T
thrax: Skulle satsa på valv! Dock mycket jobb med all stämpning. Då kan du, beroende på lutning få ett förråd under som bonus. Där kan du jömma vatten mm. /Thrax
5 svar · 7,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi vill gärna ha tips på bra företag/personer som är kunniga och duktiga grundbyggare. Gärna ett litet företag där man själv kan göra en del av arbetet och därmed spara lite pengar. De företag vi har hittat är Grundläggare Lindgren och Norrlands Grundmontering. Tacksam för tips! :)
0 svar · 1,6k läst
W
WESSLAN: Hej! Är det någon som vet hur mycket det skiljer i pris att bygga en källare på ca 125 kvm mot att bara gjuta en platta på mark. Tack på förhand.
0 svar · 1,9k läst
M
morfar: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1115810853;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 729 läst
morsan
morsan: Nja, det kommer nog att vara "garage" i fortsättningen också, lite jobbigt att snubbla runt i gödselrännorna bara så vi ska gjuta igen dem.
4 svar · 14,0k läst
R
roli: Har du grundlagt på sprängt berg med sprängstensbotten så lär du nog aldrig se något vatten i dräneringsledningen. Det försvinner ner i sprängmassorna. ;D
1 svar · 2,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag måste rätta det jag skrev i mitt tidigare inlägg....vi kommer INTE att gräva ner stubbarna utan vi kör all ytavtäckning till den lokala skidbacken som håller på att höjas. Deponeringskostnad 100:- per lastbil. (Plus frakt förstås).
12 svar · 16,7k läst
L
LennartL: Jag göt grunden i sex etapper i somras ::) . Såg till att det fanns armeringsjärn i alla skarvar, och att skarvarna blev så långsluttande som möjligt för att minska belastningen på ev brottanvisningar. Inga problem hittills.
1 svar · 19,8k läst
R
roli: [citat] Men den "kakan" är ju ingen bärande del utan endast en "yta" att lägga golvet på, dessutom har den inte samma belastningar som en garageplatta.
7 svar · 7,9k läst
H
Helmick: [citat] Näää, singel är avskiljt material innan krossen och alltså enbart natursorterat dvs runda stenar medans makadam som finns ifrån 2mm upp till 64mm är krossad sten. Att dom rekommenderade makadam istället för singel kan jag förstå då singlet ofta är mycket skitigare material än makadam. Arbetar i en grus/bergtäkt och vi rekommenderar kunderna att hellre ta makadam än singel.
5 svar · 10,2k läst
E
Eld: I Stockholm kostar det cirka tvåtusen kronor per dag att hyra minigrävare eller minilastmaskin. (1.5 ton)
5 svar · 3,8k läst
Fasting65
Fasting65: rent spontant känns EPS-cement som en dyr historia. Nån som har pris på prylarna? Kan man inte köpa lösa frigolitkulor och blanda ner i vanlig betong?
3 svar · 3,2k läst
K
kinglace: Det har kanske inte gjorts någon geoteknisk undersökning av marken innan grundläggning. Marken kan bestå av lera som vid grundvattensänkning i området sjunker ihop. Sjunkningen måste gå fort om man redan 2år efter bygge måste åtgärda och misslyckas igen. Nu 26år senare lutar huset igen. I ena hörnet finns troligen fastare material därav lutningen diagonalt. Grunden är värdelös.
4 svar · 8,3k läst
M
Myrin: Jag anlitade Bertil på Ahlins Shakt, de utförde grävningen vid vår dränering men genomför även hela arbeten. Jag är mycket nöjd med bemötandet och arbetet: Ahlins Schakt & Gräv Adressuppgifter Ahlins Schakt & Gräv Telefon 031-93 33 92 Mobiltfn 070-533 76 30 //Zeb
1 svar · 2,2k läst
P
Per66: Jag är förvånad hur mycket folk får betala. Här lite av min erfarenhet hittills vid bygge av en sommarstuga och sedan får du se om det kan vara till nytta. Jag är ingen praktiker men tycker att det är kul att planera och fixa lite själv. 1: Tomten vi köpte hade många träd (skog). Vi köpte en motorsåg och sålde timret samt lämnade in en hel del för att göra plank som vi ska ha
12 svar · 9,8k läst
P
pt99jst: [citat] Nu är det ett halvår sedan jag läste den men jag är 99% säker att det står i den. /Johan
10 svar · 7,6k läst
M
Magnus_Nordmark: Med tanke på vad som står på Finjas hemsida så tror jag inte att du behöver göra några betongförstärningar. Hur mycket har du armerat mellan skiften? Du bör nog vänta någon vecka när det inte är varmare än det är nu..
2 svar · 2,3k läst
M
Myrin: Hej Det finns två sätt att lösa det på enligt isodrän, det ena är att som tidigare talare skrev lägga två skivor med plast emellan det andra är att ställa två skivor lodrätt och kleta på tätskikt emellan. Vissa anser att det är överflödigt att sätta skivor vid sulan över huvudtaget då huet ändå suger underifrån om det är gammalt. Tyvärr lyckas jag inte infoga blider men
8 svar · 8,9k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Gräv ner plattan en bit så får du en källare i så fall!
24 svar · 5,5k läst
M
Moses: Kan det verkligen ta två dagar MER att lägga ut jord på en yta om ca 100 kvm runt huset, istället för att lägga på grus? Min dräneringsentreprenör vill lägga på två grävmaskinsdagar extra för att lägga jord istället för grus. Jorden är något vi kommit på i efterhand att vi vill göra, och i det ursprungliga avtalet ingick en dags grävjobb för "uppsnyggning" och
0 svar · 2,0k läst
F
Familjens_Fixare: Det finns en annan tråd som tar upp detta. Sök...
0 svar · 3,5k läst
M
Myrin: Jag vill instämma med föregående talare om att allt utom grävning går att genomföra själv. Jag hade (o)turen att ha kvar mitt jobb så det tog ca en månad att hinna med allt och da hade jag en gräver som gjorde grävning och återfyllning. Jag vet inte vad slutnotan blir men när jag undersökte vad det skulle kosta om någon gjorde allt åt mig hamnade det på ca 2000 kr per meter,
8 svar · 16,0k läst
S
Schwingen: Det låter väl alldeles utmärkt ;D Rekommendationen vid tillbyggnad är väl att man om möjligt grundlägger på samma sätt som befintlig byggnad. Tanken är väl att ev rörelser i gammal/ny del blir mer likartad.
1 svar · 1,5k läst
T
tomtletare: LennartL Det är skillnad på hållfasthet och benägenhet till svängning och svikt. Viss håller golvbjälkarna om de är 4 m. Nu var inte frågan om de höll utan om de sviktade såpass att det kan uppfattas obehagligt. Jag vill inte ha ett hus där tallrikar och glas klirrar bara för att frugan går från matbordet. Sedan kan det tyckas att det är överdimensionerat ibland men där kommer
7 svar · 7,7k läst
T
thrax: Tack!
4 svar · 1,6k läst
T
4 svar · 1,6k läst
U
Ubbe: [citat] Principen är väl densamma som att dränera runt ett hus. Gräv ner dräneringsslang runt jordkällaren och led bort vattnet och lägg ett kapilärbrytande singellager på golvet. Har man problem med vatten uppifrån (regn?) är väl ett tak det bästa alternativet? I vår del av landet är det vanligt med ett plåttak över jordkällaren. På nya moderna jordkällare brukar man väl
6 svar · 9,3k läst
M
Magnus_Nordmark: Varför skall du fylla ut med makadam där ni skall ha gräsmatta? Makadam är väldigt dränerande och lämpas mest under husplattan och runt dräneringsslangarna. Hur mycket är det ni behöver höja marken där gräsmattan skall vara? Antingen ber ni sprängaren borra tätare och ladda lite extra så att sprängskrotet blir finare, lägger det i botten och lägger ett ordentligt lager med lera
3 svar · 4,7k läst
D
Dreams: Mäklaren sa att det var ventilation UNDER plattan. Det var Anticimex som rekommenderat detta. Men huset var ändå inget för oss. Tack för ditt svar Johan!
2 svar · 3,7k läst
S
sirbo: Är på gång med en tillbyggnad med krypgrund och är inne på betongbjälklag med fuktspärr och värmegolv på. Har tänkt mig bjälklagen i två fack om ca 3,5 meter vardera Vilka leverantörer finns på marknaden (stockholm) av betongbjälklag? Är dessutom på jakt efter någon välrenommerad murare för första våningen. Tips?
0 svar · 1,1k läst
E
Erik_D: En liten smula överdrivet kanske men många spikar va det ;)
3 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.