Nu tänker jag spåna lite.

Anledningen till det är att jag tog upp ett hål i våran Stengrund från 41. I den finns det organiskt material men det är inga problem över huvud taget, varför? Luften som kommer in i grunden kommer ej direkt utifrån utan nerifrån mellan stenarna.

Det var fakta nu spånar jag.

Anledningen till att grunden klaratsig så länge utan någon påverkan (trots att det ligger kutterspån som spilts sedan det isolerades), måste bero på att luften som kommer in är torr. Jag gissar på att luftningen av grunden är så pass listigt gjord att de leder först ner luften mellan stenarna i grunden. Där kyls den av av markens kyla och fukten kondenseras. När luften sedan leds upp i grunden så kommer det kall torr luft in i det lilla utrymme som finns.

Kall torr luft måste väll vara det bästa att ha i en grund.

Stämmer det så borde man kunna leda in luften i grunden i tex. spiro rör som först går nästan ner till botten av grunden och sedan upp till ventilhöjd igen. Då kyler grundens ner röret som i sin tur kyler den inkommande luften och fukten kondenseras inuti röret. Den kondenserade fukten rinner ner i botten på röret där man har en avtappning mitt i böjen. Kondensvattnet leder man ut i dräneringen eller på annat sätt gör sig av med. På så sätt får man alltid in torr luft i grunden och slipper problem med kondens på bärande konstruktion.

Efter prov så kan man säkert utforma kondenserings röret på ett effektivare sätt som tillåter luften att få bättre kontakt med väggarna i kondensatorn.

Jag har svårt att se några fallgropar i ovanämda resonemang, men jag kanske är färgad av mitt sätt att tänka.

Det låter ju sannerligen som om teorin skall hålla i detta fallet! Kanske måste man ha rätt många och grova rör in för att få samma luftflöde in som i en vanlig torpare...
Vad säger hygro-folket??

Jag tror ju att det skulle fungera i praktiken med. Nu är det så att jag flyttar snart ifrån det hus jag har med Krypgrund till ett med platta på mark. Därför kommer jag inte ha möjlighet att prova min teori.

För att prova den skulle man förståss bara börja med en ventil och se om det samlades någon fukt i botten på röret.

Skulle det fungera och man vill gå vidare så tror jag inte rör är den bästa formen på avfuktarna, då rör är den formen som har mest volym i förhållande till ytan. Det som hadde varit bäst är ett rektangulärt snitt, tex 60cm brett 2 cm djupt.

Låter som väldigt intressant och enkel idé. Som jag kan tänka mig att testa. Jag har bara en fundering - finns det risk för att "kondenseringsröret" "bromsar upp" ventilationen. Tänker på böjar och rörets längd. Eller blir det alltid tryckskillnader grund-uteluft som arbetar mot att utjämnas?

Ser du till att ha samma snittyta på avfuktaren som ventilen har, så skall det inte vara några problem. Använder du rör så är det inga problem med böjarna. Gör du en egen med ett rektangulärt snitt så kan det vara ide att göra böjen större.

Hadde jag hunnit med ett försök, hadde jag använt mig av rör med samma diameter som ventilernas bredd.

Tryckskilnaderna har jag för mig att de uppkommer genom att det bildas undertryck på läsidan av huset, och det därför sugs ut luft i dessa ventiler. Då måste det komma in luft genom ventilerna på "lovartsidan" för att kompensera.

Så vill man prova med en ventil för att se om det kondenseras ut någon fukt, så skall man välja en ventil på den sidan av huset där det oftast blåser ifrån. På det huset jag nu flyttar ifrån skulle det vara på sydsidan. Därifrån blåder det ungefär 90% av sommaren och det är ju då som man behöver avfukta uteluften. Kondenseras det då ut fuktighet så sätter man på resten av ventilerna också. På så sätt så blir det inte så dyrt att testa och se att det fungerar.

Hinner verkligen luften avfuktas på vägen genom röret? Jag menar det hänger väl på hur stor volym luft som passerar över rörets yta per tidsenhet? ::)

Ja, under nattens funderingar kom jag att tänka på det samma...någon som kan räkna på hur långt röret måste vara (under ett visst luftflöde)?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.