadratmeterpriset brukar oftast inkludera: allt material till huset, alla arbetskostnader för uppförandet av huset samt övriga byggherrekostnader (bygglov och kapitalkostnader). Tomt och VA-avgifter räknas inte in. Visst är förhållandet mellan totalpriset och boendeytan inte helt linjärt. Men det verkar dock vara så att för hus som är i storleksordningen 120-200 m[sup]2[/sup]
johannathomas: Vi gjuter imorgon och vårt hus kommer v 4. Bor i Småland. Det är inga problem snarare tvärtom - betongen hinner torka ut och grunden täcks över väl. / T
isoler: Menar du jämnfört med kallgrund? Kortfattat.... Fördelar: Inga fuktproblem om det görs på rätt sätt. Nackdelar: Tar mer tid och kostar mer.
TN: En lathund för torkning av betong http://www.indoorair.se/publikationer/SBUF.pdf :)
Bob_the_builder: [citat] Du menar, ..."för den som inte är så stark", va?
ok: Stålrörspålar utförs med mekanisk skarv dvs de behöver inte svetsas eller gängas och kan fås i de flesta hanterbara längder, produceras tex av rautarukki. De är klart överlägsna järnvägsräls då de är fabriksnya dvs inte krokiga. Obs! de ska fyllas med cementbruk efter installation och om förorenat grundvatten eller havsvatten förekommer bör man gå upp i dimension mht
BAS: Om de är byggda i natursten så antar jag att du menar kallmur d.v.s. endast stenar som ligger utan murbruk? I så fall spricker den inte. Du behöver i så fall bara gräva ner ca 2-3 dm och lägga grus i botten om det är mycket lerigt. Vad gäller byggnadslov så är det höjdskillnaden som bestämmer. Det är olika i olika delar av landet. Där jag är behöver man bygglov för 50 cm
BAS: Hej. Jag känner några sprängare men de har så mycket att göra och vill nog inte bli "uthängda" :-[ på det här forumet. Sök på gulasidorna på "bergspräng" så hittar du 49 st i Stockholm. De i sin tur känner hur många grävmaskinister m.m. som helst.
BAS: Ta dit säljare från flera husföretag. De kommer som skjutna ur kanoner om de ser en möjlighet att sälja ett hus. Se vad de har att erbjuda och ta in flera offerter. Spela sen ut dem mot varandra :P.
rosie: Hur mkt skiljde det på grund och källare. Vi kankse kan tänka oss att ha garaget under huset iallfall och nåt förråd
sarpat: priset på 110m2 kvadraten med eksjöhus i stockholm är prissatt till 210.000 exkl sprängning, sprängningen är beräknad till 100.000 o då ingår även en bergsknalle. Fyllnadsmassor får vi från granntomten så vi hoppas...att kalkylen håller...
BAS: Hej. Gratis proffessionell rådgivning finns hos Betongindustri: http://www.betongindustri.se/indexfrm.html Det är bara att ringa eller sända email :)
cesar: När jag gjorde en 1000m2 stor schakt på firman, så blev jag offererad 118000:- +m för transport och tipp. Detta gällde dock 50cm djup schaktning, dvs ca 500m3. Men det var ren jord.....
grahn: Jag glömde kostnaden. Den extra kostnaden jämfört med uteluftsventilerad krypgrund är i princip isoleringen. Jag tror att ca 40cm löslecakulor nederst måste vara bra. Isolerar och är kapilärbrytande, kan inte suga åt sig fukt. Man måste nog använda leca murblock (eller liknande) så grundmuren är isolerad. Obs jag är ingen expert men bondförnuftet säger en del och jag VET att
kinglace: Så här byggde jag ungefär:på dräneringsrörens högsta punkt sattes spolbrunnar (110 rör till marknivå). För att ansluta stupröret sattes ett Y-rör och en 45gradare vänd uppåt. I alla hörnen användes 90gradare. På dräneringsrörens lägsta punkt gjordes en brunn av ca 300 rör. Dränerings rören från varje sida anslöts och strax under regnvattenrören. Utloppet till kommunala
frasse: Vilken tomt tycker ni känns bäst? Tänk på att ni skall bo där en stund, då kan ni kanske stå ut med att tomt + planering blir något dyrare än vad en enklare tomt skulle ha kostat er. För 150´kan ni göra ganska mycket, och den andra tomten behöver väl förmodligen fixas till den med, eller?
BAS: [citat] Leca behöver inte sprutas ut. Jag hällde mina ca 12 m3 direkt ur säckarna och spred det för hand, det väger knappt ingenting. Be killarna som tippar att lägga högarna jämt fördelat över ytan, bjud in traktens ungar alternativt ett dagis att hoppa i högarna. Två timmar, 3 liter saft och 50 bullar senare har du en perfekt yta att bygga vidare på (efter vibratorn) :).
fredrik_h: Låter som ett enkelt jobb. Priset är som jag förstått det kopplat till vägens längd, bredd och underlaget, hur mycket måste grävas ur och senare fyllas på med grusmassor. Tomten som vi tittat på med "vägen" som inte existerar idag räknade grävkillen med att Fiberduk för ca 100meter väg och 3,5 bred kostar ca 7000:- Han tog också 600kr/timme för grävmaskin. Har sett ett antal
Dark_Helmet: Vi har byggt med pålad krypgrund. Som Pillan nämnde så behöver den inte förstärkas. Vi pålade 18 pålar ca 6 meter per styck, kostnaden för det blev 37500:-. Grunden är drygt 100 m2 och det är pålat under den bärande mellanväggen också.
kinglace: Jag tycker att golvbrunnen ska anslutas till husets avlopp. Den nuvarande dräneringens rör kanske också mynnar ut i bäcken och fungerar åt fel håll när vatten nivån stiger. Det kanske är samma rör från både dränering och golvbrunn. Fallet i röret som leder bort dräneringsvattnet borde vara för litet . En brun med pump i skulle kunna öka fallhöjden och stoppa felflödet. Eftersom
Albin: Tackar för svaret..... då har jag en hyfsat hum om vad det kan landa på.
qsilmar: Vi var lite heta på gröten och satte igång med byggnation innan byggsamrådet. Men, eftersom det var kommunen som inte kallat till byggsamråd inom tre vecor efter bygganmälan så var inte detta något problem .Vi hade byggsamråd på plats i huset när hela stommen samt tak fanns på plats.
BoD: Moderna radiatorer behöver inte mer än 40 grader i framledningstemperatur. Den absolut största nackdelen med ingjuten golvvärme är den tröga regleringen jämfört med radiatorvärme eller ovanpåliggande golvvärme, det kan ta flera timmar innan temperaturen har justerats vilket ger problem när utomhustemperaturen varierar, eller när du eldar i kamin, eller vädrar etc. Men jag tycker att