Grund & Markarbeten
klabban: En lite jämförelse iaf. Har fått offert på en platta på 110 kvm som normalt kostar cirka 210.000:- inkl shackt, va, singel, dränering, isolering. Pålning 18 stycken * 11 meter 67.000:-. Förstärkning platta 79.000:-. Stockholmsområdet. Fick offerten via Eksjöhus. //Klabban
AndSof: Tackar för bra svar. :D Nu är det bara att ta reda på vad Leca-kulor och cellplast kostar.
BAS: Jag har gjort detta jobb för ca ett år sen: Angående singel och isodrän på golvet. Använd lekakulor istället. De är lätta att kratta ut och lägga isoleringen på direkt. Jag rekommenderar att du skruvar och limmar gipsskivor på väggen innan du kaklar. Du kommer aldrig att förlåta dig själv då kakelplattorna ramlar ner p.g.a. att du t.ex. använt ett lim som inte passar till
Magnus_Nordmark: [citat] Vad är det för system? Rännan ingår väl alltid i utkörningen, likaså 15min lossningstid? I alla fall fungerar det så i Bohuslän.
Magnus_Nordmark: Som Devnull skriver så har man sand eller finare krossmaterial runt rör och brunnar. Men om materialet runt täckskicktet är stenigt så finns risken att stenarna vandrar in mot röret. Med erfarenhet från sådana här arbeten så vet jag att man ibland återfyller med "nytt" material istället för att använda det gamla. Om det är en schakt med många rör och ont om plats kan det vara
rogers: Jag tror att det viktigaste är att det är ganska plant under leran, mao på fast mark, så att det inte sätter sig. Då är det inte säkert att du behöver påla. Roger
Wigert: Jag har för mig att det finns en länk till någon grus/jordleverantör i detta forum. Använd sökverktyget så hittar du det nog!
kornstad: Vi fick inte ha någon snö i grunden och ingen frost på grundmuren. Det är inte heller bra om det blir för mycket tjäle i marken. Kan göra så grunden sjunker eller reser sig. Vi täckte vår grund sista dagarna. Då var det först risk för snö och sedan skulle det bli kallt. Så vi täkte med presenningar och satte två byggvärmefläktar under. Snön kom och kallt blev det. Men grunden
ubbeschakt: det räcker me 10 cm betong 20 cm i voterna 20 cm cellplast sen golvvärme sen srmering sen betong
Jesca_j: För att lägga in en bild behöver du hemsidesutrymme där du laddar upp bilden och sedan länkar du därifrån till ditt inlägg. Har du inget hemsidesutrymme så kan du maila bilden till mig så lägger jag in den i tråden. Min mailadress är: byggahus@pc.nu
rimic: Hej ! Jag har ett äldre torp, där man gjutit en grundsockel någon gång under 40-talet, tidigare sten plintad. Nu är den så pass dålig att stor cementskikt lossnat överallt. Tanken är nu när jag skall fixa till den, vad skall jag göra. Alla förslag till att bevara det gamla är till stor hjälp, tacksam för svar ! Jag är beredd att lägga ner tid för att få det så bra som möjligt.
Ellax: FoamGlas till en takterass? Intressant tanke - jag vill veta mer!!! Leta i era minnesbankar och dela med er av erfarenheter.
LB: Vi fick det gjort av två rörmokare på en dag = 16 mantimmar. Avloppsstammen och vattenröret låg innanför när de började. 135 kvm.
cili: Är det någon som vill ha gratis utfyllnadsjord så har jag gott om det. Jag finns i Stehag, Eslövs kommun. Cili.
Grunt: Munters avfuktare är inte "så" dyra längre. På Nolia såldes MG90 för 12500 kr. Om man skall ha en kondensavfuktare för lite större grunder så kanske man hamnar på en 4000-5000 kr? Fördelen med Munters är att man också får ett undertryck i grunden eftersom den också har en fläkt som blåser ut den fuktiga luften ur grunden. På så sätt så skall förhoppningsvis ingen grundlukt
Magnus_Nordmark: Det beror för det första mycket på var ni bor. I april är det nästan sommar i Skåne men midvinter i norra landet... Det finns väldigt mycket skrivet om detta ämne här på forumet. Både jag och andra har skrivit om det. Sök och leta så hittar du matnyttig info.
zankan: Lera är inte kul... Lera och silt är mycket kappilär sugande. Silten värst. Problem som kan uppstå vid lera är att när den belastas med ett nytt hus så ökar portrycket i leran. Detta resulterar att vattnet i porerna trycksyt varvid leran komprimerar. Har man oflyt så sätter sig kåken. Friktions pålar kan man skissa på om man skall bygga tungt. Det där borde en geoundersökning samt
hasse_f: Du menar, hur LÅNGT norr om Stockholm?
devnull: Orange rör använd under mark. Det finns dock olika kvaliteter som klarar marktrycket olika (www.uponor.se) är en bra länk. Om marken är lerig är det aldrig fel att under markavloppsrören (det orange) placera en kraftig planka som stöd för eventuella sättningar. Om avloppsröret skall anslutas till fler än ett hus bör 160 mm rör användas. Rören skall omges av en grusbädd.
Immobil: Tidigare trådar i ämnet: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1083227170;start=0#0 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1091690250;start=0#0 ;)
ubbeschakt: lyssna på magnus han vet va han pratar om....... men padda schakt botten kan va helt omöjligt i vissa fall (lera) men jag skulle välja att schakta ur en bit först för att slippa sättningen men de e ja de
ubbeschakt: ja de kan man göra men jag rekomenderar s 100 i hela grunden... glöm inte att förstärk vid kamin :-)
ubbeschakt: dra självfall på avloppet fram till där du vill ha brunn sen vidare djupt i backen eller lägg i låder och då e de lämpligt att dra el och tele i samma schakt... e de 60 meter från huset me pvc 110 så bör du ha spolbrunnar längsvägen en vid huset..osv
habo: en sådan geologisk undersökning som krävs i Habo kostar 25 000 kr
TN: [citat] Exakt, men det kan ta många månader för betongen att torka upp om det är ett stort jobb