I vårt hus från 63 är en del av huset, ca 40 m2, byggd på torpargrund. Vid köpet i höstas gjordes en fuktmätning i bjälklaget via ett ventilationshål (150 x 150). Jag kommer inte ihåg värdet, men besiktningsmannen tyckte att det var på gränsen, men något som kunde åtgärdas. Han rekommenderade att vi skulle bättra på ventilationen och ta upp ett hål i grunden så att vi kunde komma in och lägga en fuktspärr samt isolera mot marken. Nu efter ett halvår kan man inomhus lukta sig till att det är fuktigt under golvet. Jag tagit upp ett hål på 400 X 400, mer fick inte plats. Luckan som skall sitta där kommer att innehålla ett ventilationsgaller på 150 X 150. Det finns alltså nu två öppningar på vardera 150 x 150. Inget synligt mögel finns där under, bara en massa bråte från byggtiden, luften känns fuktig. Kommer denna ökning av luftflödet att räcka för att torka ut utrymmet, eller måste jag koppla in någon slags fläkt eller avfuktare?
Jag tänker dessutom rensa ut bråten och lägga en fuktspalt på marken.
Nästa fråga rör isolering av marken, jag har förstått att anledningen till det skall vara att undvika kondensbildning i utrymmet. Men vad skall jag isolera med? Jag är begränsad av min ingång på 400 x 400. Vet att det finns mineralullsplattor i ca 1200x600xX som jag nog kan få in med lite våld. Vilken tjocklek skall jag välja? Eller skall jag hellre lägga in frigolit istället? Det vore väldigt trevligt om någon som har varit i samma situation kunde hjälpa mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.