1 959 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Källare från 1924.
Ligger i en budgivning på ett hus från 24 och mina tankar kretsar kring fukta i källaren.
Först byggnadssätt:
Undergrund: lera
Grundmur: betong
Grund: betong
Stomme: tegel
Bjälklag: trä
Källare ca 1,2 m under markyta. Grunden målad med vad jag tror är plastfärg på utsidan.
Nu till mitt bekymmer. Säljaren har förmodligen haft källaren uppvärmd då den är inredd.
Med inredd menar jag någon sorts träkonstruktion på väggarna som är tapetserad.
Heltäckningsmatta i ett av rummen med plastmatta under.
Om man nu inte luktar någon fukta alls när man kommer ner i källaren (det luktar knappt källare överhuvudtaget) hur stor är då risken att det finns fukta eller att problem kommer uppstå i framtiden.
Frågan är ganska viktig då husets enda badrum finns i källaren och vi även tänker andvända övriga utrymmen till mer än förvaring.
Tacksam för snabba svar.
Först byggnadssätt:
Undergrund: lera
Grundmur: betong
Grund: betong
Stomme: tegel
Bjälklag: trä
Källare ca 1,2 m under markyta. Grunden målad med vad jag tror är plastfärg på utsidan.
Nu till mitt bekymmer. Säljaren har förmodligen haft källaren uppvärmd då den är inredd.
Med inredd menar jag någon sorts träkonstruktion på väggarna som är tapetserad.
Heltäckningsmatta i ett av rummen med plastmatta under.
Om man nu inte luktar någon fukta alls när man kommer ner i källaren (det luktar knappt källare överhuvudtaget) hur stor är då risken att det finns fukta eller att problem kommer uppstå i framtiden.
Frågan är ganska viktig då husets enda badrum finns i källaren och vi även tänker andvända övriga utrymmen till mer än förvaring.
Tacksam för snabba svar.
Riskkonstruktion, som besiktningsmännen säger.
Allt hänger på i vilket skick dräneringen är i,
markens genomsläpplighet (lera=inte alls) samt hur högt grundvattnet ligger.
Det finns lösningar att tillgå, ventilerade golv etc.
så att få det att funka är inte omöjligt.
Jag skulle nog räkna med risken att helrenovera
källaren inom 10 år. En dränering beräknar man har en livslängd av 30 år.
Allt hänger på i vilket skick dräneringen är i,
markens genomsläpplighet (lera=inte alls) samt hur högt grundvattnet ligger.
Det finns lösningar att tillgå, ventilerade golv etc.
så att få det att funka är inte omöjligt.
Jag skulle nog räkna med risken att helrenovera
källaren inom 10 år. En dränering beräknar man har en livslängd av 30 år.
Grundvattnet bör inte vara något problem här.
Sedan säger mäklaren att vi bör räkna med att allt är original i huset, även dränering???!!!
Jag menar huset är byggt 1924, nog f-n har dt dränerats senare?
Jag förstog inte om du menar att lera är ett plus eller ett minus?
Plus för att grundvattnet inte tränger upp lika lätt men minus för att vattnet inte "rinner ner" lika lätt?
Är det leran som gör det till en riskkonstuktion?
Sedan säger mäklaren att vi bör räkna med att allt är original i huset, även dränering???!!!
Jag menar huset är byggt 1924, nog f-n har dt dränerats senare?
Jag förstog inte om du menar att lera är ett plus eller ett minus?
Plus för att grundvattnet inte tränger upp lika lätt men minus för att vattnet inte "rinner ner" lika lätt?
Är det leran som gör det till en riskkonstuktion?
" Med inredd menar jag någon sorts träkonstruktion på väggarna som är tapetserad.
Heltäckningsmatta i ett av rummen med plastmatta under."
är riskkonstruktion... är det oljepanna idag? att det inte luktar källare vintertid är nog ganska vanligt, den doften kom hos oss under sommarhalvåret...
Heltäckningsmatta i ett av rummen med plastmatta under."
är riskkonstruktion... är det oljepanna idag? att det inte luktar källare vintertid är nog ganska vanligt, den doften kom hos oss under sommarhalvåret...
köp en luftavfuktare så ser du hur fuktigt det är... jag köpe en billig rackare för 1250:- (rea på coop), den funkar hyffsat (ville ha en bättre men plånboken ville annat), min källar lukt försvann helt. samt ca 15 liter vatten på 2 dagar..
Men som sagt var nu på vintern är det inte så mycket fukt.. värre på våren, sommaren, hösten.. Framför allt på hösten då det har stått hela året o allt har sugit åt sig fukten..
har du möjlighet att kolla under plast mattan så vore det nog bra.. kanske hittar något där....
Förövrigt så vorde det bra att inte såga ner träd o buskar nära huset efter som dom brukar suga åt sig en massa vatten...
Sen så sväller trä om det utsätts för mycket fukt. i min källare har man klätt tvättstugan med spån skivor. På ett ställe buktar det kraftigt utåt = mycket fukt/vatten! och det kom i sommras innan jag hade köpt luft avfuktaren.
Men som sagt var nu på vintern är det inte så mycket fukt.. värre på våren, sommaren, hösten.. Framför allt på hösten då det har stått hela året o allt har sugit åt sig fukten..
har du möjlighet att kolla under plast mattan så vore det nog bra.. kanske hittar något där....
Förövrigt så vorde det bra att inte såga ner träd o buskar nära huset efter som dom brukar suga åt sig en massa vatten...
Sen så sväller trä om det utsätts för mycket fukt. i min källare har man klätt tvättstugan med spån skivor. På ett ställe buktar det kraftigt utåt = mycket fukt/vatten! och det kom i sommras innan jag hade köpt luft avfuktaren.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag själv har (hm ... ytterligare 10 dagar
) ett 'originalhus' från 1925 som aldrig har dränerats. Troligen är skicket så gott just pga att huset ligger i något sandstråk i en annars tung lerjord.
Jag håller inte med om detta med att växtligheten skall stå kvar i närheten av husgrunden - jag själv tog bort rubbet när jag flyttade in. Se för allt i världen att du får vettig ytbehandling på den exteriöra muren!
Lukt och otyg dyker upp, som tidigare sagts, främst fram mot sommaren då värmen (du skrev inte vilken värmetyp du har - jag har oljepanna som håller den djupa källaren relativt torr och fuktfri) i huset går på halvfart. Avvakta fram till sommaren och se hur det är. På sikt skulle jag riva ut all träkonstruktion i källaren; ta bort golvmattor, tapeter etc och se till att du inte har något organiskt material kvar. Klinka golven direkt på bottenplattan utan isolering. Sätt upp hyllinredning med stålkonstruktioner. Se till att du har god ventilation året om (ett par billiga paxfläktar funkar oftast ypperligt).
Min källare är fräsch och luktfri utan dränering och jag har successivt under åren förbättrat förhållandena genom ovanstående. Det kanske inte är nödvändigt att göra allt på en gång utan du kan förbättra efter hand. Jag märkte framför allt att tvätten, som tidigare lätt antog källardoft när den hängde på tork alltför länge, numera doftar gott även efter en veckas hängning just efter att jag fick hela källarytan klinkad.
Skall du använda källaren till mysrum (vilket faktiskt inte är lyckat - dessa gamla källare är inte byggda för boende!) så är det bättre att ha flera lösa mattor som du kan ta ut och vädra/torka under sommarhalvåret. Undvik tung möblering.
Jag håller inte med om detta med att växtligheten skall stå kvar i närheten av husgrunden - jag själv tog bort rubbet när jag flyttade in. Se för allt i världen att du får vettig ytbehandling på den exteriöra muren!
Lukt och otyg dyker upp, som tidigare sagts, främst fram mot sommaren då värmen (du skrev inte vilken värmetyp du har - jag har oljepanna som håller den djupa källaren relativt torr och fuktfri) i huset går på halvfart. Avvakta fram till sommaren och se hur det är. På sikt skulle jag riva ut all träkonstruktion i källaren; ta bort golvmattor, tapeter etc och se till att du inte har något organiskt material kvar. Klinka golven direkt på bottenplattan utan isolering. Sätt upp hyllinredning med stålkonstruktioner. Se till att du har god ventilation året om (ett par billiga paxfläktar funkar oftast ypperligt).
Min källare är fräsch och luktfri utan dränering och jag har successivt under åren förbättrat förhållandena genom ovanstående. Det kanske inte är nödvändigt att göra allt på en gång utan du kan förbättra efter hand. Jag märkte framför allt att tvätten, som tidigare lätt antog källardoft när den hängde på tork alltför länge, numera doftar gott även efter en veckas hängning just efter att jag fick hela källarytan klinkad.
Skall du använda källaren till mysrum (vilket faktiskt inte är lyckat - dessa gamla källare är inte byggda för boende!) så är det bättre att ha flera lösa mattor som du kan ta ut och vädra/torka under sommarhalvåret. Undvik tung möblering.
yonna skrev:
Det jag var mera ute efter var att man inte skulle såga ner björken 3 meter från huset då den suger upp mycket vatten som annars kanske skulle rinna ner till huset...
att ha växer vid husgrunden är nog inte nyttigt.. borde leta sig in i betongen förr eller senare..
Ytbehandlingen av Plast Färg.. inte bra skulle jag tro.. riken att man får puts släpp måste öka med det..
Helt korrekt. Dessutom har rötter en fenomenal förmåga att förstöra grundväggar, dräneringsrör, avloppsrör & annat man ifos tycker är väsentligt för husets vällevnad ... 
Efter husförsäljningen fick jag stopp i ett dräneringsrör från stuprännan - kostade mig en halv förmögenhet att få hit slamsugaren för grävning & spolning. Orsaken? Jo, en 70 cm hög taxus; 25 år gammal och årligen hårt formklippt. Inte tänkte jag då på att rötterna inte klipptes regelbundet >
.
Efter husförsäljningen fick jag stopp i ett dräneringsrör från stuprännan - kostade mig en halv förmögenhet att få hit slamsugaren för grävning & spolning. Orsaken? Jo, en 70 cm hög taxus; 25 år gammal och årligen hårt formklippt. Inte tänkte jag då på att rötterna inte klipptes regelbundet >
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden