Jag är i färd med att dra nytt avloppsrör från tomgränsen till mit nya hus. (nybygge efter brand).

Nya toaletten ligger ej på samma ställe som tidigare, så min fundering är...

Hur och vad skall jag tänka på vid dragningen av det nya röret?
Min önskan var att jag skulle använda samma fåra som det gamla röret ligger i och således få det nya röret i en rak linje, men det går ej. Jag blir tvungen att ha en vinkel/sväng på röret.

Hur bär man sig åt rent praktiskt när man måste ha en sväng på röret innan man når tomgränsen?

Hoppas ni fattar mitt "dåligt förklarade" problem.

Hmm har inte riktigt förstått vad du menar...

Men det är väl bara att pussla med böjjar...aldrig 90 grader. Lägg 2 st 45 graders för att få en rundad böj.

Avloppet läggs normalt med ett fall på 1 cm/2m men enligt detta forum så kan man tydligen ha större fall...

Mätning sker normalt med laser som kan hyras av ex cramo.

Skulle jag vara i din situation så skulle jag kontakta en rörmokare som tar ca 250:-/timma så kan han rita upp hur du skall lägga röret samt vilka delar du behöver köpa in. Du tjänar säkert in hans kostnad på materialet om du köper det genom honom....

Tack lassemajja

Det var lite det jag var ute efter. Var inne på att pussla och knåpa lite till riktningen blir bra. Men jag ville bara höra mig för innan jag satte igång.

Som lassemaja sa så är 90 graders böjar ett otyg och dessa ska undvikas så långt det någonsin går.

Rensutrustning har nämligen rejäla problem med 90 gradare. I övrigt är det inte svårt att lägga rör utan ta det bara lugnt och handla på ett ställe där du får lämna tillbaka oanvända grejor.

Visst kan man ringa efter en röris men lär man sig nått då? Och prismässigt så kolla på de tex silvan byggmax bauhaus osv så tror jag inte att röris matrialpriser är särskilt bra längre

Rinkaby rör har bra priser och en fin katalog! Finns även på Internet. Mitt tips är att lägg in en spolbrunn på ledningen , den underlättar många kommande besvär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.