Grund & Markarbeten
Magnus_Nordmark: [citat] Ja ska du fylla 1 meter så kan du mycket väl ha 0-300 i botten och ca 20cm 0-150 på toppen. På 0-150 läggs antingen en geoduk innan singeln eller så får du lägga på 0-35 som då "tätar" alla hålor som blir i 0-150. Schakta bort matjorden och lägg en riktig geoduk, det är vad du bör schakta bort. Ta givetvis upp ev. stora stenar eller annat bni träffar på. Shcaktbotten
Selle: Har själv ett hus från -28. jag skulle inte vara rädd för detta huset, du måste titta på det och skapa en egen uppfattning förstås! Det var ju så på den tiden att man kanske inte alls använde sig utav källaren till mer än att förvara potatis och svarta vinbärs gelé, "ej färdig ställd" som det nämndes. Det kanske blir svårt att utnyttja källaren för boende, det blir nog
kbra: VARNING Be om referenser, dom har nog ingen kund som säger något possitivt. Lång tid att göra grund, inte färdig, lämnar och kommer tillbaka senare. Du bör ta någon annan Mvh K
pleximaster: Det låter inte bra
men jag har ju inte sett dina förutsättningar. Täta gärna mot fukt från marken och isolera marken med frigolit, men fyll inte hela utrymmet med isololering. Fukt kommer även ovanifrån. Gör hellre om till varmgrund och sätt igen kattgluggarna, detta kräver dock att du installerar avfuktare samt isolerar grunden utifrån och en bit ner i marken med tex, isodrän. Då
HenrikB: Hej och tack för alla fina tips! Jag antar att det inte är massiv 25cm. jag ska provborra i helgen med en hilti och se om det går lätt igenom. Det där med att köra med rondellen från båda håll och knacka däremellen låter bra. Jag siktar på att få snygga snitt, då jag ska kakla från ena hållet. /Tomtefar the superstar
Canuto: Jag skall bl.a. koppla in ett nytt (betong?)-rör i en befintlig avloppsledning, 200 mm diameter. Hur får jag in det röret utan att gräva upp hela längden? Finns det skjutmuffar för betongrör eller hur sjutton får jag in ett helt nytt rör i den befintliga ledningen? En betongbrunn skall plockas bort eftersom ett garage skall byggas ovanpå precis där brunnen ligger. I.s.f. brunnen måste
frasse: [citat] Det var nog inte gullfiber utan mineralull, men det är ju egentligen skitsamma. Det finns ju markskivor avsedda att läggas under betongplattor, men jag är skeptisk. Här info från Paroc: Markskiva 389-00 (PAROC GRS 30) Produktbeskrivning Skiva av stenull. Användningsområde Isolering av källarytterväggar och betonggolv - Platta på mark. Format: (längd x bredd) 1200x600 mm.
Ulys: Någon som har erfarenhet av mekaniskt ventilation under platonmatta på källargolv. Fabrikat, funktion, pris, erfarenhet, installation, hemsida ?
ClasseClas: När jag byggde hade jag en någorlunda liknande tidplan. Se till att täcka över plattan med presenning och använd tex lastpallar som mellanlägg så pressen inte fruser fast överallt. Innan stomresning se till att plattan är ren från is och snö. Jag använde byggfläktar för att få plattan yt-torr. När stommen är på plats kan du hyra en mobil värmare med cirkpump och termostat och
Xia: Vi besiktigade vårat blivande hus med tillhörande krypgrund idag. BM rekommenderade antingen en avfuktare a la dagens norm eller att man byggde en varmgrund. Då la man plast på botten och isolerade med frigolit på botten och väggarna. Sedan monterade man någon form av värme. Man motverade då problemet som uppstod på sommaren då luften i grunden var kall och luften utanför var varm och
Draven: [citat] Ca 100-150m blir det när en buske har plockats bort(den sikten är 3m in på min väg), och vägverket har varit ute och godkännt det hela. Och som jag fattade det är nog det måttet flexibelt, "för ditt fall räcker det att du plockar bort denna busken" sa dom till mig. Torkviran är mycket riktigt en tjock väv som går i torkpartiet på en pappersmaskin, fungerar utmärkt att
Honken_byggare: Är det stamnätet så är det reglerat i stadplanen för din tomt om det är prickmark (dvs område icke tillåtet att bygga på)eller inte. Är det stamnätet så får du säkert inte bygga ovanpå eftersom vaverket eller vilka det nu är någon dag kommer vilja att gräva upp det för byte osv. Jag har själv kommunens stamnät av avlopp, vatten, dagvattenavlopp tvärs över min tomt och till
Gromit: Går det inte att sätta 2" cellplast med puts utanpå den delen av muren som ligger ovan mark? Inte kan det väl förstöra utseended så mycket? Jag tycker tvärtom det ser gammaldags stabilt ut när grundmuren är lite bredare (och toppad av en plåt) än resten av väggen. Ser rejält ut. Var försiktig med isoleringen på insidan annars. Det är på insidan av den delen av muren som ligger
saidlasf: Hej igen Jag TROR att det är inklusive plåtens 45 mm. För om jag kollar i den tekniska informationen om plåten verkar höjden/tjockleken räknas från plåtens "botten" Men det måste jag kolla med konstruktören. Jag har för mig att den kostar ca. 100:-/kvm +moms. Said
pisa: hör av dej till mäklaren angående dålt fel så ingen kan säga att ni borde hört av er i tid
fia_mstd: [citat] Kan det bero på att Anticimex är ett ganksa stort och ofta anlitet bolag för besiktningar? Eller har de även "proportionellt sett" mycket anmärkningar på sig?
Per-Erik: vet inte.. men tänk på att i Garage vill man ofta ha EL o vatten o avlopp.. Vatten o avlopp = tvätta smutsiga händer, sen kan det vara praktiskt med vatten där om man ska vattna o så.. bara en tanke..
Clas: Jag tror att de använder en avfutare från http://www.dst-sg.com/swedish/ modell DR-010B
cubix: En dränering gjord på ett korrekt sätt kan hålla väldigt länge, lite beroende markförhållanden mm. Att byta ut stammarna i huset kostar inte speciellt mycket. Antagligen kan du göra det mesta själv.
pleximaster: PS, Immobil såg att du kommer snart över 2000 inlägg totalt! Respect! ;D plexi
Immobil: [citat] Du kan kanske hitta någon entreprenör här: http://www.ssi.se/radonkurserpublic/index.asp?printcontroll=no ???
ulan: Jag tycker att man ska anta att dräneringen inte är funktionsduglig och dränera om runt huset efter så många år. Vad man kan göra för att konstatera ev. fukt är att mäta fukthalten i syllen.
ulan: Prova att ta kontakt med kommunen, avdelningen för mark och vatten.
zankan: Platta på mark runt 2-3000/m2 krypgrund runt en 1.5-2000/m2 kanske inkl bjälklag mellan tummen och pekfingret
athimour: Hej, Jag undrar om det är någon i Borås och ännu bättre i Sjömarken som har fyllnadsmassa man vill bli av med. Jag har en tomt jag skulle behöva fylla upp en del. /Andreas
Norre: ... och om du väljer att inte dränera så kan du väl alltid putsa väggen och måla med lämplig "öppen" färg. Se till att ha ordentligt med ventilation och bra temperatur så att väggen inte blir "rå". I synnerlighet om den väggen hamnar i samband med bastu och tvättstuga. Finns det möjlighet kan du kanske pröva det billigare alternativet och se om det fungerar okej, innan du går på
carra: Läs under isolering där hittar Du ycket om vad som händer i grunder vid isolering... carra