Grund & Markarbeten
experten: Självklart kommer fukt ÄVEN från luften. Vem har inte fått skrapa vatten på bilrutan en morgon i slutet av augusti? Varm luft binder mycket fukt. Denna fukt fälls ut när luften kyls ner. I torpargrunden ventilera man in varm luft under sommaren. På natten kyls denna luft ner av den svala marken och kondenseringen uppstår. Genom att isolera marken så motverkar man denna kyleffekt, så
Jesca_j: Vi fick sprängt en sten på ~10kubik i går. Kostnad 500:- två hål och två laddningar gick det åt. Mycket bra pris, mycket beroende på att sprängarna har sin utrustning några meter från min tomtgräns. :) En sten på 6 kubik tog grävaren. (45-tonnare)
tiggre: att stenen ser äkta ut, men bräda med spik och metallband är lagda i efterhand? bilderna är usla så svårt att säga men jag skulle kräva att det gjordes om och gjordes rätt varför frågar du :) är ju från -97
RoTe: Låter fint. På elgrossisten vägra dom sälja kabelklammer till mig, dom tog inte ens några hundralappar svart! :o
Mats: Självklart Jag gjorde om min infart som lutade både nerför backen (längsled) och med terrängen (tvärsen). Med is på så kannade man omkring rätt bra ibland. Så jag satte minna 32 element längs sidan på vägen och fylde sen mot dessa så att vägen nu lutar tillbaka mot tomten istället (tvärsen) 1-2 decimeter ska räcka enligt skanska prefabs papper men jag har nog 3-4 dm Jag har inte
Draven: Behöver veta hur mycket berg det är på min mark. Vart vänder man sig till då (Halland) samt vad kan det tänkas kosta och hur gör dom undersökningen ?
Evangeline: Tänkte bara fråga en liten sak...har ni haft kontakt med kommunen? Ibland har det utförts geoteknisk undersökning förut och då har de resultaten på det. Vi hade sån tur och slipper nu betala en själva.
Mats: ! meter höga kostar ungerfär 1000KR/M. Tilkommer lossningshjälp. Jag räknar med att hemgjorad kostar max en tredjedel av detta
lassemajja: Hej. Finns det någon med erfarenhet som kan tänkas hjälpa till med anläggningen av en plintgrund till ett fritidshus mot ersättning? //Kristofer
ampa: Hej ! Vi ska bygga en väg till vårt hus på Ingarö. Vi söker efter gvävmaskinist, fyllnadsmaterial, pvc 110-rör, fiberdum, 32 mm pem-slang. Någon som kan hjälpa oss med tips och ideér ?
NordiCs: Gjöt vår platta den 14:e okt och den 19:e började 2 gubbar att "stapla" Lammi-block som de kommer att bli klara med idag (22/10) och på måndag den 25 så fylls blocken med betong och vi har undervåningne klar 10 dagar efter att plattan var gjuten =) Går Jäkligt snabbt med lammi blocken och är enormt smidigt. Kul att se huset växa fram efter all planering
Immobil: :D Favorit i repris: http://www7.stenaline.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet.presentation.Main?data.node.id=17586&data.language.id=1 ;)
pappskallen: vet så mycket att det finns flytspackel som man kan bygga fall med, dock vit jag inte specifikt vilka dessa progukter är!
Magnus_Nordmark: Om det är 120 m sockel och mur som skall göras så är det absolut ite i överkant.. det tar säkert två veckor att göra det, om inte mer..
Magnus_Nordmark: Jag får nog påpeka att man inte lägger ut duk i första hand för att stoppa ogräs utan för att skilja de olika lagrena åt! Lägger man krossmaterial direkt på jord så kommer lagrena med åren att flyta ihop och man får minskad bärkraft i gruset. Därför är det viktigt att ha duk mellan.
Magnus_Nordmark: [citat] Hej Jocke! Jag har arbetat med grundläggning för villor en hel del, så är det något du inte finner i böckerna eller vill diskutera olika lösningar så skicka iväg ett PM eller mail så löser vi det! //Magnus
Magnus_Nordmark: [citat] Om ni ska köpa färdigbetong så kostar det vad det kostar..... Tyvärr finns det kartelliknande tendenser inom betongtillverkning precis som inom asfalt...
MrMagic: Diantklinga är väl att ta i, men det finns dosfräsar med SDS-fäste för tex hilti i olka dimensioner. Har själv en som jag kört i platsgjuten betong utan problem. Har 4 tänder av hårdmetall i kanten som river sig in i väggen.
Magnus_Nordmark: [citat] Hej igen! Jag kan itne säga hur relutatet på det arbetet blir, det beror helt på de som utför arbetena. Det finns alla möjligheter att få det lika bra mitt i vintern som på sommaren, men det kräver lite mer engagemang av de som arbetar. Skall ni ha platta på mark? I så fall är det mest kritiska själva gjutningen så att det blir bra gjort. Men är det vana betingare så fixar
Stockis: Hej, För vår del blev inte rivningskostnaderna så höga som vi först trodde att de skulle bli. Vi gjorde en hel del arbete själva, rensade hela huset på el, vvs och isolering så att endast skalet var kvar. Sedan kontaktade vi en grävmaskinist som tog ned det tomma skalet, sorterade brännbart och tegel etc för att minska deponikostnaderna och stuvade ned alltsammans i containrar, vipps
Magnus_Nordmark: [citat] Strö inte så lite då utan lägg på ordentligt! Tänk dig att du skall ha i princip 0-12 de understa 10cm ungefär.. Bäst är om du drar av ca 5cm med gruset nu innan du lägger på 0-4 och sedan lägger tillbaks det ovanpå. Padda gärna när du lagt på 0-4, alltså innan du lägger tillbaks 8-12 på toppen. Det blir säkert bra.
Magnus_Nordmark: [citat] Precis, olika plaster skall man vara försiktig med. Ytterligare ett skäl till att hellre isolera innanför muren! Jag vet inte något om dess åldersegenskaper, men klart är att solljus tar hårt på den. Har sett det på block som legat utomhus. Plasten kan liknas vid fogskum, det har samma utseende och känns likadan. Jag vet inte när dom kom, men har i alla fall funnits i 4-5 vad
carra: Tagit del av alla Era inlägg, vad vart kontentan? Applicerat på mitt "pepparkakshus" med torpargrund OCH stenkista (för avloppsvatten) under. Det funkade väl när huset byggdes på 30 talet, då det var såpa o tvål som gällde men senare tiders "svetta gott" etc har haft en förödande verkan. Det luktar pyton, till yttermera visso finns det avskräde, en trasig ledningskulvert och en stor
Magnus_Nordmark: Hej! Det kan ta ända upp till 24 timmar innan du kan riva av betongen. Det är många faktorer som spelar in, inte minst lufttemperaturen. Så var inte orolig om du blandat enligt anvisningarna utan vänta bara så blir det bra till slut.