Immobil
Immobil: [citat] En liten hjälp på vägen: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=255 ;)
0 svar · 1,7k läst
M
M@ZE: Här är ett svenskt företag som gör sånna "amerikanska" gjutjobb www.capton.se. Dom säljer även bruket, impregnerings vätskan, etsningspulvret i vilken kulör man vill ha osv. Ingen aning om vad dom tar för ett jobb om man låter dom göra det.
5 svar · 5,6k läst
U
Ubbe: Mycket riktigt är avlagringarna vattenlösliga :)
8 svar · 34,2k läst
B
byggfia: Tack tack! :-* Det blir väl att bita i det sura äpplet.... Och jag bytte panna till bergvärme, så det stämmer. Tack igen! byggfia
2 svar · 3,8k läst
G
gaia: Lycka till Cala! Och bli inte panikslagen av att det blir nära 90% luftfuktighet vid temperaturer under 5 grader.Det är kanske kalla vinterdagar din granne fick såna resultat ? Annars måste det varit dimma i källaren den dagen eller stående vattenpolar. Det man mäter är en relativ fukthalt och den relaterar till just temperaturen. När det är frost så finns det inte mycket fukt i luften
5 svar · 3,7k läst
lastkaj
lastkaj: [citat] Om du vill installera ett telefonabonnemang i ett nybyggt hus eller i ett hus där det tidigare inte funnits telefon (men som avser permanentboende); står Telia för grävning fram till tomtgränsen. Från tomtgränsen och fram till huset får du som kund själv ansvara för grävning. Installation samt uppsättning av huvudjack görs av tekniker. För detta tillkommer en
10 svar · 2,7k läst
ylven
ylven: Har kompisar som gjorde så, alltså tog bort allt inbyggt trä i källaren, inklusiver trösklar. Det bodde många gråsuggor under trösklarna, så det var definitivt välbehövligt. Numera luktar det inte dåligt i deras källare.
2 svar · 3,0k läst
B
ByggKlara: Tack för snabbt svar, men det var ingen rolig läsning! Kan man, istället för att behöva spränga alltför mycket, fylla upp eller på något annat sätt få ner kotnaderna?
2 svar · 3,8k läst
Sweli
Sweli: Hej stenhus05, Stenarna till muren tog markentreprenören med sig. De var nogranna med att placera de med den raka kanten utåt. Vi ritade på vår tomtkarta med honom hur det skulle se ut. Det var han som föreslog att göra de i vågor för att ge en mera levande intryck. Det var inte första gången han hade gjort murar  ;D De vi planerade var att ha på söder sida tillräcklig mycket plats
4 svar · 2,4k läst
E
Ellax: Dessa priser har vi fått från entreprenör och sprängare (exkl moms): Grävmaskin inkl förare 500 kr / tim Framkörning med trailer 1500 Lastbil 500 kr /tim Resekostnader ingår i timpris Etableringskostnad sprängning 2500 kr Timpris 300 kr Borrning 30 kr/meter Tändhattar 40 kr / st Dynamit 60 kr / kg Polistillstånd 950 kr Besiktning 3000 kr per fastighet Framkörning av sprängningsmattor
3 svar · 2,1k läst
A
Andre: Hej! André heter jag och jobbar med präglad markbetong. Detta finns som ett alternativ till marksten. Plattan som gjuts och präglas är ca 100mm beroende på vilken belastning den ska tåla. Betongkvaliten är högre än när man gjuter en vanlig husplatta detta pga att ytan utsätts för betydligt svårare påfrestningar. Betongen är stålfiberarmerad istället för traditionell armering.
3 svar · 8,5k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Det går allt bra att göra mark- och grundarbetet nu, bara man arbetar efter förhållandena. Som du skrev är det bra att täcka marken för att förhindra att mycket vatten tar sig ner i grunden. När det gäller gjutning så är det lit especiellt när om det är minusgrader... Men det finns massor skrivet om detta på forumet, både av mig och av andra. Sök så hittar du!
3 svar · 3,3k läst
B
Beemer: Hej! Vi har beställt ett Dalby 3 från Modulenthus med krypgrund. På ritningen för grunden står det: "Självdragsventilation genom öppningar i syllbräda. Fri ventilationsarea är 0,10 M2 Bjälklagsarea." Vad innebär detta? Är det an bra grund eller mindre bra ur fuktskadesynpunkt? Nån som vet?
0 svar · 2,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Om marken är lite sämre så kan det vara bättre, ja. Man fördelar ju lasten över större yta och minskar sättningsrisken. Om marken är väldigt dålig så kan ju en en plintgrund (man brukar dock kalla även den konstruktionen för krypgrund eftersom den inte är öppen) vara bättre eftersom den är mycket väl lämpad för pålning.
3 svar · 3,6k läst
T
Tommy_S: Durocell är smidigt
6 svar · 5,0k läst
A
Almen: Hej, hej. Tänkte bara tipsa om att reportaget om "berget i vardgarsrummet" kommer från en artikel som skrevs om Sveriges, jag tror det var femtio, intressantaste hus ur arkitektorisk synvinkel. Minns det så väl eftersom jag efter det reportaget också har haft funderingar på att bygga så i mitt hus också. (Någon gång i framtiden alltså). Det borde gå att få fram artiklen ur ngn
14 svar · 6,9k läst
E
Ellax: Jösses så skönt att höra!!! Har legat och vritt och vänt mig på nätterna då markarbetena dragit ut på tiden och sett snön komma närmare och närmare. Men med er expertis drar jag slutsatsen att vi inte behöver vänta till våren med att gjuta vår lilla pytte-platta. TACK och - God natt!!!
3 svar · 9,5k läst
T
tlog: hallå. är det någon som byggt denna grundkonstruktion eller har nån erfarenhet. mvh tlog
0 svar · 1,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] Nja, tjära taket är nog ingen hit. Bl.a. med tanke på lukten. :P Stryk hellre Shellack på spikarna och fuktfläckarna. Sedan kan du måla taket med någon våtrumsfärg. ;)
2 svar · 2,0k läst
P
pleximaster: Jag förstår inte riktigt vad du vill bygga. Bunker? Precisera lite mer… Varför vill du ha dn nedsänkt? Hur som helst krävs det väldränerad grund så du inte bygger en swimingpool! :) mvh plexi
1 svar · 1,0k läst
S
SAN: Hej! Nu är allt klart för huset/grunden som kommer vecka 5 ;D. Det återstår bara en liten detalj nämligen tomten som ligger för lågt i förhållande till vägen. Så är det någon i Strängnäs trakten som vill bli av med överblivna fyllnadsmassor (ca 200 kbm) hör av er. Han som ska gräva sa att det gick bra med "allt" utom stubbar och för stora stenar. //Magnus
0 svar · 1,8k läst
S
Surikaten: Hej! Vi bygger i Tyresö Strand och har ca 800 m3 sprängsten (400 enheter berg) att skänka bort mot avhämtning. Den som är intresserad (vi kan ordna transport mot självkostnadspris) får gärna mejla eller ringa (0730-813439). Bråttom! Christina
19 svar · 5,0k läst
G
gaia: Hej Gromit! Vi har ingen golvvärme men radiatorer och en vedpanna där som ger en god värme ;D. I övrigt så bor vi inte där nere och har bara litet badrum, jättestort tvätrum, pannrum, en riktig vackert suteränghall med valvade dörrpassage, elrum, oupvärmt garage, och 2 rum till som man kan faktisk bo i (stora fönster , varmt och torrt) = totalt ca120m2 extra. Allt i putsad tegel /
9 svar · 13,6k läst
R
Roger_Radon: Det var ingen dum ide! :D Men. Efter att pratat med min kamrat med grävmaskinen, kom vi fram till att vi ska dra dagvattnet runt huset istället för under i samband med att jag dränerar om källaren i sommar. Så jag börjar luta åt en mer provisorisk lagning eftersom röret endast kommer att användas i vår. Jag fick ett tips att såga ut en bit ur ett plastavloppsrör så skulle jag slippa
3 svar · 3,8k läst
E
El_-micke: varför höja om det rör sig om så lite? går det inte bara att bredda o förlänga ???
0 svar · 3,6k läst
L
LB: Avstånd mellan plintar bestäms av ett par andra saker: Syllisolering - hur mycket isolering i golvet? Lämpligen minst 170mm. Då blir det c:a 2m mellan plintarna. Såna tabeller finns hos bygghandeln. Dimensionering - lägga golvspån med trägolv, klinkers? avstånden kan skilja.
2 svar · 3,0k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Nej det är ingen fara, eftersom plattan började bränna innan det blev minusgrader. När det blir varmt igen så kommer härdningen att återupptas och plattan hårdna det sista. Inget du behöver oroa dig för.
4 svar · 683 läst
G
gaia: Gratulerar! Bra val! Ser att ni tar dom stora stenar som en resurs i stället för att klaga på ;). det blir snyggt! gaia
18 svar · 9,8k läst
A
ag: Fortsätt gärna att berätta hur det går för er! Själva har vi valt att inte anlita apf, fick inget bra förtroende för dem. Hur de går med de entreprenörer vi istället anlitar får framtiden utvisa.
5 svar · 1,4k läst
P
petar: [citat] Betongfirman jag beställde av sade att värmen som tillförs betongen normalt har försvunnit på nån timme, varför uppvärmd betong var lite onödigt. Men det kanske gör att brinnprocessen startar igång tidigare... När vi gjöt i förra veckan så var det runt 10 grader. Vi gjöt mellan kl 8 och kl 11 ungefär. Helikoptern körde vi första gången vid fyratiden. När man kör
4 svar · 69,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.