4 764 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Golvvärmefråga samt armering
För säkerhetsskull så kör i ett par remsor 5-6 rutor breda så att du får två rutorsfäste på båda sidor.
Tanken med armeringen är ju att hindra betongen från att dra ihop sig och att bara naja pinnarna är inte så starkt när det gäller drag. Sla du vibba med maskin så kan det ta rätt hårt på armeringen också.
Tanken med armeringen är ju att hindra betongen från att dra ihop sig och att bara naja pinnarna är inte så starkt när det gäller drag. Sla du vibba med maskin så kan det ta rätt hårt på armeringen också.
Jag har inte najat i de korta utsticken som blivit kvar, utan haft en "längsgående" stång på repektive som najats ihop. Men det blir ju lite som ett "gångjärn" i den skarven då...mats_o skrev:För säkerhetsskull så kör i ett par remsor 5-6 rutor breda så att du får två rutorsfäste på båda sidor.
Jag är ingen konsturktör som räknar ut hur mycket armering håller för drag och så vidare, men på jobbet jag var senast hade vi på ritning 2 rutors överlapp eller minst 20 cm. Men du kan också lägga i urklippt matta över skarven, eller med lösa järn... En platta som är 10cm tjock är det lämpligast att lägga nätarmeringen ungefär i mitten av plattan (ca 4-5 cm i detta fall) Börjar man komma upp i golvtjocklek typ 15cm och uppåt, börjar det bli aktuellt med över och underkantsarmering.
Förstärk i, i ditt "gångjärn" med lösa järn i andra riktningen också...
/Daniel
Förstärk i, i ditt "gångjärn" med lösa järn i andra riktningen också...
/Daniel
Anledningen till att jag sa, att man inte skulle sätta kloss i kryssen var: Sätter man dom där funkar inte tipset/trixet om att lyfta mattan så att klossarna snurrar runt. Sitter dom i krysset är dom ju låsta. Det har inte någon annan betydelse, förutom att om man sätter klossen på det understa järnet som är närmast backen, att mattan flyttas upp i höjd motsvarande diametern på armeringen...
/Daniel
/Daniel
DanielByggare skrev:Anledningen till att jag sa, att man inte skulle sätta kloss i kryssen var: Sätter man dom där funkar inte tipset/trixet om att lyfta mattan så att klossarna snurrar runt. Sitter dom i krysset är dom ju låsta. Det har inte någon annan betydelse, förutom att om man sätter klossen på det understa järnet som är närmast backen, att mattan flyttas upp i höjd motsvarande diametern på armeringen...
/Daniel
hehe, perfa
Har idag lagt sista mattan med överlapp iallafall och lagt en överlappande bit på en skarv och najat lite, sen började jag snickra garageform istället för man blöder så jävligt av najningen
Men hur tätt måste man naja, varannan ruta eller varje?
Jag har najat varannan nu...
Varannan ruta? Oj, det var inte lite det. Najningens ENDA uppgift är att hålla armeringen på plats tills det är gjutet. Den fyller ingen effekt som hellst i hållnads syfte av plattan eller dyligt.
/Daniel
/Daniel
Hehe låter som jag kan öka avståndet på de sista dåDanielByggare skrev:
Började med garagets form idag, så hela den plattan ska snart najas åxå, då kör jag glesare
Hade jag haft ström där hade jag nog fan släpat upp mig:en och lagt några loppor istället, då kunde man ju skita i överlapp åxå.Ubbe skrev:
nackdelen är väl om du kör pinne så kanske slagget droppar ner på frigoliten, mig kanske skvätter lite och så smälts frigoliten av det åxå
Jag har aldrig använt svets för att "knyta ihop" armeringsmattor. Är det bara en vanlig "liten" husplatta lr dyligt är det väl inte nödvändigt att släpa fram en svets.
Det kan ju kännas en aning stenålder ibland att naja ihop typ mattor, med bockad rygg som en apa. Det känns på rejält i korsryggen om man står ett tag och najar för hand. Därför föredrar jag att använda najmaskin för större arbeten.
Jag tror i framtiden att det kommer att komma någon typ av "svets-najmaskin" för sådant arbete.
Vet ej varför det inte redan finns ett sådant verktyg, kanske det har att göra med att armering försvagas när det uppvärms. Vilket inte är bra.
Och att svetsa ovanpå typ 300mm cellplast är inget jag skulle rekomendera. Cellplast kan ju "smygbrinna" utan att man ser det. Man vill ju inte ha en hög av smält plast i botten direkt...
/Daniel
Det kan ju kännas en aning stenålder ibland att naja ihop typ mattor, med bockad rygg som en apa. Det känns på rejält i korsryggen om man står ett tag och najar för hand. Därför föredrar jag att använda najmaskin för större arbeten.
Jag tror i framtiden att det kommer att komma någon typ av "svets-najmaskin" för sådant arbete.
Vet ej varför det inte redan finns ett sådant verktyg, kanske det har att göra med att armering försvagas när det uppvärms. Vilket inte är bra.
Och att svetsa ovanpå typ 300mm cellplast är inget jag skulle rekomendera. Cellplast kan ju "smygbrinna" utan att man ser det. Man vill ju inte ha en hög av smält plast i botten direkt...
/Daniel
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden